Ervaringen Gaadi binnenband?

Van de week leek gereden met mijn Schwalbe anti lekbanden. Nu al voor de 2e keer. De eerste keer al na 150 gereden kilometers en dit keer na 1.800 kilometer. Mijn vertrouwen in banden is nu volkomen weg. De reparatie van de week geschiedde door de ANWB pechhulp. Zij hebben de lekke achterband direcr vervangen door een Gaadi exemplaar. Volgens de monteur doet de band niet onder voor een normaal exemplaar.
Zijn er fietsers die langere tijd met een Gaadi band hebben rond gereden?

De eerste en primaire bescherming tegen lekken is toch de buitenband, als die het laat zitten dan zal elke binnenband snel lek zijn.

Enig idee wat de oorzaak is geweest van de twee lekken? Stootlekken, doornen, glas, metaal of …?

Wat betreft Gaadi, denk ik dat @blackbelt meer kan vertellen:

Zelfs als de buitenband goed is kan een binnenband om onduidelijke redenen toch vaak lek raken. Dat kan een te lange spaak zijn, maar ook een te smal velglint (al dan niet met scherpe randen). Dat laatste veroorzaakte bij mij vorige jaar enkele onverklaarbare lekke banden, maar zodra ik het velglint vervangen had was het over. Een paar jaar geleden gaf ik onderweg nog hulp-in-nood aan een medefietser, die bleek in het geheel geen velglint te hebben. Was niet nodig had iemand 'm wijs gemaakt.

Waar je bij montage ook goed op moet letten is dat de binnenband goed Ă­n de buitenband wordt gerold: als er een klein deel, dat hoeft maar een ietsepietsie te zijn, bekneld raakt onder de hieldraad van de buitenband kan dat funest zijn.
Een draaiing ín de binnenband vinden ze ook niet zo fijn. Om beide problemen te voorkomen monteer ik een binnenband altijd met een beetje lucht (dan heeft ie wat vorm) en “masseer” ik de binnenband goed in de velg, opdat die nergens onder de hieldraad bekneld kan komen.

Ben benieuwd of jij de spanning met de meter op de fietspomp hebt gemeten.
Mijn meter op de pomp (een bijna nieuwe) geeft minstens 1 bar te laat aan.
Dus; 4 bar op de pomp is meer dan 5 bar met 2 verschillende externe meters gemeten.

Volgens mij is de Gaadi een echte noodband. Alleen om thuis te komen en dan rustig vervangen in de werkplaats. Dan hoef je namelijk niet het hele wiel op straat eruit te halen.

1 like

Mijn ervaring met de Gaadi band is gewoon slecht te noemen.

Na een pechgeval heeft de pechdienst toen een Gaadi band gemonteerd.
Die heb ik laten zitten, en een paar weken later ging die ook ineens lek. Waar de twee worsteinden tegen elkaar komen ging het terug fout. Het scheurde gewoon open.

Dus in mijn naiviteit nog eens een Gaadi band gestoken, en die begaf weer op vrijwel dezelfde manier.

Na dat pechgeval heb ik de band zelf vervangen door een gewone klassieke binnenband, en die zit er nog altijd in.
Met een middenmotor en een riem is het overigens helemaal niet zo moeilijk om je wiel er uit te nemen. Ik heb mijn bandenplaksetje uitgebreid met een platte sleutel en een gewone band. Als ik onderweg lek rij, dan zal ik die band er er wel op leggen.

En ik het nog 2 Gaadi’s liggen. Iemand interesse?

Bedankt voor de reactie. Ga eens kijken of ik in mijn geval niet snel die Gaadi band kan vervangen.

Ik ben inmiddels 700km op weg met de Gaadi band die er door de ANWB is ingelegd. Ga kijken hoe lang hij het volhoudt. Als reserve 2 exemplaren besteld.

Een lekke band valt vaak samen met slecht weer.
Een band plakken met solutie terwijl de wind hard over je lijm blaast, is niet conform de gebruiksaanwijzing van de solutie.

Ik kan de Gaadi zien als een handige hulp bij pech onderweg wanneer je een achterwiel hebt dat zich niet gemakkelijk laat verwijderen.
Maar de Gaadi is aanmerkelijk duurder dan een stevige standaard binnenband.
Als zuinige Hollander zou ik de Gaadi bij thuiskomst direct vervangen door een minder dure band die zijn betrouwbaarheid heeft bewezen.
Waarom wekenlang vertrouwen op een noodreparatie?
Met het risico dat je op een ongelegen moment weer met pech staat.

Pech onderweg kost veel tijd.
En het is ook nog eens veel duurder dan regelmatig preventief onderhoud.