Ervaringen met Sparta ION. lezerservaringen

geachte lezer,

Ik heb een Batavus easy weekend e bike mooie fiets maar sinds kort een storing op me scherm e0005
scherm weer geeft geen snelheid meer ook niet wat ik zelf fiets naar de fietsen maker geweest koppel sensor vervangen want dat zei de online helpdesk maar niets dus hij heeft display vervangen en de bijbehorende kabel daarvan maar nog steed blijft de storing komen fiets fiets ook heel zwaar dan.
na iedere storing knipperen de leds op de accu van de status hoe vol hij nog is heeft iemand daar ervaringen mee.
zit een beetje met de handen in mijn haar want we krijgen het niet opgelost met Batavus …

hallo luc.

ik heb een zelfde soort euvel mijn display gaat niet aan en aan de lader geeft hij een normaal oranje lampje weer die overgaat in een groen lampje.

kan dit ook verholpen worden door een reset dmv de zekering?
ps woon ook behoorlijk in de buurt van hengelo mischien beter langs die fiets zaak gaan?

gr marco

deel uw ervaringen over elektrische fietsen op www.ikwileenmening.be

Ik heb bij een fietsenhandelaar in Houten een 2e hands Sparta ION GLS heren fiets gekocht. Nu is het achterwiel defect geraakt en ik lees op meerdere fora zoals Kassa en Radar dat ik niet de enige ben die dit overkomt. Ik kan mij behoorlijk ergeren aan de houding van Sparta dat zij hier niets aan doen. Ik was van plan na deze fiets een nieuwe e-bike te kopen maar ik weet nu al zeker dat dit geen Sparta gaat worden en ik hoop dat meer mensen hun rug keren tegen dit merk. De fietsenhandelaar heeft nu de reparatie uit eigen zak betaald, maar is ook niet blij met de situatie (ik had hier recht op i.v.m. Bovag garantie op de tweedehands fiets). Het is toch zot dat een fiets van ruim €2600,- na drie jaar al een defect achterwiel heeft en inclusief motor vervangen moet worden.

ik heb een sparta ion van 2003
met nog steeds de eerst accu
hij staat wel altijd aan de lader
en ook een sparta m gear ion van 2005

nog nooit probleemmen mee gehad
zeer tevreden met deze fiets

Ik bezit 2 Sparta’ IO+ zo een drie jaar nu, de ene was al kapot toen ik 100m gereden had en hij is meerdere keren uit gevallen bij de weinige ritten die ik er mee gemaakt heb, nu zo een 150km.
Die van mijn vrouw is ook meerdere keren terug geweest en heeft zo een 250km gereden, op twee jaar was haar batterij al kapot nu rijd ze met de mijne.
Zo een fietsen worden toch gemaakt voor mensen die op een gewone fiets niet meer kunnen rijden maar als je elke rit panne hebt dan hoeft het voor mij niet hoor dikke vodden zijn het.
En waarom zo een hoge kosten voor een batterij is die van goud of zo.

Mijn reactie heeft betrekking op het laden van de lithium accu.
Mijn advies: stoppen met laden als ie vol is! Het doorgaan met laden zorgt er alleen maar voor dat de accu extra snel zijn capaciteit verliest! Dit is goed voor de accu-fabrikanten maar niet voor ons!

Een accu verliest ongeveer 5 tot10% van zijn capaciteit per jaar. Dit kan oplopen tot wel 30% per jaar als de accu continue aan de (druppel)lader hangt!
Bij normaal regelmatig gebruik laad ik mijn accu mbv een timer op tot ie 90 - 95% geladen is. Ik gebruik een eenvoudige timer die je per half uur kan instellen. Bij het laden wordt ook de accu warm en teveel warmte is ook slecht voor de levensduur. Een half uur laden geeft ong. 15% meer accu-lading.
Ik stel mijn timer zo in dat ie in de vroege ochtenduren laadt, en dan een half uur AAN, een half uur UIT, een half uur AAN, etc. Liefst niet onder de 30% ontladen en bij langere stilstand niet verder laden dan 50%, en onder de 30% weer laden tot 50%, etc. etc.

Wij doen nu al 8 jaar met dezelfde accu, capaciteit ong. nog 50%!
Op ongeveer dezelfde manier ga ik om met andere lithium accu’s, telefoons, laptops, huistelefoons.
Succes

Hallo LucW
Mijn Sparta bleef van de week maar doorgaan met laden. Display gaf aan, dat hij 100% geladen was. Lader uitgezet en afgekoppeld. Toen mijn vrouw ermee naar Arnhem fietste vanuit Huissen, moest ze op de terugweg al fietsen zonder ondersteuning. Accu leeg! Na nog geen 8 km! Weer opladen thuis, bleef maar doorladen. Weer uitgezet. Daarna een reset gedaan. Zekering er minstens 10 minuten uitgehaald. Helaas zonder de display te plaatsen. (weet niet, of dat kwaad kan? Zekering er weer in display geplaatst, even rondtrappen. Reactie op de display. Toen met display er in, weer reset, zekering eruit, na ruim 10 minuten zekering weer geplaatst. Lader weer aangesloten en opladen. Na een behoorlijke tijd geeft de display nog steeds een eerste knipperend streepje aan. Accu is ook nog steeds helemaal leeg. Heb jij een tip voor me, of…?

Leveriing problemen ,dus maanden gewacht ?
smoesjes van de MC ,een vervangend model
Uitstekende service van de dealer alhier, prima.
Probleem zit in ULFT , mangement van MC daar.

Niet bereikbaar voor overleg , geen informatie …
Dealer moet alles maar oplossen, lastig gedoe.
Verkopen je graag een fiets ,maar antwoorden.
De achterhoekse nuchterheid is in het geding.

Blijkt een ander management ?, slechte zaak …
Door een nieuwe inversteerder overgenomen.
Super goed , maar is echt slecht afgeleverd .
Electronica is volledig van slag , lastig gedoe.

Van top leverancier, naar horende DOOF ?.
Niet WILLEN luisteren ,en alles afschuiven.
Waar blijft nu de achtehoekse nuchterheid.

Tijd voor actie , en reactie , zijn prima fietsen .
Maar zo ?, ga je dus niet met je klanten om !..

Hoort, en zeg het voort ,…
Terug naar nuchterheid.

Ik ben sinds maart 2013 in het bezit van een Sparta ION GLS Plus en gebruik deze voor woon/werk verkeer en soms een recreatieve fietstocht in mijn vrije tijd.

Ik ben zeer tevreden over deze fiets, de fiets voelt degelijk aan en rijd heerlijk. De kilometerstand is inmiddels 11000km en buiten het reguliere onderhoud heb ik nog geen storingen of mankementen gehad.

Voor maart 2015 neem ik de extra garantie van Sparta en blijf dan nog een poosje doorfietsen met deze e-bike.

Ik heb ook wel interesse in een E-speed, maar vindt de snelheid te hoog voor het fietspad, met de huidige 27km/h gaat het soms al te snel met de overige fietsers.

Als jullie mijn ervaringen met de GLS Plus willen lezen bekijk dan mijn fietsblog, je kan hem hier vinden:

www.janwestdijk.nl/fietsblog

Met vriendelijke groet,
een tevreden ION-gebruiker

Leveriing problemen ,dus maanden gewacht ?
smoesjes van de MC ,een vervangend model
Uitstekende service van de dealer alhier, prima.
Probleem zit in ULFT , mangement van MC daar.

Niet bereikbaar voor overleg , geen informatie …
Dealer moet alles maar oplossen, lastig gedoe.
Verkopen je graag een fiets ,maar antwoorden.
De achterhoekse nuchterheid is in het geding.

Blijkt een ander management ?, slechte zaak …
Door een nieuwe inversteerder overgenomen.
Super goed , maar is echt slecht afgeleverd .
Electronica is volledig van slag , lastig gedoe.

Van top leverancier, naar horende DOOF ?.
Niet WILLEN luisteren ,en alles afschuiven.
Waar blijft nu de achtehoekse nuchterheid.

Tijd voor actie , en reactie , zijn prima fietsen .
Maar zo ?, ga je dus niet met je klanten om !..

Hoort, en zeg het voort ,…
Terug naar nuchterheid.

Ruim 2 jaar geleden een Sparta Ion DT gekocht bij de Fa Vriend in Heerhugowaard ook wel Fietsvoordeelshop op internet, tijdens het gebruik veel klachten over schakelen, uitvallen en over de accu, een van de laatste keren plofte tijden het laden de lader en was de accu dood geen enkel lampje brande er meer, naar de fietsvoordeelshop in Heerhugowaard en daar werd onder garantie de lader vervangen, de accu kwam weer moeizaam op spanning, deze week de fiets weer gepakt en de accu weer leeg niet meer op te laden terug naar de fa Vriend in Heerhugowaard ,daar werd geconstateerd dat de accu kapot is, kosten 635 EUR er is in totaal 650 kilometer met de fiets gereden, geen garantie geen coulance ook niet van Sparta.
Voor mij dus nooit meer een fiets van de fa Vriend/FietsVOORdeelshop in Heerhugowaard wat een slechte service , ook de Sparta is voor mij geen fiets die ik een 2de keer zal kopen.

hallo Sparta Ion bezitters, over het algemeen verbaas ik mij erover dat er zoveel bezitters van dit merk problemen ervaren. Mijn vrouw heeft sinds 6,5 jaar een Sparta Blackline , deze kochten we toen hij 1,5 jaar oud was. De fiets heeft nog steeds de originele accu ! Omdat ik zelf een beetje verstand van accu’s heb , heb ik tegen mijn vrouw gezegd dat hij alleen opgeladen mag worden als hij bijna leeg is. De fiets was erg lui omdat de vorige eigenaren hem altijd aan de stroom hadden “hangen”. wat mijn vrouw direct opviel was dat de accuradius met sprongen vooruit ging. Toen de fiets 5 jaar oud was en er groot onderhoud aan gepleegd moest worden " compleet cranks tel, pion en ketting vervangen " was de fietsenmaker not amused toen hij hem op de uit lezer had gezet, wat bleek hij kon direct zien dat de fiets maar 7% van de tijd op de oplader hing. Ik kreeg een reprimande en de opmerking “daar heb je zo’n beterweter weer” Ik heb hem toen alleen maar verteld dat het feit dat de accu het na 20000 km nog steeds doet mij genoeg zegd. De fiets wordt in oktober 8 jaar en de batterij begint nu tekenen van slijtage te geven. Als er nog 13% in zit stopt hij er ineens mee. Mag het na 8 jaar. Ik wist niet hoe ik een nieuw item kon starten dus ik heb hem maar als antwoord neergezet.

rechtsboven staat “+nieuw topic”. Laat je bericht maar staan, is prima.