Ervaringen Gaadi binnenband?

Van de week leek gereden met mijn Schwalbe anti lekbanden. Nu al voor de 2e keer. De eerste keer al na 150 gereden kilometers en dit keer na 1.800 kilometer. Mijn vertrouwen in banden is nu volkomen weg. De reparatie van de week geschiedde door de ANWB pechhulp. Zij hebben de lekke achterband direcr vervangen door een Gaadi exemplaar. Volgens de monteur doet de band niet onder voor een normaal exemplaar.
Zijn er fietsers die langere tijd met een Gaadi band hebben rond gereden?

De eerste en primaire bescherming tegen lekken is toch de buitenband, als die het laat zitten dan zal elke binnenband snel lek zijn.

Enig idee wat de oorzaak is geweest van de twee lekken? Stootlekken, doornen, glas, metaal of …?

Wat betreft Gaadi, denk ik dat @blackbelt meer kan vertellen:

Zelfs als de buitenband goed is kan een binnenband om onduidelijke redenen toch vaak lek raken. Dat kan een te lange spaak zijn, maar ook een te smal velglint (al dan niet met scherpe randen). Dat laatste veroorzaakte bij mij vorige jaar enkele onverklaarbare lekke banden, maar zodra ik het velglint vervangen had was het over. Een paar jaar geleden gaf ik onderweg nog hulp-in-nood aan een medefietser, die bleek in het geheel geen velglint te hebben. Was niet nodig had iemand 'm wijs gemaakt.

Waar je bij montage ook goed op moet letten is dat de binnenband goed Ă­n de buitenband wordt gerold: als er een klein deel, dat hoeft maar een ietsepietsie te zijn, bekneld raakt onder de hieldraad van de buitenband kan dat funest zijn.
Een draaiing ín de binnenband vinden ze ook niet zo fijn. Om beide problemen te voorkomen monteer ik een binnenband altijd met een beetje lucht (dan heeft ie wat vorm) en “masseer” ik de binnenband goed in de velg, opdat die nergens onder de hieldraad bekneld kan komen.

Ben benieuwd of jij de spanning met de meter op de fietspomp hebt gemeten.
Mijn meter op de pomp (een bijna nieuwe) geeft minstens 1 bar te laat aan.
Dus; 4 bar op de pomp is meer dan 5 bar met 2 verschillende externe meters gemeten.

Volgens mij is de Gaadi een echte noodband. Alleen om thuis te komen en dan rustig vervangen in de werkplaats. Dan hoef je namelijk niet het hele wiel op straat eruit te halen.

1 like

Mijn ervaring met de Gaadi band is gewoon slecht te noemen.

Na een pechgeval heeft de pechdienst toen een Gaadi band gemonteerd.
Die heb ik laten zitten, en een paar weken later ging die ook ineens lek. Waar de twee worsteinden tegen elkaar komen ging het terug fout. Het scheurde gewoon open.

Dus in mijn naiviteit nog eens een Gaadi band gestoken, en die begaf weer op vrijwel dezelfde manier.

Na dat pechgeval heb ik de band zelf vervangen door een gewone klassieke binnenband, en die zit er nog altijd in.
Met een middenmotor en een riem is het overigens helemaal niet zo moeilijk om je wiel er uit te nemen. Ik heb mijn bandenplaksetje uitgebreid met een platte sleutel en een gewone band. Als ik onderweg lek rij, dan zal ik die band er er wel op leggen.

En ik het nog 2 Gaadi’s liggen. Iemand interesse?

Bedankt voor de reactie. Ga eens kijken of ik in mijn geval niet snel die Gaadi band kan vervangen.

Ik ben inmiddels 700km op weg met de Gaadi band die er door de ANWB is ingelegd. Ga kijken hoe lang hij het volhoudt. Als reserve 2 exemplaren besteld.

Een lekke band valt vaak samen met slecht weer.
Een band plakken met solutie terwijl de wind hard over je lijm blaast, is niet conform de gebruiksaanwijzing van de solutie.

Ik kan de Gaadi zien als een handige hulp bij pech onderweg wanneer je een achterwiel hebt dat zich niet gemakkelijk laat verwijderen.
Maar de Gaadi is aanmerkelijk duurder dan een stevige standaard binnenband.
Als zuinige Hollander zou ik de Gaadi bij thuiskomst direct vervangen door een minder dure band die zijn betrouwbaarheid heeft bewezen.
Waarom wekenlang vertrouwen op een noodreparatie?
Met het risico dat je op een ongelegen moment weer met pech staat.

Pech onderweg kost veel tijd.
En het is ook nog eens veel duurder dan regelmatig preventief onderhoud.

Onderweg ga ik echt geen banden plakken. Gewoon wiel uitpakken (ja, dat kost een beetje moeite, maar als je het eens gedaan hebt is het simpel), en een nieuwe band er in.
Je kan thuis nog altijd die band plakken en als reserve mee nemen.

Gaadi is bij mij afgeschreven, die dingen gaan snel terug kapot omdat de 2 worsteinden over elkaar gaan schuren.

Dat is vrij eenvoudig bij een fiets met uitvalnaaf, maar hoe ga je dat onderweg doen als je wiel met bouten vastzit, of als een je een remnaaf hebt?

Gewoon plakken, toch? Als tienjarige (meer dan 60 jaar geleden), bij een lekke band: aanbellen in het dorp waar je fietst, pomp en spullen lenen, fiets op de kop en plakken. Zijn we dat vergeten? Opnieuw leren dan!

Ik heb een sleutel van 15 mee, en haal mijn wiel er gewoon uit (met belt en Enviolo).

Ik wil nog wel eens flink eigenwijs zijn, waardoor mijn Gaadi binnenband nu al 2.000 kilometer meegaat. Ik was langs de bikeshop gegaan omdat ik een irritante bobbel ging voelen. Bij de beurt zou er een normale binnenband in het achterwiel geplaatst worden. Uiteindelijk ben ik door blijven rijden en heb ik de Gaadi Band er opnieuw in geplaatst en flink hard opgepompt. Het bobbel gevoel verdween. Na een paar weken kwam het bobbel gevoel echterweer terug. Hinderlijk. Later bleek dat als de band niet flink op spanning staat, je de harde uiteinden die elkaar raken als bobbel gaat voelen.
Ik heb kort.gekeden een fietsstandaard gekocht waar ik de fiets voor onderhoud in kan hangen en ga zodra de Gaadi lek rijdt, er toch een gewone fietsband in plaatsen. Een Gaadi band gaat op lange ritten als reserve wel mee en gaat gebruikt worden als plakken lastig wordt.
Zonder de ANWB zou ik geen weet gehad hebben van het bestaan van Gaadi banden.
Handig en duurzamer dan ik dacht zo’n Gaadi band.

De Gaadi band gaat inmiddels 3.700 km mee. Sinds deze noodreparatie geen lekke band meer gereden.

Een band hard oppompen met zo’n klein pompje voor pech onderweg, is onbegonnen werk.
Als je een binnenband (of de binnenzijde van de buitenband) insmeert met talkpoeder, laat de binnenband zich gemakkelijker op zijn plek leggen. Met overal dezelfde rek.
Met een klein beetje talkpoeder hoef je niet zo hard te pompen.

Talkpoeder zit niet standaard in een pechonderwegkit.
Mijn vraag: is het zinvol om je Gaadi vooraf (dat is thuis) in te smeren met wat talkpoeder?

Gesloopt door de extreme hitte en de afgelegde afstand reed ik kort geleden lek. Het ging om de voorband en het veel wat ik had was dat plakken geen zin had. Wiel er uit band er af, bleek ik alleen een Gaadi band als reserve meegenomen te hebben. Ik had me dus de moeite kunnen besparen het wiel te verwijderen om de band te vervangen.
Gelet op mijn goede ervaringen met mijn Gaadi binnenband achter denk ik erover na om ook voor de Gaadi band gewoon te laten zitten en straks gebruik ik gewoon geen andere binnenbanden meer. Voor had ik al twee keer mijn band gewoon geplakt, maar achter is er onderweg ooit een Gaadi band door de ANWB ingelegd. Nu blijkt dat na 3.700 km die band nog steeds heel is gebleven.

Gaadi band bij kilometerstand 1.800 door de ANWB gemonteerd en op stand 6.080 km nog steeds in orde. Kortom ik rijd inmiddels ruim 4.200 km met de Gaadi band rond. Onverwoestbaar lijkt het haast wel.

Fijn dat het werkt. Maar ik houd mijn bedenkingen.

Vorig jaar had ik een flinke snee in een gloednieuwe buitenband.
Een snee in het rubber tot op het canvas. Het canvas zelf was nog heel.
Zuinig als ik ben, heb ik toen voor de zekerheid een TB-2 van Park Tool aan de binnenkant van de buitenband geplakt.

Dat is xxx km goed gegaan. Tot gisteren.
De binnenband bleek precies langs de randen van de TB-2 te zijn open gereten.

Een TB-2 is misschien 0.1 mm dik.
De randen zijn echter vrij hard. Zag ik gisteren.

Mijn leerervaring.
Gebruik onderdelen die zijn bedoeld zijn als noodreparatie, alleen onderweg.
En ga thuis voor een definitieve oplossing.