Ervaringen met een lichte, hybride stadsfiets?

There we go: Mijn echtgenote en ik willen niet te zware fietsen die we zowel op vakantie kunnen gebruiken als in de stad. We moeten het ding kunnen gebruiken voor 10 kilo boodschappen, maar ook lekker lichtvoetig tochtjes kunnen fietsen Mijn echtgenote heeft gewoon de pest aan derailleurs. Kortom: een lichtlopende naaf voor ons allebei. zitten te denken aan niet al te zware stadsfietsen met een goede nexus 8 allfine naaf. Close competitors:

  • Gazelle Chamonix C8

    Continental Riem
    Magura schijfrem

  • Batavus Dinsdag

    Magura Velgrem (iets sponziger, maar minder kwetsbaar)
    Gates riem (naar verluidt: betrouwbaar - maar beter dan een Conti?)

  • Gazelle Cityzen C8.

    Continental Riem
    Magura schijfrem
    Lichtste van de drie

Een close finish…Graag jullie invalshoeken, ervaringen en adviezen

Prima keuze wat mij betreft, ik heb zelf o.a. een Kalkhoff Endeavour 8 Belt.

Zover ik weet heeft Continental zijn riemen uit de markt gehaald, dus of de Gazelle fietsen nog te leveren zijn? Zie ook Opgelet: 8mm Tandriem van Continental kan breken!

Ik snap niet het “iets sponziger” van een Magura velgrem, ze remmen bij mij prima, de blokjes gaan voldoende lang mee en zijn goed te vervangen. De Kalkhoff Endeavour heeft schijfremmen maar vind die minder plezierig remmen, de blokjes lopen altijd een beetje aan en ze hebben snel de neiging tot piepen.

Ook een mooie optie wat mij betreft, een Cube Travel Pro:

cube_travel_pro

Vergelijkbare fiets maar met Schwalbe Big Apple banden, rijdt een stuk comfortabeler.

Continental riemen zijn er voorlopig (voor altijd?) niet meer.
Magura hydraulische remmen zijn perfect doseerbaar, het tegendeel van sponzig. Of je spreekt over iets anders.
De velgen moet je wel regelmatig ontvetten.
In mijn “extended bike family” zijn er 7 fietsen met Magura HS11 resp. HS33 remmen.
Zie de overige posts over fietsen met beltdrive.

@MikeRZ: Met “sponziger” bedoel ik dat - omdat de blokjes in tegenstelling tot bij een schijfrem een grotere slag moeten maken naar de velg - iets meer veren bij het indrukken. Desondanks heb ik de voorkeur voor een velgrem, omdat ze een minder grote kans hebben om aan te lopen dan bij schijfremmen, waar de toleranties nauwer zijn.

Ik heb trouwens Gazelle gebeld om te vragen hoe de Cityzen met een continental riem zich verhoudt tot de terugroepactie/productiestop van continental. Antwoord: Er worden inmiddels Gates riemen gemonteerd. Ik was niet zo snugger om te vragen of de reeds uitgeleverde fietsen alsnog teruggeroepen worden en dat er een Gates set wordt na-gemonteerd.

Op zich allemaal prima fietsen.
Als je er ook mee in heuvels/bergen wilt fietsen moet de lichtste versnelling licht genoeg zijn. Met de nexus 8 moet je minimaal ongeveer 8 km/h rijden om met een normaal beentempo te fietsen.
Let goed op de houding! Bedenk eerst hoe je wilt zitten en kies daar de passende fiets bij. Bij een recht stuur hoort ook een diepe zithouding. Hoe rechter je gaat zitten, hoe hoger en dichterbij het stuur moet komen en hoe meer het stuur gebogen moet worden. Je kunt de zithouding dus maar beperkt aanpassen.

Vandaag gefietst op een Batavus Bryte. Eye opener voor mijn echtgenote: een Nexus 8 naaf fietst aanmerkelijk lichter dan een Nexus 7 uitvoering. Eye opener voor beiden: De Magura HS33 remmen…wat een genot. Het massaverschil met onze huidige fietsen 18 kg versus 22,5 kg voor de batavus staccato en ongeveer 26 kg met een oude gazelle was minder een eye-opener.

We gaan morgen een Batavus dinsdag uitproberen: onopvallende fiets, maar wel 15,5 kg licht. En een alfine 8 naaf en een Gates riem overbrenging. We zijn benieuwd.

Tenslotte de keus: lokale fietshandel of een internet winkel? Het kan zomaar 400 tot 600 Euro schelen tenslotte. Besluit: we gaan voor “local” en het verschil iets kleiner maken op een leuke manier - want we moeten niet klagen dat de fysieke winkels verdwijnen als we ons verlaten op internet winkels.

Bij de lokale fietsenmaker is vaak een beter idee zeker als je het onderhoud niet zelf doet.

Wat betreft de Batavus Bryte, mooie fiets maar ik zou hem niet nemen. Een kettingkast is prima maar een monoshock verende voorvork vind ik maar niets: Levert niet veel comfort op (zie Tips voor comfortabeler fietsen) en is een crime wat betreft onderhoud.

Ah…dank. Eerlijk gezegd: ik merk geen b…l van verende voorvorken en zadelpennen. Het kost ook energie en levert gewicht op. Ik denk dat het de Batavus dinsdag exclusive wordt: licht, onopvallend, een alfine 8 naaf en HS33 remmen en een Gates riem.

Gisteren proefgefietst op de Batavus Dinsdag Exclusive en op de Koga F3 3.0. Het proeffietsen was een hele toer: Geen enkele dealer had de dinsdag op voorraad - dat kan natuurlijk, maar zij gaven ook aan dat de productie was gestopt en dat zij in week 3 of 4 van 2019 pas konden leveren. Het nieuwe model wel te verstaan, met onbekende specificaties en met een onbekende prijs. dat vonden we een te smalle basis.

De Gazelle Cityzen hebben we ook van de lijst geschrapt: De schijfrem is te kwetsbaar in een fietsenstalling, en dan de Contibelt… De Cityzen wordt nog steeds met een Contibelt uitgeleverd. Dat had Gazelle niet verteld. Op mijn vraag wat er gebeurt als de riem vervangen moet worden kwamen van de drie handelaren onbevredigende antwoorden, varierend van: “Gazelle zal dan wel iets verzinnen”, tot: “Alleen als de riem rafelt of breekt, dan zal Gazelle een alternatieve oplossing aanbieden”. Heren: Continental levert niet meer, en ik wil zekerheid hebben voor de meer dan duizend Euro die neergeteld moet worden.

Geen rijdende voorraad, dus waren we gedwongen om uit te wijken naar de centrale testlocatie van de Accel groep, en een webshop met een fysieke winkel in de buurt. Dat laatste was een randvoorwaarde die we hadden gesteld: Onderhoud en service zijn wat waard, je moet niet miepen als er over 3 jaar geen fietsenwinkel meer te vinden is als je alles aanschaft bij kale webshop, en misbruik maken van een fietsenwinkel door een proefrit te maken en elders te kopen: kom-op-zeg.

Qua gewicht lopen de Koga en de Batavus fietsen nauwelijks uiteen. De Koga heeft een ordinaire ketting, en dat vonden we prima: niets mis mee en goedkoop. Beiden hebben hydraulische velgremmen. Voor dit type rem zijn we als een blok gevallen - een hele verbetering ten opzichte van de rollerbrakes die we nu hebben.

The proof of the pudding is in the eating. Allebei prima fietsen die goed aanvoelen. Het design van de Batavus is minder flitsend, maar daar zie je niets van als je er op zit. Geheel anders dan ik had verwacht vonden zowel mijn echtgenote als ik de Batavus lekkerder fietsen:

  • Het leek wel iets lichter te trappen dan de Koga en met minder weerstand - maar dat is zo subjectief als de pest, maar we hebben wel de luxe gehad om zowel de dames als de herenmodellen aan de tand te mogen voelen, dus twee naven per model zijn uitgeprobeerd.

  • De houding op de Batavus beviel beter. Met dank aan testKees hebben we hier extra aandacht aan besteed. Je zit wat rechter op, maar dat kan natuurlijk bijgesteld worden met het stuur. Het stuurt iets minder nerveus dan de Koga (wellicht heeft de Dinsdag een langere naloop van het voorwiel dan de Koga?). Wellicht is de afstand zadel-stuur de bepalende factor, of de plaatsing van de pedalen onder het zadel: ik weet het niet.

  • Hoewel mijn echtgenote initieel de voorkeur had voor een draai-schakel mechanisme zoals op de Koga was gemonteerd - schakelde de dinsdag als boter met de Allfine shifters. Doordat de bediening met de shifters lichter was dan met de draaiknop, ging de voorkeur van mijn vrouw uit naar de shifters.

Even een uitstapje gemaakt naar de Koga F3 6.0. Deze uitvoering heeft een schijfrem. Het remt prima, maar niet beter dan de hydraulische velgrem. Het maakte bovendien meer lawaai tijdens het remmen (versleten blokjes?) En deze uitvoering is ruim zeshonderd euro duurder bovendien.

De Dinsdag is het dus geworden, en - humor - dinsdag gaan we de fietsen ophalen.

Goed besluit wat mij betreft.

De Koga mag dan “minder design” zijn dan de Koga, het is maar wat je onder design verstaat.

Ik vind rechte spaken in het voorwiel echt niet mooier en met een ketting is inderdaad is niets mee, maar een Chainglider vind ik maar niets, loopt altijd iets aan en ik hou van een stille fiets.dan hoor je tenminste direct als er iets mis is.

Veel plezier met de nieuwe fietsen!

Update conti belt vanuit Gazelle (zojuist ontvangen):
"…Hi Erik! Er komt geen terugroepactie, omdat er geen veiligheidsissue is. Wel gaan we ook bij de fietsen die nu in de markt staan, zoals de fiets die jij bij de fietsenwinkel ziet, pro-actief de Continental-riem vervangen door een Gates-belt. Dus als je deze fiets graag wil aanschaffen dan raad ik je aan om even bij de betreffende fietsenmaker na te vragen wanneer deze de belt gaat vervangen. Alle fietsen die hier in de fabriek klaar stonden voor uitlevering worden nu ook voorzien van Gates-belt. :slight_smile: …"

Dat is een prima beleid, eerlijk is eerlijk. Wel een aandachtspunt voor de fietsenmakers: zij zijn hier (nog) niet van op de hoogte.

1 like

Het is dinsdag, dus mijn vrouw en ik hebben onze Batavus Dinsdagen opgehaald. Ik besef dat dit de eerste keer in mijn leven is dat ik een nieuwe fiets heb (altijd met tweedehands exemplaren gefietst). Eigenlijk idioot: Voor een auto wordt een afschrijving van enkele duizenden euro’s per jaar acceptabel geacht, een eenmalige uitgave van zo’n 1100,- voor een fiets wordt door mij daarentegen als “duur” ervaren.

Een paar details die ik jullie niet wil onthouden:

Gates cranckstel

Versnellingsnaaf met tandwiel

Deelbaar frame om riem te kunnen vervangen

Verstelbaar stuur

Magura remmen - een lekker hapje, maar:…

De hydraulische achterremleiding is een kwetsbaar item bij het vastklemmen op een fietsendrager op de trekhaak

En de kabelschoentjes die de koplamp en achterlamp verbinden met de dynamo lijken eveneens kwetsbaar

2 likes

Mooie rapportage! Veel plezier ermee.
Enkele opmerkingen: het crankstel is van Miranda, portugese fabrikant van o.a. cranKs. Alleen het tandwiel is van Gates. En goed nieuws: ik schat in, dat je een vierkante JIS-trapas hebt. Met een beetje goede wil goed voor 30000 km of meer. De hydraulische leidingen zitten op een onhandige plaats, maar zijn oersterk!

1 like

Beste, na héél véél getwijfel en nog steeds twijfel …kwam ik terecht bij de Batavus dinsdag exclusive……kon nog geen testrit bemachtigen… Wat zijn ondertussen…( na toch bijna een jaar ) jullie bevindingen ?? Ik had net een dealer aan de lijn , die geen Batavus meer wil verkopen gezien de overname van het bedrijf…sommige zaken/werken die naar ‘goedkopere’ landen uitbesteed worden… Ik vond deze dinsdag exclusief er prijs/kwaliteit super uitzien…vnl ook qua onderhoud OK.
Dus zeer graag jullie ervaring met jullie fietsen :wink: Alvast dank !