Extra robuuste stadsfiets of toch mountainbike?

Hallo,

Mijn probleem is dit: ik woon in hartje Rotterdam in een appartement zonder berging. Mijn fiets staat dus altijd buiten. Daarom fiets ik tot nog toe altijd op oude fietsen.

Aan de andere kant heb ik geen rijbewijs. Ik ga op de fiets naar mijn werk (20 minuten) en doe boodschappen en alles reizen in Rotterdam op de fiets. Verder lijkt het wel of tweehands fietsen alleen in een maat te krijgen die net één slag te klein is (ik ben 1,85 m). Daarom overweeg ik toch de aanschaf van een nieuwe fiets.

Dit moet dus een stevige stadsfiets zijn. In mijn ervaring zijn kabels en handgrepen die ergens achter kunnen haken in propvolle fietsenrekken een bron van reparatieleed, dus ik heb een sterke voorkeur voor terugtraprem en geen versnellingen. Maar ik hoor het graag als er hier een goed oplossing voor is.

Tot zover is het nog vrij algemeen, maar ik heb ook nog een specifiek probleem: ik schijn te hard te trappen. De eerste keer dat een fietsenmaker dit zei, dacht ik dat het onzin was, maar ik heb het nu verschillende keren gehoord van verschillende fietsenmakers als ik weer eens een probleem had met kromme trappers, verbogen cranks, trapas met speling en opgerekte ketting: "Trapt u soms erg hard?". Defecten doen zich inderdaad ook opvallend vaak voor als ik extra kracht zet om zo een steil, rustiek Hollands bruggetje te nemen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nogal wild ben en ook zadels (iets te wild op de fiets springen bij wegrijden) en wielen (stoepranden en te hard remmen) bij aan meer dan gemiddelde slijtage onderhevig zijn.

Vanwege dit is me gesuggereerd dat een mountain bike misschien wel een goede optie voor me zou zijn. Maar die zijn duurder, diefstalgevoeliger, hebben kabels en vaak geen spatborden en bagagedrager.

Wat is nu een goede optie voor me? Bestaat er zoiets als extra robuust uitgevoerde stadsfietsen?

Dat is inderdaad een pakket van eisen, ten dele onverenigbaar. Extra robuust uitgevoerde stadsfietsen zijn er en dan gericht op zwaargewichtige mensen, ja zelfs tot een belasting van 170kg. Zwaargewichten zullen ook wel heel hard trappen, anders komen ze immers niet vooruit. Stoep op en af is met dikke banden op te lossen. Overigens zijn de gemonteerde kettingen, trapassen, zadels enz. helaas de goedkoopste die de fabrikant kan vinden. Waardeloos, maar wat doe je er aan?
Het buiten staan is op te lossen met een vouwfiets, die neem je mee naar binnen. Er zijn vouwfietsen met enkel een terugtraprem. Vouwfietsen zijn ook relatief duur,maar je zet hem binnen, toch…Overigens raad ik pertinent Dahon af, staat bekend om zijn brekende onderdelen, zoals sturen en vorken (o.a. eigen ervaring).
Een mountainbike, althans niet de goedkoopste, is zeker een idee, maar de kwetsbaarheid neemt alleen maar toe. Spatborden en bagagedragers zijn naderhand aan te brengen, hoewel de combinatie met schijfremmen (ook al onvermijdelijk) specifieke keuzes vereist in verband met de montagemogelijkheden. Een heel degelijke en stabiele fiets met dikke banden en veelal alleen een Shimano remnaaf (=terugtraprem) is de Batavus BUB. Is voor redelijke bedragen op Marktplaats te vinden, nu ook met grotere wielen (622mm). Kleinere wielen (559mm) zijn sterker, maar door de Big Apple banden lopen ze net zo licht. Ik heb er zelf een voor €100,- via Marktplaats gehaald. Op de drager kun je een persoon vervoeren, hetgeen met de meeste bagagedragers echt niet kan. Die buigen door.
Ik zou gerichter gaan zoeken in de richting van fietsen voor zwaargewichten. Je zult bijna altijd in Duitsland terecht komen (bij duitse merken dus) en in Duitsland zijn er (wettelijk) altijd 2 remmen en aangezien het duurdere fietsen betreft ook altijd (naaf) versnellingen. Daar staat tegenover dat de duitse consument veel kritischer is dan de Nederlandse en daar zal de duitse fabrikant rekening mee houden, anders kan hij het schudden.
Hier wat tips.
http://www.boettcher-fahrraeder.de/fahrrad/12/böttcher_cargo/spezifikation
De voordrager en de krat haal je eraf.
http://www.defietsfabriek.nl/nl/nl/149/model_hf/17/ben
http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog/trekking?product_id=685
Van de Azor (nl) fietsen heb ik geen link.