Ervaringen met Sparta ION. lezerservaringen

 

Onderstaande opmerkingen zijn volgens mij voor alle fietsen. Ik heb in de proefperiode op ieder merk 6 weken gefietst en alle hadden eigenaardigheden. Het beste is veel verschillende fietsen proberen en die het beste zit aanschaffen. Lekker fietsen zit niet in de kostprijs.

Na rugklachten in 2010 gestart met verschillende fietsen.Doel is woon-werk verkeer voor 40km per dag als alternatief voor de auto.Uiteindelijk gekozen voor de sparta rxs prus, inmiddels 10.000 km op deze fiets gereden. Ik gebruik de fiets in alle weersomstandigheden en fiets alle dagen over de veluwezoom de posbank op. Ik ben zeer te spreken over het fietsen als alternatief voor de auto. 20km is een uitstekende afstand voor een electrische fiets. Het verschil in de benodigde reistijd is 20 minuten maar je hebt wel 60 minuten beweging. Wat opvalt is dat je bij het fietsen niet meer naar de afstand kijkt maar naar de tijd. zo min mogelijk stoplichten en bochten. Je valt niet af van fietsen en wordt zelfs zwaarder +- 3 kilo. wel zie je er veel beter uit en heb ik veel meer energie om andere dingen te doen.

Over de kosten heb ik wel een opmerking. Na 1 jaar  en 10.000 km ben ik 5 keer naar de dealer terug geweest voor onderhoud en storing. Totale onderhoudskosten zijn ongeveer 400 per jaar. de eerste 100 euro waren voor winterbanden. Achteraf onzin voor een fiets. Er is wel meer profiel maar met winterbanden ben ik ook gevallen. De snelheid aanpassen is beter. Na 4 maanden was de winterband lek 4 keer geplakt maar bleek ook kapot te zijn. Vervangen door een Anti lek band. Dit ziet er prima uit en heeft ook een goed profiel.

In het begin 2 maal een andere accu gekregen ivm defect. Bij aankoop was aangegeven dat er minimaal 50km gereden kon worden op een accu. Dit is s'winters max 30km en in de zomer 40.Ik kan net niet heen en weer en moet iedere dag de accu op kantoor opladen. Dit kon eerder in de stalling maar door het succes van de elektrische fietsen met het nu binnen op de werkplek.

Al 2 maal nieuwe banden, dit is volgens mij normaal.

3 maal een spaak kapot gehad. Dit is garantie maar wel vervelend want je moet terug naar de dealer.

na 9000 km is de ketting en tandwielen vervangen. Kosten 110 euro. Normaal onderhoud denk ik. De fiets is nu 1,5 jaar oud en ik verwacht niet dat ik de 3 jaar haal. de laatste tijd al vreemde klachten over ketting, tandwielen, problemen met motor.

Al met al vallen de kosten wat tegen. Ik denk dat een electrische fiets voor afschrijving en onderhoud vergelijkbaar is met een kleine auto. 

Al met al iets anders dan ik had verwacht van een fiets. Wel kan ik iedereen het fietsten aanbevelen. Ik ben 55 en voel me ja 2 jaar 10 jaar jonger. Mijn rugklachten zijn niet over maar wel veel minder. Als ik weer met de auto ga erg ik me dood aan het gedrag van de medebestuurders en alle files. Lekker doorrijden, meer energie, en uiteindelijk veel gezonder.

 

Een maand voordat de garantie van 2 jaar verlopen was ging mijn batterij defect. Bij 50% volgens de indicator was mijn batterij ineens leeg. Kalibreren van de batterij mocht ook niet helpen. Maar gelukkig gratis een nieuwe batterij ontvangen.

Nu zei de fietsenmaker dat het verstandig was om de eerste paar keer (eventueel in verschillende dagen) de batterij helemaal leeg te rijden alvorens weer op te laden.

Mijn partner heeft ook een Sparta ion van 2010. Deze batterij doet het nog steeds goed (afkloppen). Deze batterij staat altijd aan de oplader als er niet mee gereden wordt. Zou het voor deze batterij ook eens goed zijn om hem helemaal leeg te rijden?

Het contactpunt van de oplader (Sparta ION m gear) is los geschoten en zit in holle buis.

Wie weet een oplossing voor dit probleem?

Electrisch fietes is wel erg duur. Onze Sparta accu is ook leeg. voor 400 Euro ga je al erg snel in de richting van een gewone fiets. Als de trap ondersteuning niet werkt fiets je op een tank. Mijn moutainbike weegt weinig en fiets altijd prettig en licht. Mijn advis koop een lichtgewicht goede normale kwaliteitsfiets.

Ik heb nu niet eenmaal het budget om een E-bike nieuw te kopen en ondanks dat ik de 4e eigenaar ben (de vorige 2 ken ik) ben ik best tevreden over mijn Sparta Ion comfort damesmodel, het oudere type met de accu in het voor frame en aandrijving achter. Waarom een damesmodel? Met mijn versleten rug stap ik hier makkelijker op en verder heb ik nooit begrepen waarom er mannenmodellen zijn... waarom moet daar een stang tussen?
Mijn Sparta heb ik nu 3 jaar, 2200 km op gefietst van de 3800 totaal. Ik fiets met mooi weer circa 30 km stukjes en verder is het een boodschappen fiets.

Bij banden vervanging gekozen voor de all-round Schwalbe Marathon anti lek, daar is de Sparta op zijn lekkerst mee, breed genoeg voor wat zanderige paden. Ik wist niet dat je het achterwiel er niet uit mocht halen... afijn, bij mij gaf het geen problemen, ik doe alles zelf en ben ook zorgvuldig, teken altijd alles op.

Gisteren pas mijn eerste Sparta euvel.. kan niet opladen, display is dood. Mijn fietsenwinkel Leenders in Hengelo, gaf mij de juiste tip: resetten! Kapje onder frame los geschroeft; de 30 ampere groene zekering tenminste 10 minuten verwijderd (display niet verwijderen). Zekering terug, trapppers laten draaien in rijrichting en oplader aangesloten... en JA! Hij laade weer op!

Het is wel zo handig om een fiets-lift te hebben, voor pakweg 8 euro bij de bouwmarkten, en het bijgeleverde touw vervangen door de dikkere gele van de action (0.89 euro). Het werkt prettiger voor je fiets onderhoud en je eigen rug. De 28 kg gaat goed met de katrollen. De touw borging voldoet prima, en daar is nu de juiste dikte van het touw zo belangrijk voor.

Mijn Sparta Ion Comfort fiets weer verder goed. Accu's zijn na circa 7 jaar en 3800 km nog als nieuw, in zware trapstand toch nog goed voor 33 km zomers en 20 km in de winter, maar... zet um wel altijd aan het stroom als je hem niet gebruikt! Want dat was de oorzaak van mijn probleem... door schuurverbouwing.. vergeten op te laden toen hij bijna leeg was...

Nog wat aanvullende gebruikers informatie van mijn bovenstaande verhaal, ik heb naast de ronde afneembare display een tweede gelijkende, iets kleiner maar wel van zelfde fabrikant blijkbaar: Trelock FC410 display (Plentyparts). Voordeel de functies van dag en totale afstand zijn exact op dezelde wijze met zelfde symbolen in te stellen en af te lezen... wat is dan het voordeel?

Nu komt ie! Je kan mooi tussentijds tijdens het fietsen de afgelegde afstand bekijken zonder dat je van trapondersteuning instelling hoeft te wijzigen, verder heeft deze display een tijds aanduiding, wel zo handig in een tijdszone waar we steeds minder horloges dragen en de smartphone ergens in de tas zit ;) De bedrading kan je mooi wegwerken via de standaard draadlussen en wat tyrips, want je hebt natuurlijk wel zo'n spaken zendertje. De snelheid weergave zit klein verschil... maar staat best Cool met 2 ronde tellers op de fiets, aldust de reacties die ik krijg op mijn Twentse fietstochten.

Zadelpijn... wie kent dat niet, bij mij begint dat na 25 km, dus dan wat vaker een bankje opzoeken. Een bekende adviseerde mij een Basano zadel, dat was de uitkomst, Die heeft een dikkere Gel laag en betere vering. Het staat op mijn wensenlijstje.. wanneer het budget dat toe laat. Info over deze zadel te vinden op de website van de fabrikant in Drente: (nietmeerzadelpijn.nl). Ben benieuwd naar gebruikers ervaringen hier..

Hangt af van type batterij wat bij jouw Sparta is. Van de afneembare modellen weet ik het niet zo (Mijn vriendin heeft een Sparta CS3 Emotion met wisselbare accu's, ze heeft er 2! Die moet wel de eerste 3 keer de accu's leegrijden en daarna niet meer).
Als je verder naar onderen leest, kom je mijn ervaring tegen onder kopje: Sparta Ion. Ik heb het "oer" model, de Ion Comfort met accu pakket in voor frame en aandrijving op achterwiel. Wel het model met de voorvork vering en zadelpen vering, maar geen versnellingen. Mijn model moet je altijd aan het stroom zetten als je de fiets niet gebruikt. Dat is beter voor het behoud en levensduur van je batterij pakket (vervanging kost circa 460 euro incl montage uren bij de 13 amp Ion accu's).

Ik was dus vergeten op te laden nadat hij praktisch leeg was...lees mijn relaas... dan weet je dat je bij dit model, dat uit je hoofd moet laten, direct aan het stroom bij thuiskomst!

In mijn Instructie boekje komt E0005 niet voor in de lijst van diagnosemeldingen. misschien handig om in uw klachten problematiek duidelijk te omschrijven welke type Sparta ion U heeft, er zijn ondertussen al zoveel verschillende typen en de één is de ander niet.

Foutmelding communicatie middelen, zoals u omschrijft kan meerdere oorzaken hebben, is het dat de display niet goed communiceert met de printplaat waar de software opzit, is het dat de sensoren naar de aandrijving niet goed communiceerd met de software.... stekkertjes, draadbreukjes, software, breuk in printplaat, software bug.... maar u schrijft voor ons de onbekende E0005, maar wat nu het nadelinge euvel is, omschrijft u niet.. valt de trapondersteuning weg?,  Wees aub iets duidelijker wat er nu aan de hand is met E0005... wat doet E005?

U bedoelt zeker de Sparta Ion CS3 met de afneembare accu onder bagagedrager? Eigenlijk is geen enkele handpomp geschikt om de aanbevolen 4 Bar lucht in de band te krijgen. Menig standaard fietspomp (Ja, dat ding met dat houte plankje eronder, en doorgaans rood gekleurd is) sneuvelt al snel omdat deze de 4 Bar lucht maar moeizaam erin krijgt. Bij de fietsenmaker heb je perslucht. Maar voor rond de 50-65 euro heb je een elektrische perslucht pomp met Bar meter en knijp pistool, en je kan hem voor alles gebruiken, fiets, motor, auto en alles wat op te blazen is met lucht... zwembadje, luchtbed etc, voldoende verloop nippels.

Dus... die handpompjes, zie het als een sier-opject, Sparta Ion's, afhankelijk van type band heeft gemiddeld 4 Bar lucht nodig in het wiel waar de motor zit...

Welk type Sparta Ion heeft U? Er zijn nu al zoveel verschillende typen in diverse uitvoeringen..... Er zijn types met vaste accu's en met losse accu's. Goed om dit eerst te overdenken voordat aanschaf gedaan wordt van model fiets. De nieuwere types zijn bijna allemaal voorzien van verwisselbare accu's ook de typen met accu's in voor-frame buis.

Er komen steeds meer terrasjes of plekken waar je fiets kan bijladen, let wel.. volledig opladen duurt bij de Ion-Comfort: 3 uur.. meest handig is om bij aanschaf de aanbiedingen in de gaten te houden voor de 2e extra accu tegen goedkopere prijs (280,=) ipv de 400 euro. Tweede accu verhoogd rijcomfort en actieradius. Een oplader meenemen neemt net zo veel plaats in je fietstas als de 2e accu...

Vervanging van Display kan feitelijk alleen bij de Fietsenwinkel waar de fiets OORSPRONKELIJK is gekocht. Het kan ook bij een andere fietsenmaker die Sparta in zijn assortement heeft, maar zal veel meer-kosten rekening omdat er verificatie kosten aanzitten. In de display zit een stukje software wat communiceert met de printplaat die de software aanstuurt naar de trap ondersteuning.

In de display zit een code die als start-onderbreker functioneerd. Die code kan alleen een gecertificeerde Sparta dealer uitlezen en bij de dealer waar de fiets is gekocht heeft de gegevens al. Display's varieeren in model en types, afhankelijk van jouw type Sparta Ion tussen de 28 en 70 euro... bij verificatie omdat de display niet wordt vervangen bij oorspronkelijke dealer kan dit gauw oplopen tot circa 130 euro. Dus wees zuinig op je afneembare display. Dieven gilde hebben niets aan een Sparta-Ion zonder display.

Bij vervanging van de display wordt de code via database gecheckt of de fiets als gestolen staat geregistreerd... dus aangifte hierin is wel degelijk belangrijk!

Dat bij nieuwere Elektrische fietsen (de eerste Ion's zonder versnellingen hadden dat nog niet, maar bij boven de 25 km p/u trap je als een haas) de begrenzer in gaat en de trapondersteuning verminderd heeft een puur RVD & Verzekering wettelijke maatregel, wie herrinnert nog de eerste E-bikes met die foeilelijke nummerplaat achterop? En je moest je nog apart een dure verzekering afsluiten.Omdat te ondervangen, geen lelijke nummerplaat en geen aparte verzekering, is de begrenzer wettelijk doorgevoerd. Daarbuiten ook voor de veiligheid voor de overige gebruikers van de fietspaden en onwetende automobilisten... wel zo veilig!

Altijd mooi om een kilometer vreter aan het woord te hebben, dat zijn de ervaringen wat ons allen wijzer kan maken.

Als banden advies voor een E-bike:

> 4 bar lucht, en doe dit niet met je fietspompje. Koop een keer een fatsoenlijke persluchtpomp (bouwmarkten: circa 50 tot 70 euro) met lange slang, verloopnippels, Bar-Meter er op.. en je kan deze ook voor de auto, motor, badje, luchtbed etc.. gebruiken. Let wel op, bij aanschaf.. op de Bar-druk capaciteit!

> bij vervanging: kies voor de Schwalbe Marathon, beste allround band, is wat breeder en grover profiel, daardoor bij onverharde wegen meer grip. Verder is het een anti-lek band. Door de dikkere diameter en dikkere rubberlaag hoef je deze in de winter niet lager in Bar te zetten, de band heeft door zijn eigenschappen al precies de juiste zijwaardse beweging om veilig te fietsen bij nat en sneeuw. Smalle banden zijn wel beter tijdens ijsvorming... maar in die omstandigheden, pak ik de bus ;)
de Schwalbe Marathon ( 38,=) is niet goedkoop, maar veel veiliger voor je zelf en je dure fiets.  Waarom krenterig zijn bij de banden prijs op je duizenden euro's dure fiets.. Altijd verstandig om bij bandvervanging, ook meteen een nieuwe binnenband en velglint te kopen. ook al is je binnenband niet lek, de binnenband wordt (bij veel winter gebruik) porreus en gaat op den duur scheuren.

Fiets altijd aan de lader:

Accu's lopen altijd leeg, en een bijna lege accu loopt nog sneller leeg. Een volledig lege accu moet geresset worden door de zekering tenminste 10 minuten te verwijderen, als het "niet-kunnen-opladen" probleem voordoet. In één van mijn reacties heb ik meer verteld hoe je moet resetten.

Net als bij motorfietsen (op winterstalling) de accu via een druppellader op juiste conditie wordt gehouden, werkt dit ook bij de E-bike. Nadat de E-bike weer opnieuw is opgeladen, houd hij de accu in conditie. Dus na gebruik van je Sparta Ion, direct weer aan het stroom. Nieuwe accu's is wel verstandig 3x bijna leeg te rijden en daarna wel altijd aan het stroom. Ook al is de fiets al volledig opgeladen, door continu aan de oplader (in de AAN stand) te houden bij geen gebruik, gaat de accu vele malen langer mee dan boekjes vermelden. Norm van maar 600 - 700x kunnen opladen is voor het rijk der fabelen. Maximaal kunnen opladen hangt af van je zelf, in consequent zelfgedrag met aan de lader te houden.

Ook mijn ion-fiets gaf deze melding: het resulteert in het volgende: geen trapondersteuning meer, geen km-tellergegevens, ook niet de snelheid die je op eigen kracht oplevert, een heel eind trappen (in mijn geval 26 km) op een hele zware fiets. Toen ik de volgende dag de fiets uit schuur pakte, deed hij het gewoon weer…maar het vertrouwen was inderdaad verdwenen. Mijn fietsenmaker, hersteller zo u wilt… heeft alles weer op orde gekregen. Wat er aan de hand was? De fiets had wel in de stromende regen gestaan; geen verbinding met de computer? er was een melding over de sensor voor de trapondersteuning, een melding servicebeurt te doen (elke 1000 km, dat is ook wel erg snel…)een software-storing? Een losse verbinding? Ik heb nog wel wat onvriendelijk met mijn fiets gecommuniceerd, maar daar trok hij zich weinig van aan.
De melding is inderdaad onduidelijk, en onvriendelijk.

In 2009 peperdure top of-de-bil Sparta Ion XGT gekocht t.w.v. 2800 euro. Hij doet niets meer. Wat is dit nou weer. Van begin af aan hommeles met dit ding. Denk maar niet dat Sparta met je meedenkt in al deze prototype ontwikkelingen.
Ik ga binnenkort maar gewoon zo’n Chinees ding van Ebay kopen die 40 KM/U rijdt. Ben er klaar mee. We zitten hier gewoon de dikke middenstand vet te mesten en dan ook nog de arrogante houding van een kruidenier die zichzelf fietsvakman noemt. Ze moeten nog een hoop leren die middenstand. Geke hé die crisis, ik hoop dat ze er van leren en eens een beetje aan klantwaardering gaan doen.
Bah, aan mij ligt het niet ik verzorg mijn spullen goed.

Het advies van LucW om een perslucht compressor te kopen om je fietsbanden tot 4 bar (5,5 bar is eerder aan te bevelen) op te pompen is echt complete nonsense. Je fietsbanden, autobanden, noem het maar op pomp je voor de komende 20 jaar op met de op een na de beste pomp die er is: SKS Airkompressor. Die kost in de webshop €27,-, met een grote manometer, terwijl alle rubber onderdelen nog jaren verkrijgbaar blijven en met 5 jaar garantie! Kan tot meer dan 10 bar pompen. Als dat niet genoeg is!

Blijft een handpomp Sjef. Compressor is gewoon makkelijk voor 35,= meer, kwestie van keuzen. Met de huidige die ik heb bevalt goed, gebruik hem ook voor de motor en de auto. Heb even nagescheckt over 5.5 bar… vind daar niets over, of het moet een afwijkende band maat zijn. Mijn rijwielhandelaar (Dealer van Sparta, Batavus en nog neer) had daar ook vraagtekens bij en rade dat niet aan, hij zei… max. 4,5 bar. Sparta schrijft voor 4.0 bar. De Schwalbe Marathon mag maximaal 4.5 bar hebben volgens aanbeveling Schwalbe, deze is iets dikker dan de standaard gemonteerde band en heeft dikkere midden profiel.(anti-lek)

Schwalbe Marathon “anti lek”? LucW bedoelt waarschijnlijk Marathon Plus: maximale spanning is 6,0 Bar. Dat staat gewoon op de band, daarvoor hoef je niet naar een handelaar, of de man nou dealer van Sparta is of niet, is in dit geval niet relevant. Men dient bij het bepalen van de optimale bandenspanning altijd rekening te houden met het gewicht van rijder en fiets (incl bagage). Schwalbe rekent met een persoonsgewicht van 75kg. Ben je zelf (veel) zwaarder (merendeel van de Nederlanders) en/of is je fiets veel zwaarder (de niet beladen e-fiets minstens 10 kg) dan dien je de spanning evenredig te verhogen. Met mijn advies van 5,5 bar blijf ik aan de voorzichtige kant. Weegt de rijder 60kg bijv, dan is 4,5 bar voldoende.

e0005 kabel breuk of verbinding
dit was bij ons toen we er een tweede accu bij hingen een extender
toen heeft hij alle verbindingen schoon gemaakt en toen de software en over was het.

Net in oktober een nieuwe motor á 400 euro, 2 maand later doet ie weer helemaal niks. Heb er nog geen 2000km mee gereden in 4 jaar tijd. Bagger product uit Apeldoorn

Die testen van de consumentenbond zijn behoorlijk gekleurd. Prutsproduct en dito klantbehandeling.
Nooit, nooit, nooit een Sparta kopen.