Ervaringen accu. Nieuw of tweedehands fiets

Beste leden. Wat is jullie ervaring met een fiets accu. Hoe lang hebben jullie de zelfde accu. Hebben jullie al eens een accu moeten vervangen, na hoeveel jaar moesten jullie dit doen ?

Want. Ik twijfel tussen een tweedehands fiets. Of een nieuwe met een verlengde garantie van 5 jaar. Daar bij stel ik mij de vraag ook. Is het wel verstandig om een verlengde garantie te nemen. Want zitten er voorwaarde aan vast waar door ik zelf toch onder aan de streep aan het betalen kom. Een tweedehands fiets zou dan misschien toch beter zijn.

Wat is jullie ervaring ?

@gradus01, welkom.

Ervaring met een fietsaccu heb ik niet, maar ik meen dat een verval van gemiddeld 10% per jaar geaccepteerd wordt. Als de verlengde garantie inclusief accu is, is het het overwegen waard. Ook al zou je maar de helft van een nieuwe accu vergoedt krijgen, mits je binnen die 5 jaar een kapotte accu krijgt.
Het normale geaccepteerde verval zal echt niet onder de garantie vallen.

De garantievoorwaarden zullen toch wel duidelijk zijn?

Zou je mogen verwachten, maar er zijn x manieren om normale slijtage uit te sluiten, x manieren om het te zeggen en zelfs waar het staat in de voorwaarden (bijvoorbeeld onder “algemeen” of onder het kopje “accu”).

Daarnaast is de term ‘normaal gebruik’ of ‘normale slijtage’ een subjectief begrip. Wat voor de een normaal is, hoeft dat voor de ander niet te zijn.
10% verval per jaar per hoeveel km of hoeveel oplaadsessies? 100? 1000? 10000?

Vervolgens moet TS berekenen of de kosten van de verlengde garantie opwegen tegen de tegemoetkoming in de kosten van, in dit geval, een kapotte accu, als dat al onder de garantie valt.

Over welke bedragen praten we?

Is het verschil van de 2ehands met de nieuwwaarde EUR 700,-, ?
Dat is de prijs van een nieuwe accu.
In dat geval loop je geen risico.

Is het verschil kleiner?
Dan is er wel een risico.

Ik moet hierbij aantekenen dat ik geen waarde hecht aan een garantie op electronische componenten. Er zijn te veel uitsluitingsgronden.