Ervaringen Dinsdag Exclusive 2021

Gelukkig nieuwjaar allemaal, beste wensen voor 2022.

Ik ben eigenlijk benieuwd of mensen ervaringen hebben met de Batavus Dinsdag Exclusive uit 2021, betreft de versie met 7 versnellingen (Shimano nexus 7).

Ik heb via werk deze fiets besteld en rijd er ongeveer 3 maanden mee en moet zeggen dat ik het een waardeloze fiets vind. Ik weet echter niet of het ligt aan hoe de fiets is afgesteld of dat het de fiets in het algemeen is of een maandagochtendexemplaar. Vandaar dat ik me afvroeg of andere mensen hier ervaring hebben met deze fiets.

Wat mij namelijk tegenstaat is dat deze fiets HEEL ZWAAR trapt. In versnelling 3 of 4 moet je behoorlijk hard trappen maar het lijkt alsof je dan niet heel erg vooruitkomt. Ter vergelijking reed ik laatst op een goedkope swapfiets van een maat van me en die reed heerlijk licht en snel. Dus ik baal een beetje van m’n aankoop en vraag me af of er iets aan te doen is zodat de fiets niet zo enorm zwaar trapt. Kan het aan de riem liggen (spanning) of is de Shimano 7 echt zo waardeloos als men beweert?

Beleving van snelheid op de fiets is tricky, de ondergrond maakt uit, de banden en de bandspanning en de hoeveelheid flex in de fiets. Hoewel een hogere bandspanning vaak niet minder rijweerstand geeft voelt voor veel mensen het wel aan alsof de fiets sneller gaat want je merkt de bobbels in de weg sneller/beter op en dat wordt geassocieerd met een hogere snelheid.

Riemspanning kan iets aan de weerstand veranderen maar dat is erg minimaal (enkele Watt), het grootste verlies komt toch door de versnellingsnaaf. Een singlespeed zoals swapfiets is heeft een overbrengingsrendement van ~97%.

Nummers voor Nexus-7 heb ik nooit gezien maar ik weet dat het minder is dan de Nexus-8 en die nummers kan je vinden op Fahrradzukunft #17, zie Inter-8, i.e. tussen de 85 en 95%, het lijkt me dus als de Nexus-8 onder de 80% komt.

Voor het waarom: Why does the Shimano Nexus-7 has such a great friction?

Hoi Mike,

Dank voor je bericht en de links. Interessant om te lezen. Het is inderdaad zoals deze persoon ook aangeeft in z’n artikel, net een hometrainer. Voortaan gewoon de fiets even uitproberen dus ipv op recensies af gaan.

De afwerking van de fiets is daarnaast ook niet goed te noemen. Nog geen 5 maanden oud en ik hoor en voel een beetje vreemd gerammel door het frame. Ook waren de aders van het verlichtingsstukje in het voorwiel slecht om de spoel gewikkeld waardoor ik op een gegeven moment geen meer licht had! Al met al teleurgesteld.

Misschien is het enige positieve hieraan dat de fiets m’n conditie en m’n benen wel goed traint :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Ja, een fiets uitproberen is altijd een goed idee.

Wat betreft recensies is Batavus wel wat te verwijten, elk jaar wijzigingen weer de specs van een fiets waarbij de naam niet of nauwelijks wordt aangepast. De oorspronkelijke dinsdag was een fiets met een riem en een Nexus-8, inmiddels zie ik bij Batavus een Dinsdag zonder versnellingen en een kettingkast en een Dinsdag sport met ketting.

Toch vraag ik me af welk deel van wat je merkt (het zwaar trappen) komt door de Nexus-7

Even gespeeld met http://www.fietsica.be/hoesnel.htm, 75/15 kg, gewone fiets/band

  • Met 137 Watt kom ik op 25 km/h
  • Met 96 Watt (70%) kom ik op 21,3 km/h

Ik wordt niet gehinderd door enige kennis, dus misschien geef ik een slecht advies.

Is het mogelijk om het achterwiel te vervangen door een achterwiel met een nexus 8 naaf, zoals die van mijn batavus brythe?

Ander idee, als een en ander nu al rammelt na 3 of 5 maanden (dat komt niet duidelijk naar voren uit jouw berichten), is omruilen voor een andere fiets, met goede naaf, via de werkgever een mogelijkheid?

Ja, ik denk dat de achternaaf vervangen door eentje met een Nexus-8 kan voor iets van €250.

Kan het ook met framemaat te maken hebben? Ik had waarschijnlijk een wat te klein frame in verhouding tot mijn lengte. Had dat bijgesteld met het zadel. Heb andere mensen er op laten fietsen en die vonden 'm prettig rijden. Moet ook zeggen dat als ik eenmaal vaart had gemaakt hij aardig reed. Maar als ik van stilstand moest optrekken kostte de eerste slagen enorm veel kracht in m’n benen, vrij vermoeiend.

Bij een Swapfiets staat het zadel meer achter de trapas dan bij de Batavus
Versnellen zou op de Batavus als gemakkelijker moeten aanvoelen

Blijf onderzoeken.
We komen er wel achter.

@fideidefensor, ik ben een beetje de weg kwijt.
In je eerste bericht meld je dat de fiets zwaar trapt in versnelling 3 en 4, in je laatste bericht meld je dat je niet op gang komt.

Als je niet in een lekkere cadans kan komen doordat een versnelling zwaar trapt, kan dat inderdaad te maken hebben met het type naaf (en de nexus-7 is enigsinds berucht). Het kan ook zijn dat je per se in een, voor het weertype, te hoge versnelling wil fietsen.
Niet op gang komen met het starten kan komen door in een te hoge versnelling weg te willen. Vlak voor het stoppen terugschakelen naar 2 of zelfs 1 kan dit oplossen. (Net als in een auto).
Framemaat en daarom zadel hoger lijkt mij niet echt het probleem, heb ik bij mijn fiets ook laten doen, en ik heb geen probleem.