Ervaringen Batavus Dinsdag Exclusive 2021

Gelukkig nieuwjaar allemaal, beste wensen voor 2022.

Ik ben eigenlijk benieuwd of mensen ervaringen hebben met de Batavus Dinsdag Exclusive uit 2021, betreft de versie met 7 versnellingen (Shimano nexus 7).

Ik heb via werk deze fiets besteld en rijd er ongeveer 3 maanden mee en moet zeggen dat ik het een waardeloze fiets vind. Ik weet echter niet of het ligt aan hoe de fiets is afgesteld of dat het de fiets in het algemeen is of een maandagochtendexemplaar. Vandaar dat ik me afvroeg of andere mensen hier ervaring hebben met deze fiets.

Wat mij namelijk tegenstaat is dat deze fiets HEEL ZWAAR trapt. In versnelling 3 of 4 moet je behoorlijk hard trappen maar het lijkt alsof je dan niet heel erg vooruitkomt. Ter vergelijking reed ik laatst op een goedkope swapfiets van een maat van me en die reed heerlijk licht en snel. Dus ik baal een beetje van m’n aankoop en vraag me af of er iets aan te doen is zodat de fiets niet zo enorm zwaar trapt. Kan het aan de riem liggen (spanning) of is de Shimano 7 echt zo waardeloos als men beweert?

Beleving van snelheid op de fiets is tricky, de ondergrond maakt uit, de banden en de bandspanning en de hoeveelheid flex in de fiets. Hoewel een hogere bandspanning vaak niet minder rijweerstand geeft voelt voor veel mensen het wel aan alsof de fiets sneller gaat want je merkt de bobbels in de weg sneller/beter op en dat wordt geassocieerd met een hogere snelheid.

Riemspanning kan iets aan de weerstand veranderen maar dat is erg minimaal (enkele Watt), het grootste verlies komt toch door de versnellingsnaaf. Een singlespeed zoals swapfiets is heeft een overbrengingsrendement van ~97%.

Nummers voor Nexus-7 heb ik nooit gezien maar ik weet dat het minder is dan de Nexus-8 en die nummers kan je vinden op Fahrradzukunft #17, zie Inter-8, i.e. tussen de 85 en 95%, het lijkt me dus als de Nexus-8 onder de 80% komt.

Voor het waarom: Why does the Shimano Nexus-7 has such a great friction?

1 like

Hoi Mike,

Dank voor je bericht en de links. Interessant om te lezen. Het is inderdaad zoals deze persoon ook aangeeft in z’n artikel, net een hometrainer. Voortaan gewoon de fiets even uitproberen dus ipv op recensies af gaan.

De afwerking van de fiets is daarnaast ook niet goed te noemen. Nog geen 5 maanden oud en ik hoor en voel een beetje vreemd gerammel door het frame. Ook waren de aders van het verlichtingsstukje in het voorwiel slecht om de spoel gewikkeld waardoor ik op een gegeven moment geen meer licht had! Al met al teleurgesteld.

Misschien is het enige positieve hieraan dat de fiets m’n conditie en m’n benen wel goed traint :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Ja, een fiets uitproberen is altijd een goed idee.

Wat betreft recensies is Batavus wel wat te verwijten, elk jaar wijzigingen weer de specs van een fiets waarbij de naam niet of nauwelijks wordt aangepast. De oorspronkelijke dinsdag was een fiets met een riem en een Nexus-8, inmiddels zie ik bij Batavus een Dinsdag zonder versnellingen en een kettingkast en een Dinsdag sport met ketting.

Toch vraag ik me af welk deel van wat je merkt (het zwaar trappen) komt door de Nexus-7

Even gespeeld met Hoe snel klimt u?, 75/15 kg, gewone fiets/band

  • Met 137 Watt kom ik op 25 km/h
  • Met 96 Watt (70%) kom ik op 21,3 km/h

Ik wordt niet gehinderd door enige kennis, dus misschien geef ik een slecht advies.

Is het mogelijk om het achterwiel te vervangen door een achterwiel met een nexus 8 naaf, zoals die van mijn batavus brythe?

Ander idee, als een en ander nu al rammelt na 3 of 5 maanden (dat komt niet duidelijk naar voren uit jouw berichten), is omruilen voor een andere fiets, met goede naaf, via de werkgever een mogelijkheid?

Ja, ik denk dat de achternaaf vervangen door eentje met een Nexus-8 kan voor iets van €250.

Kan het ook met framemaat te maken hebben? Ik had waarschijnlijk een wat te klein frame in verhouding tot mijn lengte. Had dat bijgesteld met het zadel. Heb andere mensen er op laten fietsen en die vonden 'm prettig rijden. Moet ook zeggen dat als ik eenmaal vaart had gemaakt hij aardig reed. Maar als ik van stilstand moest optrekken kostte de eerste slagen enorm veel kracht in m’n benen, vrij vermoeiend.

Bij een Swapfiets staat het zadel meer achter de trapas dan bij de Batavus
Versnellen zou op de Batavus als gemakkelijker moeten aanvoelen

Blijf onderzoeken.
We komen er wel achter.

@fideidefensor, ik ben een beetje de weg kwijt.
In je eerste bericht meld je dat de fiets zwaar trapt in versnelling 3 en 4, in je laatste bericht meld je dat je niet op gang komt.

Als je niet in een lekkere cadans kan komen doordat een versnelling zwaar trapt, kan dat inderdaad te maken hebben met het type naaf (en de nexus-7 is enigsinds berucht). Het kan ook zijn dat je per se in een, voor het weertype, te hoge versnelling wil fietsen.
Niet op gang komen met het starten kan komen door in een te hoge versnelling weg te willen. Vlak voor het stoppen terugschakelen naar 2 of zelfs 1 kan dit oplossen. (Net als in een auto).
Framemaat en daarom zadel hoger lijkt mij niet echt het probleem, heb ik bij mijn fiets ook laten doen, en ik heb geen probleem.

Ik heb exact dezelfde ervaring met deze fiets!!! Zie het topic dat ik gisteren geplaatst heb in de categorie “aanschaf fiets”.

Onlangs is mijn fiets gestolen, een Batavus Dinsdag Exclusive (uit 2018, zwart). Omdat ik zo tevreden was met deze fiets, heb ik zonder lang nadenken besloten hem te vervangen door de dezelfde fiets. Het werd de Batavus Dinsdag Exclusive uit 2021 (grijs).
Later kwam ik er achter dat dit niet dezelfde fiets is, dat er andere remmen opzitten (schijfremmen i.p.v. velg-) en een andere versnelling (Nexus 7 i.p.v. 8).

Mijn vraag is of deze verschillen mijn probleem met de fiets verklaren?

Het probleem: hij fietst zwaar. Als ik de straat uitrijd dan lijkt er niets aan de hand te zijn, maar na 20 minuten fietsen sta ik te trillen op mijn benen van vermoeidheid. Letterlijk. De brug over het kanaal kom ik in de 1e versnelling nauwelijks op. Met mijn oude Batavus Dinsdag hoefde ik vaak niet eens te schakelen om zonder moeite die brug op te komen. Er is echt iets niet goed met de fiets maar wat?

Mijn vraag is ook: wat mag ik van de rijwielhandel verwachten?

De rijwielhandel (fietsvoordeelshop te Meern) heeft de fiets twee maal in behandeling genomen. Een keer is het voorwiel gecontroleerd. Ik weet helaas niet meer wat ze precies gedaan hebben. De tweede keer heeft de versnelling een oliebad gekregen. Het probleem was hiermee niet verholpen. Volgens de rijwielhandel rijdt de fiets “als een zonnetje”. Waaruit blijkt dat de problemen niet bij de standaard testen in een werkplaats aan het licht komen.

Ik zal het hier maar niet hebben over hoe het voelt om niet serieus te worden genomen bij zo’n klacht.

Vervolgens heeft de rijwielhandel de fiets terug naar Batavus gestuurd. Batavus stuurde hem weer terug met de mededeling “fiets is in orde bevonden”.

Wat nu? Een second opinion vragen bij een andere fietsenwerkplaats? Geld terugvragen aan de rijwielhandel (weinig kans)? Heeft er iemand een idee wat ik nog kan doen om dit probleem op te lossen? Ik hoor het graag! Alvast mijn dank.

Nexus 7 loopt inderdaad veel zwaarder dan Nexus 8 en schijfremmen kunnen aanlopen, maar dat zal de fietsenmaker toch wel verholpen hebben? Hier zijn meer forumleden die met die Batavus ervaring hebben. Ik niet.

zoals al gezegd, de nexus 7 is berucht. De ene loopt lichter dan de ander, maar in vergelijking met de 8, lopen ze allen zwaar. Dat zal bekend zijn bij de fietsenmaker, maar sec genomen is jouw fiets niet kapot of vertoont het gebreken. Ik ben geen jurist, maar het lijkt mij niet dat de fietsenmaker iets te verwijten valt. Zelfs geen achterhouden van informatie als jij heel stellig de keuze hebt gemaakt voor die specifieke fiets.
Dan rest alleen ‘goodwill’. Misschien wil hij de fiets omruilen, al dan niet met bijbetaling, tegen een fiets met nexus 8 naaf. Natuurlijk nadat jij een lange proefrit op de nieuwe fiets hebt gemaakt.
Zie ook: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen/versnellingsnaaf-is-onzekere-factor/

Dank voor je advies!

Hier ervaring met een Nexus 7 (op een Giant stadsfiets) en nu de Alfine 8 (Nexus 8 Premium) op de Batavus Dinsdag Exclusive 2009. Een wereld van verschil; de Batavus loopt een stĂșk lichter, al moet ik ook zeggen dat deze Batavus een stuk lichter is qua gewicht (13,5KG versus de Giant van ik meen iets rond de 19KG)

Toen het tot mij doordrong dat de veel oudere (vrij zware, bijna 25KG) Koga van mijn vrouw met Nexus 8 Premium een stuk lichter fietste dan mijn 2 jaar oude Giant met Nexus 7 heb ik de knoop doorgehakt om ‘m gewoon te verkopen en een andere fiets te kopen. Desnoods 2e hands, maar voor mij nooit meer een Nexus 7.

Mijn opvolgende fiets wordt zeker weer een Alfine 8 of een Alfine 11.

Edit: ik zie net dat de huidige Dinsdag Exclusive Plus een Alfine 11 naaf heeft weliswaar voor 300 euro meerprijs. Maar dat is degene die je moet hebben! Met bijna 17KG is die ook wat aangekomen tov modeljaar 2019
.

@paulac, las je bericht en ik ben jurist met enige ervaring in het consumentenrecht. Waar het forum mij helpt, doe ik graag wat terug.

Om te beginnen zou het natuurlijk helpen als er een gebrek wordt geconstateerd. De fietsenmaker en de fabrikant stellen dat niet vast, dus dan is een oordeel vragen van een deskundige derde inderdaad een goede optie. Bespreek dat eerst met de fietsenmaker, ook wie je daarvoor inschakelt. Een andere mogelijkheid is om in overleg met de verkoper en/of de fabrikant eerst nog een ander exemplaar van hetzelfde model mee te nemen voor een testrit. Fietst deze voor jou wel goed, dan is dat een indicatie dat er iets schort aan jouw exemplaar.

Als er geen gebrek kan worden vastgesteld en het een eigenschap is van de fiets, zou je terug kunnen vallen op een gerechtvaardigde verwachting. Bijvoorbeeld dat de fiets licht trapt/in een ritme komt/
 hoe dat ook moge zijn. Wellicht heb je dat expliciet besproken met de verkoper, of mag je een dergelijke eigenschap verwachten van de fiets vanwege de montage, prijs, etc.

Lukt dat allemaal niet, dan is het niet zinvol om de zaak te escaleren. Het beste advies is dan om met de verkoper tot een goede ruil te komen voor een andere fiets waar je eerst een goede testrit op hebt gemaakt.

3 likes

Dank voor je advies!
Ik heb inmiddels met de fietsverkoper afspraken kunnen maken: ik heb mijn fiets ingeruild tegen 775,- euro korting op de volgende fiets die ik bij hem koop. Dat wordt een Batavus Dinsdag Exclusive Plus, zoals bakker01 al suggereerde. Ik heb door verschillende testritten vast kunnen stellen dat het verschil voor mij inderdaad zat in de versnellingsnaaf, Alfine versus Nexus. Wat ik hier van geleerd heb: denk niet dat een fiets met precies dezelfde naam (Batavus Dinsdag Exlusive) uit een ander jaar ook precies dezelfde fiets is. Want dat was in dit geval beslist niet zo. En ik zal voortaan in alle gevallen een uitgebreide proefrit maken. Bedankt voor het meedenken allemaal.

2 likes

Goed gedaan! Hoe zat het met de levertijden?

Quote
“Wat ik hier van geleerd heb: denk niet dat een fiets met precies dezelfde naam (Batavus Dinsdag Exlusive) uit een ander jaar ook precies dezelfde fiets is. Want dat was in dit geval beslist niet zo.”
Einde quote.

Het is niet ongebruikelijk dat een product “vernieuwd” wordt door een fabrikant. Dat doet niet alleen batavus, en zelfs niet alleen fabrikanten van fietsmerken. Met name de autowereld staat hierom bekend. Niet elke verandering is een verbetering.
Wel fijn dat je het zo prettig met je fietsenmaker hebt kunnen regelen.

Helaas, het is nog een paar maanden wachten op de fiets.