Ervaring met kinderfietsen?

Zijn er hier ook mensen met ervaringen met kinderfietsen? Ik besef dat het lastig is, vanwege het grote aantal en uiteenlopende modellen/leeftijden enz. Niet alleen die dure, van Woom, Frog, enz, maar ook van Decathlon, want die zie je veel. Een begin is altijd moeilijk.

Ja, ik heb ervaring met kinderfietsen. Voor een volwassene met een klein postuur.
Ik verwacht van mijn eigen fiets dat hij een mensenleven meegaat.
Maar dat moet ik niet verwachten van een fiets die is bedoeld voor opgroeiende kinderen.

Het gangbare probleem is dat fietsen voor kinderen niet te duur mogen zijn (naar de mening van de betalende ouders).
Het resultaat is dat de fietsen worden uitgerust met onderdelen van vijfderangskwaliteit.
Geen probleem als de fiets na een jaar weg mag.

Ik koop uitsluitend 2e hands, als het lukt een opknapper van een onwetende ouder. Ik heb een paar keer een fiets voor 2 a 3 tientjes gekocht en vervang zelf wat stukke onderdelen of doe wat achterstallig onderhoud.

Ik zie splinternieuwe fietsen met derailleur of open kettingkastsysteem van klasgenootjes van mijn kinderen binnen enkele maanden aftakelen tot roestige toestanden dus ik koop uitsluitend naaf versnellingen of zonder versnellingen en liefst kettingkast. Die lijken per definitie niet stevig bij kinder fietsen. Combineer dit met hoe kinderen met hun fiets omgaan en dan zit er na verloop van tijd aardig wat duct tape op de kettingkast. Altijd nog beter dan helemaal geen bescherming denk ik dan maar.

Verder valt het me op dat kinderen maar heel kort met een fiets doen, die van mij groeien als kool en kunnen elke 10 a 14 maanden een groter model….

Ik heb daarom al 2 x de 24” overgeslagen en gewoon van 22” naar 26” gegaan.

1 like

Helaas, dat gaat ook niet lukken. Van fietsen die nu ca. 10 jaar oud zijn, kun je veel onderdelen al niet meer kopen (die komen van toeleveranciers) , want die worden al niet meer gefabriceerd. Of alleen nog in een heel inferieure kwaliteit.
Praktijk voorbeeld: een stadshybride met 3 x 8v versnellingen. Door valpartijen enz. zijn de Alivio shifters/remgrepen kapot. Het enige dat nog verkrijgbaar is, zijn gecombineerde schakelaars van Shimano Tourney. Dat is de allerlaagste Shimano kwaliteit. Dat is 3 kwaliteiten lager dan Alivio. En dat blijkt al snel na aanschaf en ombouw.

Mijn probleem met de dure winkels is niet zo zeer dat ze duur zijn, als wel dat ze geen maatwerk leveren.
Fietsen zijn horizontaal te lang, sturen te breed, remgrepen te wijd, cranks te kort/lang, verzet?

Een minder dure winkel levert dat maatwerk ook niet.
Maar dan heb ik daar minder moeite mee.

De periode dat ik zelf maatfietsen maakte en verkocht, ligt achter me. Ik kan je niet meer helpen. Paar tips: brede sturen kun je (laten) inkorten. De betere remgrepen kun je af (laten)stellen voor kleinere handen. Verzet is binnen grenzen te wijzigen.

Nav de vraag van TS heb ik me weer eens verdiept in het aanbod.
Je bent als ouder niet te benijden als je het moet hebben van de adviezen van de webshops.

Fietsen van Btwin worden verkocht via Decathlon.
Decathlon schrijft dat deze fietsen een verlaagde bracket hebben, zodat de kinderen vanuit het zadel met de voeten bij de grond kunnen. Wat hun veiligheid ten goede zou komen.
Ik vind dat een goede overweging.
Maar ik heb de indruk dat ze tegelijkertijd de cranks hebben ingekort om te voorkomen dat de kinderen de grond raken met de pedalen.
Waardoor de afstand van het zadel tot de grond net zo hoog is als bij elke andere fiets.

Verder zie ik weinig of geen fietsen met een terugtraprem
Een terugtraprem stelt hogere eisen aan fietsvaardigheid.
Maar is betrouwbaarder dan een handrem.
Ik zie te veel kinderen rijden met een kapotte remkabel.
Tegelijkertijd weet ik niet of de combinatie van een terugtraprem met een of twee velgremmen een beter idee is.

Precies; nagenoeg zonder uitzondering raken handremmen bij kinderfietsen stuk en/of worden slecht onderhouden of door de knikken in de kabel te zwaar om te bedienen voor kinderen.

Een terugtrap rem is eenmaal aangeleerd een goede reflex en is zo goed als onderhoudsvrij.

Dat is dus niet juist. Terugtraprem=remnaaf is wel simpel maar remt veel slechter dan een handrem. Overigens zijn de fietsen van Btwin, behalve de prijs, niet echt verschillend van andere kinderfietsen, zoals de kortere cranks, o.m. vanwege de kortere benen.

Een kennis vroeg me enige tijd geleden om hem te helpen met de aanschaf van een fiets voor een kind van 8-jaar (133 cm)
De webshops adviseren dan een fiets met 20", 22" 24"wielen
Eigenlijk een zeer grote spreiding.

Ik kreeg mijn eerste fiets ook ook ongeveer op die leeftijd.
Ik heb er geen fotos van.
Maar de wielen zullen een maatje kleiner zijn geweest dan de maat die toen gangbaar was voor een stadsfiets voor volwassenen…
Laten we het houden op banden 26*1 1/4 (559-32)
Ik heb nooit het idee gehad dat die eerste fiets te groot voor mij was.
Ik heb er mee gereden tot en met 13 jaar

Tegenwoordig moet een fiets stoere dikke banden en een stoere stuurpen hebben.
Dus kom je al snel uit op kleinere velgen.
Maar ik vind de range 20" a 22" wel erg klein gekozen.
Vooral omdat je als kind een fiets met grote mensen wielen wil hebben.?
Dat was toen, en dat is nog steeds zo ?

Of is die stuurpen zo belangrijk dat je daarvoor kleinere wielen accepteert?

De diameter van 559-32, is 620mm (26" categorie)
507-57 = 620mm (24" categorie)
507-43 = 592mm (24" categorie)
456-50 = 555mm (22" categorie)
406-50 = 505mm (20" categorie)

Als de spaken van een (kinder)fiets gaan breken, wordt vaak de hele fiets als oud vuil weggegooid.
Een set goede nieuwe wielen kost mij al snel EUR 200,- (exclusief naven)
Een wiel wordt niet noodzakelijk beter van veel spaken.
De kwaliteit van de velg is net zo belangrijk. Maar dat kan je niet van de buitenkant van de velg aflezen.
Hoeveel spaken moet een goed wiel in deze prijscategorie van fietsen hebben ?

In de kategorie van fietsen voor de leeftijdscategorie met 24" velgen (8-12 jaar) zie ik wielen met 36 spaken en wielen met 28 spaken. Op fietsen van vergelijkbare prijs.
In de volgende leeftijdscategorie met 26" velgen ( 10-14 jaar) zie ik wielen met 36 spaken en wielen met 32 spaken.

Zowel voor zg. 24inch als zg. 26 inch wielen zijn 36 spaken overkill. We hebben het over kinderfietsen, toch? Een en ander is sterk afhankelijk van de verkrijgbaarheid van zowel naven als velgen met het gewenste aantal gaten.

Dat is echt niet nodig, € 130 inclusief naven en van een betrouwbare leverancier: