Ervaringen Liv Allure CS 2?

Ik zoek een fiets voor woon-werkverkeer, enkele reis 17km (vooral door winderige polder, vlak, brede paden, weinig stops).

Ik doe dit nu op een “gewone” transportfiets, maar ik wil graag wat lichters en sportievers, dan kan het vast wat sneller en makkelijker. Er moet perse een bagagedrager op zitten, zodat ik mijn tas mee kan nemen (ik haat fietsen met een rugzak of schoudertas om). Het moet perse geen elektrische fiets zijn.

Na overleg met de fietsenwinkel kwamen we uit op de Liv Allure CS 2:
https://www.liv-cycling.com/nl/allure-cs-2-2022

Het enige nadeel dat ik kon vinden, was dat ik ‘m duur vind, maar op zich te overzien.

Ik heb ‘m nog niet gekocht, want de bedoeling is dat ik een fiets van mijn vakantiegeld ga kopen. Mijn framemaat was er ook niet, dus heb alleen proef gereden op een te kleine fiets, de grotere is nog in bestelling, zodat ik een goed proefritje kan maken.

Maar ik was benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze fiets en hoe deze bevalt. Voor mensen zonder ervaring met deze fiets, maar die er wel verstand van hebben: zou dit een goede keuze voor mijn doel zijn?

Tja, de prijzen (en de levertermijnen) rijzen de pan uit. Geen ervaring met die fiets. Maar lijkt me de juiste fiets voor je woon-werk tocht. Enig minpunt is mijns inziens de verende zadelpen. Wat onduidelijk is, is is de kwaliteit van het achtertandwiel. Gates CDN is van kunststof, zal het niet lang volhouden. CDX is van metaal. Dit geldt ook voor het type tandriem. Gates CDX is min of meer de standaard. Zou voor de prijs bij de fiets moeten horen. Kun je nog eens navragen in de tussentijd.
Het lijkt of de verlichting voor en achter op batterijen gaat. Niet helemaal duidelijk voor me. Als je dat niet wil: dan toch op zoek naar een andere fiets met een naafdynamo (die ook duurder zal zijn).

Het achtertandwiel is van metaal, het voortandwiel van een composietmateriaal en mijn ervaring daarmee is niet slecht. Voor mij ging een CDN tandriem minder lang mee dan het composiet voorblad en slijtage kon ik nog niet waarnemen.

Ja, een (kleiner) composiet achtertandwiel was een slecht idee, die was bij mij na 9 maanden/ ~2500 km versleten maar die is ook maar kort (1 jaar?) in de handel geweest.

Verder eens met de punten van @Sjef wat betreft de verende zadelpen en de verlichting die inderdaad op batterijen/USB oplaadbaar is.

Een mooi alternatief, voor iets minder geld, zonder verende zadelpen maar met naafdynamo is wat mij betreft de Cube Travel Pro met trapeze frame, maar ik ben bevooroordeeld

NB: Welkom op het forum! Door een fout krijg je geen email bij een nieuwe reactie, dus vergeet niet af- en toe te check.

@Sjef en @MikeRZ bedankt voor jullie reacties! Ik zie nu dat ik inderdaad geen meldingen krijg bij nieuwe reacties.

Die verlichting op batterijen is voor mij niet ideaal maar ook geen dealbreaker, ik kan daarmee leven, zolang vooral de koplamp maar goed fel is.

Wat is er mis met een verende zadelpen, zou toch juist comfortabel moeten zijn? (Ben best een leek op dit gebied.) Lijkt me ook iets wat je kunt vervangen als het niet bevalt.

Een verende zadelpen kost je trapenergie. Als je een lichtgewicht bent, doet ie helemaal niets. Ze gaan wiebelen en in horizontale richting bewegen. En ze wegen al gauw meer dan een halve kilo. Je kunt inderdaad een vaste pen in plaats ervan monteren. En dat moet soms ook, omdat je ze niet helemaal omlaag kunt zetten.

@Sjef Bedank voor de uitleg. Ik ben zeker geen lichtgewicht en ook zeker niet klein, dus die nadelen zouden voor mij dan mee kunnen vallen, of anders toch een vaste pen erin.

Fiets bleek in een ander filiaal nog in mijn maat op voorraad te zijn en kon ‘m een paar dagen na het proefritje al meenemen! Staat inmiddels thuis in de schuur. Mijn eerste indruk is erg positief, een lichte snelle fiets en ziet er tof uit. Ben er blij mee! :blush:

1 like

Mooi!