Ervaringen met Sparta ION. lezerservaringen

Ik heb sinds de afgelopen zomer een Sparta Ion Comfort Herenmodel.
De hele zomer heb ik geen problemen gehad met deze fiets.
Ik gebruik de fiets bij droog weer om naar het werk te fietsen. (ca. 18 km).
Op het werk hang ik hem aan de lader, zodat ik niet met een lege accu kom te zitten, als ik op weg naar huis ben.
Drie weken geleden, was ik na 15 km bijna op het werk, toen de fiets zichzelf ineens uitschakelde.
Ik stond stil bij een verkeerslicht, toen ik in het achterwiel een “tik” hoorde.
De display gaf toen E0015 aan.
De handleiding geeft aan dat er dan een afwijking is in het laadmanagement, en dat de fiets aan de lader moet.
Dat heb ik toen gedaan, en de volgende dag was het weer hetzelfde, met dien verstande dat de afgelegde afstand voordat hij deze foutmelding aangaf, een stuk kleiner was.(ca. 10km).
Ik moet er wel bij vermelden dat de accu, toen hij uitviel, nog 75% capaciteit aangaf, en toen ik hem aan de lader zette, begon de display bij 0%.
Dus de accu zou eigenlijk helemaal leeg zijn geweest.
Ik heb de fiets toen naar de fietsenmaker gebracht, en die heeft hem toen met de Laptop uitgelezen en gereset.
Afgelopen week wilde ik weer met de fiets naar het werk, en toen ik met de fiets amper de brandgang achter mijn woning uit was, deed de fiets weer precies hetzelfde.
“Tik” en uit.
Heeft er iemand dezelfde storing gehad, en heeft er iemand misschien een idee wat de storing kan zijn?
Ik lees wel iets over slechte verbindingen of kabelbreuken, maar ik wil het graag van lezers horen die hetzelfde euvel hebben meegemaakt.

Groetjes van een, tot nog toe, tevreden Sparta Ion bezitter.

Ik heb deze storing ook gehad vandaag. De fietsenmaker zei dat het met het koude weer te maken had. Ik had ook nog meer dan een halve accu vol toen hij ineens uit ging. Aan de lader hangen gaf hij aan dat hij leeg was. Hoop dat het eenmalig was.

HALLO, IK BEN VAN PLAN OM EEN SPARTA ION M-GEAR BLACK LINE TE KOPEN WAAR EEN NIEUWE ACCU IN ZIT. IS DE KWALITEIT VAN DE ACCU’S DIE ER NU IN ZIT BETER, ALS EEN AANTAL JAREN TERUG TOEN DIT MODEL VOOR HET EERST OP DE MARKT KWAM?

Het gebruik van capitals is niet erg netjes en in dit geval totaal overbodig.
Trouwens, vreemd dat dit bericht nu pas geplaatst wordt. Bericht is 2 weken oud en de plaatsing 1 uur.

Tijdens het fietsen valt de ondersteuning af en toe wat weg, iemand enig idee wat dat kan betekenen ?

Ik heb ook de storing 0015 en de fietsenmaker zei dat hij er verder niets aan kan doen. Dus een nieuwe accu. Weet de heer Westerman al meer?

Na een aantal bezoeken aan de fietsenmaker vanwege E0015 kwam deze erachter dat de accu kapot is. De eerste accucellen die hij standaard test waren wel goed maar verderop in de accu niet. Nieuwe accu dus.

Beste Twan,

Zoals hierboven beschreven lijkt de accu erg slecht.
Toevallig ben ik vandaag bij de fietsenmaker geweest met een 9 jaar oude sparta ion die sinds kort pas de melding e0015 aangeeft.
Ook is hij onderweg een keer uit gevallen.
De fietsenmaker gaf aan dat dit betekend dat de accu er binnenkort mee stopt… een nieuwe accu is € 500,-.

Hiermee wil ik enkel aangeven dat een accu ook 9 jaar mee kan gaan.
Toch baal ik ervan uiteraard.

Succes met de aankoop.

groeten rian

Waar kan ik het framenummer vinden?

Dit is ook mijn probleem, het vertrouwen in de fiets is verdwenen.
En het plezier in je fietstochtje ook.
Ben overigens wel blij niet de enige te zijn die probleem E0005 op zijn scherm krijgt na een regenbui. Het computertje dat denk ik verstopt zit in het bedieningspaneel bij het handvat raakt m.i. bij nattigheid onherstelbaar overstuur.
Dank voor de melding.

Nu 3 jaar in mijn bezit en niets als ellende. Motor, accu, display, software, achterlicht, oplader. Nu pas weer is het voorwiel naar sparta servicedienst opgestuurd geweest. (2 weken zonder fiets) Na 3 kilometer fietsen weer foute boel. Code 0005. Het is een totaal onbetrouwbare fiets. Of zit het misschien in de fietsenmaker. Worden deze wel voldoende ondersteunt en bijgeschoold. Wie bied er geld voor deze fiets zodat ik een andere aan kan schaffen.

Huig

Een maand en 670 km verder

Een maand en 670 km verder bevalt de Sparta ION GLS Plus nog steeds zeer goed. En dus is het weer eens tijd voor een gebruikersreview. Ik gebruik de Sparta ION GLS Plus voor woon/werk verkeer met een afstand van 26 km per dag en soms een recreatieve tocht in mijn vrije tijd.

De GLS Plus heeft de accu vast in het frame, en dit merk je direct bij de eerste meters. De fiets rijdt erg stabiel en stuurt prettig. Doordat het gewicht van de accu weg is aan de achterkant voel ik nu geen zwabber gevoel meer als er over een hobbelige straat wordt gereden. Door de accu in het frame zijn er ook minder stekkerverbindingen en dus minder kans op storingen. Heb ook al een aantal keer in de regen gefietst en dat heeft geen problemen gegeven, het is wel een nadeel dat de fiets zonder jasbeschermers wel iets vuiler wordt.

De ION GLS Plus heeft 24 versnellingen, het schakelen gaat trefzeker. Doordat ik meestal sportief onderweg ben rijd ik altijd op het grootste blad voor en worden achter alleen de kleinste 3 tandwielen gebruikt. De velgremmen zijn van Magura en worden hydraulisch bediend, de remhendels bedienen lekker licht en zijn prettig te doseren.

De Sparta ION GLS Plus is een sportieve fiets, het grijze frame met de mooie stickers in combinatie met het mat zwart van de bagagedrager en de spatborden dragen bij aan het sportieve uiterlijk. De zithouding is iets meer voorover en het stuur is lichtgebogen. Dit stuur is in vele standen verstelbaar en hierdoor is een prettige stuurhouding te vinden. Het zadel zit ook lekker en is in de breedte verstelbaar voor een fijne zit. De zadelpen is geveerd en deze veer is instelbaar aan de onderkant van de zadelpen.

Het display ziet er netter uit dan mijn vorige ION, de cijfers en letters zijn wat kleiner en compacter, de displaykleur is lichter en aan de zijkant van het display straalt er nu ook een streepje licht. De bedieningsknopjes zijn helemaal anders en zijn goed te bedienen, vooral met handschoenen aan gaat dit beter. De ondersteuning is hetzelfde als de vorige ION, de actieradius is meer maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Afgelopen vrijdag is de GLS Plus voor een beurtje bij de Sparta dealer geweest, na een maand en 670 km verder had ik geen bijzonderheden alles is naar wens en werkt goed. Ze hebben diverse bouten gecontroleerd en alles nagelopen, over 3000km is de volgende onderhoudsbeurt. Het onderhoud wat ik zelf doe is wekelijks de ketting smeren met siliconenspray en de spanning van de banden op 5 bar houden, en regelmatig de fiets wassen met emmer en spons.

Fietstocht GLS Plus

Vandaag een langere fietstocht gemaakt met de Sparta ION GLS Plus. De meeste kilometers worden gereden voor woon/werk verkeer, een afstand van 26 km per dag. Dus voor het eerst een langere fietstocht voor het plezier.

Plezierig was het zeker, de eerste 15 kilometer verliepen voorspoedig met een rustig windje kracht 3 en natuurlijk de zon erbij. Het zadel van de GLS Plus bleef lekker zitten tijdens de rit, heb geen moment last gehad van zadelpijn. De zithouding is iets meer voorover door het rechte stuur en had eigenlijk verwacht last te krijgen van armen of schouders maar dat is niet gebeurd.

Heb al vele fietsen gehad, maar deze Sparta ION GLS Plus bevalt toch wel erg goed moet ik zeggen. Alles werkt gewoon goed en er rammelt niets, de fiets voelt heel solide aan.

Na bijna 40 km een pauze genomen om wat te eten en te drinken, ik had toen constant op stand 3 van de ondersteuning gereden en de accu had nog 55% over. Dus 80 km actieradius in de stand “tour” is mogelijk.

Na de pauze de fietstocht met de GLS Plus hervat op stand 4 van de ondersteuning (sport), het was inmiddels iets harder gaan waaien met een windkracht 4. De laatste 15 km met tegenwind terug bewust wat harder doorgefietst met zo’n 25 km/h. Bij thuiskomst was de gereden afstand 66 km en had de accu nog 12% over. Vanaf 14% accu gaf het display de melding “beperkte actieradius” en knipperde het accusymbool op het display.

Afgelopen week een aantal keer in de stromende regen van en naar het werk gefietst, ook dat ging goed, geen storingen gehad. Het is wel een nadeel dat deze fiets zonder jasbeschermers veel vuiler wordt en ook je broek wordt natter door het water van het achterwiel.

De remblokjes zijn inmiddels voor 1/4 afgesleten, de remmen blijven goed hun werk doen. Er is wel iets minder remvertraging in de regen, maar er piept niets als er geremd wordt, dat was bij mijn vorige fiets wel anders.

De totaalstand is inmiddels 1600 km, iedere maand tot de zomervakantie komt er tussen de 600 en 800 km bij. Ik fiets weer vrolijk verder en hou jullie op de hoogte met mijn ervaringen. Heb je zelf ook een GLS Plus laat dan eens een reactie achter onder aan deze pagina.
http://www.janwestdijk.nl/elektrisch-fietsen/sparta-ion-gls-plus-fietsblog/

ik heb hier een vraagje aan de kenners: ik heb 3 jaar geleden een Sparta Ion Entree gekocht. veel gezeur mee gehad, accu raakte steeds los aan de zijkant dus last van klappende accu aan de fiets, talloze keren terug geweest en dat is na veel geknutsel van de fietsenmaker, Sparta gaf niet thuis want het komt NOOIT voor, opgelost. Nu wil de fiest niet meer dan 16 km fietsen en dan begeeft de accu het. Ik weer terug naar de fietsenmaker, 2 weken de fiets kwijt, andere accu(geloof ik) geplaatst en het euvel zou over zijn. Nou NIET!!! wederom kan ik maar 16 km fietsen en dan stopt ie er weer mee. Ik word hier lichterlijk zat van. Wij wonen in het buitengebied en ik moet voor de school van de kinderen 7 km heen en ook 7 terug fietsen. Ik ben afhankelijk van de trapondersteuning ivm kapotte benen. Een onbetrouwbare fiets is dan gewoon waardeloos. Ik vind dat de prijs van 2150 euro voor deze fiets, waar zoveel ellende mee is, zo ook veel te hoog is. Wie herkent het euvel met de accu??? Volgens de fietsenmaker kan de accu niet kapot zijn omdat de accu het doet, of hij doet het niet!!

Wij hebben vorige week 2 ION RXS + gekocht a 2559 euro,s per stuk Groot is onze verbazing dat er geen hoesjes meer mee geleverd werden voor de computertjes door SPARTA !
En dat voor die prijs???

Wij hebben vorige week 2 ION RXS + gekocht a 2559 euro,s per stuk Groot is onze verbazing dat er geen hoesjes meer mee geleverd werden voor de computertjes door SPARTA !
En dat voor die prijs???

Heb 2 sparta ion fietsen voor mijn vrouw en mij, de fiets van mijn vrouw heeft 345 km gelopen en van mij ong 3500 km.
Vanaf vorige week woensdag gaven beide fietsen geen reactie op de lader, ze ondersteunde nog wel zolang er power in de accu zat maar laaide niet meer op.
Op het zelfde moment dat mijn laders niet meer thuis gaven hebben ze bij ook zonnepanelen gelegd en aangesloten, dus ik het installatiebedrijf gebeld maar deze ontkende elke samenhang.
De laders zijn door de fietsenmaker getest engoed bevonden, ik kreeg de mededeling dat beide accu’s kapot waren.
Toeval of toch verwijtbaar aan de installateur.
Ik weet het niet meer.

12 jaar en al getrouwd! Zeker met een kind van 9 ergens in India of Brazilië. Ga naar een psychiater! Lezers, geloof niets van deze fantast.

Ik heb een Sparta Ion M-gear met de batterij in het frame sinds een jaar of 6. Hij heeft 25000 km. Een paar maanden geleden heb ik de motor moeten laten vervangen +/- 600 Euro. Nu merk ik op dat de batterij aan het einde van zijn krachten is gekomen. Loont het de moeite om ook nog deze investering te doen? Een nieuwe batterij + plaatsing zou rond de 500 Euro kosten. Kan er dan verder nog iets stuk gaan? Of ben ik nu weer 5 jaar gerust? De fiets hangt altijd aan de lader als hij in de garage staat. De fiets wordt dagelijks gebruikt voor fietstochten tussen de 10 en 40 km. Ik gebruik hem niet voor korte afstanden.
Waarom zijn deze batterijen zo duur? De nieuwe batterij van mijn auto kostte slechts 79 Euro.
Zijn de nieuwe fietsen en batterijen beter? lichter? duurzamer? Goedkopere batterijen?

tja, ik wou dat ik -gelijk aan anderen die duidelijk een fijne ervaring hebben met de sparta ion rx- hier een jubelend item van kon maken. Niks is verder van de waarheid dan dat. In januari 2011 aangeschaft, en sindsdien heeft mijn fiets vaker bij de fietsenmaker gestaan dan bij mij in de garage. Op laatst was ik het zo zat, dat toen de batterij het weer begaf, ik de fiets gewoon maar een tijdje in de garage heb laten staan, voordat ik weer genoeg zin kon opbrengen om deze naar de fietsenmaker te brengen. En daar kreeg ik te horen dat de fiets nu inmiddels buiten de garantie is, en dat ik de batterij opnieuw moet gaan kopen! Jaaa, kopen! Ik heb 'em amper kunnen gebruiken. De nieuwe batterij kost 500 euro, en ze noemen zichzelf coulant omdat ze me daarop 25% korting op aanbieden. Blijft alsnog het bedrag van 400 euro over… Dat is 20% van de nieuw prijs. Kan je je voorstellen dat je een nieuwe auto koopt, en dat je na 2,5 jaar vervolgens reparatie kosten mag ophoesten van ongeveer 4000 euro (20% van 20.000 euro). Dan slaan de stoppen toch ook bij je door…!

Al met al: sparta ion rx, grote afrader wat mij betreft. En vooral de ‘service’ die ze daarnaast bieden…

met vr gr, E.B te A.