Ervaringen lobby verlagen snelheid 50 naar 30

Heeft er iemand op het forum ervaring met het lobbyen voor het verlagen van de snelheid van 50 naar 30 km/u, het liefst met succes :slight_smile: ?

Tips? Wat te doen en laten? Wie aan te schrijven en waar steun te zoeken?

Context:
De doorgaande route vanaf mijn huis naar het centrum is een smalle weg met aan weerzijde autos geparkeerd. Voor automobilisten is het eerichtingsverker, voor fietsers zijn er aan beide zijden smalle rood gemarkeerde fietsstroken.

De weg is formeel 50km per uur en dat wordt er ook vaak gereden hoewel het daarvoor eigenlijk te smal is. Helaas ook door de bus, normaal formaat, die 2x per uur langs komt.

Als fietser moet je hopen dat niemand zonder te kijken het portier opent bij in/uitstappen.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen (maart 2022) werd erover gesproken de ‘stad aantrekkelijker te maken voor fietsverkeer’ en er is een plan om een andere 50km weg 30km te maken.
Rond de verkiezingen heb ik via Facebook dit probleem aangekaart bij kantidaten van 2 grote partijen en daar een soort algemeen positief antwoord op gekregen.

Verder heb ik een melding gedaan bij VVN (Veilig Verkeer Nederland), ook in maart.
Het is nu juni 2022 en mijn melding staat nog steeds niet op hun kaart, ze heben wel al twee keer gemailed dat ze het gaan tonen en dat ik geen nieuwe melding hoef te doen. (Het gaat om deze kaart: https://participatiepunt.vvn.nl/kaart)

Het gaat om de Bosdrift/Havenstraat in Hilversum.

Een straat inrichten voor 30 km/ uur kost geld.
Daar is geen potje voor.
De herinrichting van straten wordt voor het grootste gedeelte betaald uit de renovatie van het riool.
Je maakt pas kans met je pleidooi als de riolering van de Bosdrift/Havenstraat aan de beurt is.

1 like

Bedankt Avelo. Wel deprimerend :frowning:

In plaats van je afhankelijk op te stellen van de gemeente kun je ook zelf actie ondernemen door met zoveel mogelijk buurtgenoten af te spreken om in de betreffende straten maximaal 30 km/u te rijden met de auto. Verder max. 30 km/u-stickers op kliko’s plakken… bedenk zelf iets!