Exporteren aangemaakte fietsroute als GPX-bestand

Ik vind het rijden met de fietsersbond app (allemaal pijltjes, veel tekst en geluid dat niet makkelijk is te horen onderweg) niet erg prettig/ontspannen.
Het zou daarom erg fijn zijn om een geplande route vanuit de fietsersbond-app te kunnen exporteren als GPX bestand. Zo’n bestand is in te lezen in diverse andere fiets-routeplanners die je veel prettiger onderweg op de mobiele telefoon begeleiden
(bijv. Beeline !)
Staat dit in de planning voor volgende updates ?

Ik begrijp je niet goed.
Het is super eenvoudig mogelijk om een GPXtrack te exporteren vanuit de routeplanner naar je GPSapparaat.

Een route exporteren is vragen om moeilijkheden.
Omdat het GPSapparaat waarnaar je de route hebt geexporteerd op zijn eigen eigenwijze manier verbindingen gaat leggen tussen de verschillende routepunten.
Dat kan je alleen oplossen door ontieglijk veel routepunten te benoemen in de route die je op de PC hebt aangemaakt.

Dank voor je reactie👍🏻

  1. hoe kan ik dan precies mijn route exporteren als gpx-bestand ?
  2. Ik importeer dan vervolgens dat bestand in een andere fiets-routeplanner (Beeline ! ) vanwege de veel prettiger routebegeleiding hiermee op de fiets
    (zie foto ! ) Nooit problemen gehad met niet ‘begrijpen’ van de coördinatien van zo’n route.!

Screenshot_2022-06-05-19-38-18-078_co.beeline-01|246x500

Het probleem is dat de routeplanner op je PC een route creeert, en dat je Beeline een andere route creert.
Beide routes beginnen in A, en beide routes eindigen in B.
Maar de ene route is autoluw ( of wat je ook gekozen mag hebben ), en de route op de Beeline zou langs een autosnelweg kunnen lopen.

Waarom?
Omdat de kaart in jouw Beeline een andere kaart is dan de routeplanner van de FB.

Als je een track exporteert, doet de onderliggende kaart in de Beeline er niet meer toe.

https://gpswalking.nl/pagina/62/het-verschil-tussen-een-track-en-een-route

Interessante info! Dank je. Ga me er in verdiepen.
Toch nogmaals m’n vraag: hoe exporteer ik een GPX vanuit fietserbond ?

Fijn dit forum. Als ik enthousiast ben over een route die ik op het web tegenkom, loop ik het risico dat als ik deze importeer naar mijn Garmin, dit vervolgens fout gaat omdat Garmin.met ander kaartmateriaal werkt.

Tot nu toe Exporteer ik vanaf mijn pc of telefoon de routes van de routeplanner van de Fietsersbond naar mijn Garmin en dat gaat 99 van de 100 keer goed.
Komt dit door:

  1. kaartmateriaal Garmin = Fietsersbond;
  2. Toeval:

Heb namelijk wel de behoefte om leuke fiets- of wandelroutes die ik op het web tegenkom, voortaan als gpx file te importeren. Dat houdt een risico in als ik je goed begrijp

Nee. Het risico heeft niets met GPX te maken.

Zowel routes als tracks worden in het GPXformat overgedragen.
Maar een route is principieel anders dan een track.
Als je een route importeert maakt je GPSapparaat zelf een nieuwe route met afslagaanwijzingen enz. Als je een keer van die route afwijkt, maakt je GPSapparaat ter plekke een nieuwe route richting je bestemming. Dat is dus een andere route dan de routeplanner van de FB voor je had uitgestippeld.
Als je een track importeert verschijnt die track als een onveranderlijk onveranderbaar lijntje op het scherm. Als je een keer van de track afwijkt, moet je zelf uitvogelen hoe je weer op de track terugkomt.
Een track heeft geen afslagaanwijzingen.

Een route importeren brengt risicos met zich mee.
Een track importeren gaat altijd goed.

Dank voor je reactie. Flink gestudeerd op de verschillen tussen tracks en een route.
Er zit best een heel verhaal achter de verschillen. Ik hab me er 2 jaar terug h
eel gemakkelijk vanaf gemaakt indertijd. Vereist nog wel van tijd om mij op dit onderwerp te bekwamen.

Dan nogmaals graag een atwoord op mijn hier eerder gestelde vraag:

  1. Hoe exporteer ik een track uit Fietsersbond planner?
  2. Kan dit alleen maar vanaf de website of ook vanuit de app ??
    Met dank alvast :+1:t2:

Ik werk alleen met de desktop browserversie.
Ik ken de app niet

Je maakt je route.
En dan klik je, links van het kaartje, op de knop GPS.
Dan kom je op een scherm waarop je kan aangeven hoe nauwkeurig de track moet zijn.
Onderaan kan je klikken op Download als GPX

Het GPXbestand wordt vervolgens gedownload naar het toestel waarop je je route hebt gemaakt.
Die download moet je vervolgens overhevelen naar je GPStoestel.
Dat varieert per toestel

Ik begrijp niet wat je niet zou kunnen begrijpen.

Vanaf de App is het duidelijk niet mogelijk. Reden dat ik app niet geïnstalleerd heb. Onderweg kies ik via de browser van mijn smartphone voor de routeplanner van de Fietsersbond. De voorzet dat er voor kleinere schermen een aangepaste versie is klik ik weg en zoek op mijn smartphone in de desktop versie mijn route uit. Die route kun je gewoon exporteren als gpx bestand. Met de handige appjes van Garmin Exporteer ik de route naar mijn Garmin fietscomputer om ingelezen te worden.

Het verschil tussen een track en route is al bijna ingedaald. Afgezien van de routes die ik met behulp van de planner van de Fietsersbond creëer, ga ik geen avontuur meer aan om gpx bestanden van routes op Internet naar mijn Garmin over te zetten. Ging nu twee keer vrij snel achter elkaar, dat de geïmporteerde route vrij snel op de Garmin vastliep. Het plezier en de lol van mijn Garmin heeft een flinke deuk opgelopen nu ik merk dat zo’n GPS toestel continue vastslaat. Ben daar helaas de enige niet in. Na lang zoeken nog niet
tegen gekomen hoe de weerbarstige Garmin met routes van derden gevoed kan worden.
Het pionieren met Garmin Basecamp strandt ook op een doodlopende weg. De kaarten op het GPS toestel worden niet meer op de pc opgeslagen zodat Basecamp niet werkt.
Ik ben bang dat als ik niet snel meters ga maken het voor de routes van derden de telefoon gaat worden.

Ik fiets al bijna twee jaar met een Garmin Edge 530, en waar je voor moet oppassen is het aantal routepunten. Bij een route met heel veel punten wil het weleens misgaan.

Wat ik doe met alle GPS routes (vanuit de Fietsersbond, maar ook andere platforms) is dat ik ze eerst in Komoot importeer. Vanuit daar worden ze automatisch gesynchroniseerd naar Garmin Connect, en naar mijn Edge.

De voordelen:

  • ik heb alle routes bij elkaar in Komoot, ongeacht waar ik ze vandaan heb,
  • Komoot past de routes automatisch op de interne kaart, en die is in ieder geval in West-Europa goed,
  • de synchronisatie naar Garmin Connect gaat helemaal automatisch (behalve routes verwijderen van de Edge).
  • Komoot routes leveren mij nooit problemen op met de Garmin Edge.

Het nadeel:

  • Komoot is niet gratis (ik heb ooit zo’n aanbieding gebruikt van wereldwijde kaarten voor een tientje of zoiets).

Deze uitleg begrijp ik.
Ik werk in de app, daar kan het blijkbaar niet en daar ging mijn vraag over …

In de App kun je geen files exporteren. Vanaf de website wel. Ik log op mijn telefoon op de website van de Fietsersbond in. Dan exporteer is de route als gpx file.

:+1:t2: