Fiets advies

Andere topics brengen me net niet wat ik zoek. Onderstaand een best verhaal, maar ik heb wel wat huiswerk gedaan en wil volledig zijn.

Op zoek naar een nieuwe fiets en zie door de bomen het bos niet echt meer.

Kort over mezelf:

83 kg, 1,84m, forens 11km enkele reis en trap dan flink door, meestal ongeveer 23 km/u in versnelling 6, soms harder. Mijn rijstijl is best pittig. M’n tas weegt al snel 10kg. Soms doe ik ook boodschappen met de fiets en dan kan het totaalgewicht nog wat oplopen.

Mijn referentiekader is mijn huidige RIH Delta met een Nexus 8 Premium naaf en rollerbrakes (ik begrijp dat dat tegenwoordig ‘gewoon’ de Nexus 8 is). Hij is vrijwel standaard, ik heb er alleen Shimano Saint MTB pedalen op gezet omdat ik anders jaarlijks of vaker de pedalen vervang. Deze dingen had ik liggen en blijven tenminste heel.

Nu dus op zoek naar wat nieuws. Een forenzen-ragbak die ook in dagelijks gebruik meekomt.

• Vanuit mijn Delta en mijn rijstijl gezien heb ik iig de sterke wens voor hydraulische schijfremmen.

• Qua naaf zou een upgrade op de Nexus 8 best ok zijn. Niet eens zozeer in aantal versnellingen, maar wellicht wel in gewicht of rendement. Is daar een logische kandidaat voor? Of is die Nexus 8 eigenlijk dikke prima? Ik realiseer me dat een derailleur systeem efficiënter is, maar ben niet zo van het onderhoud. Voorkeur voor een naafsysteem dus.

• Verder wil ik dikkere banden, géén vering en (denk ik) wel een belt drive (wat ook weer een naaf nodig heeft ipv derailleur).

Mijn zithouding mag iets sportiever zijn dan op mn Delta.

Qua budget mag het rond de €1750 zijn.

Zelf al gekeken naar de Koga F3 (maar met schijfremmen/beltdrive heeft deze voorvork vering en de betreffende fietsenmaker kan me niet overtuigen of deze fiets zn prijs waard is… Het frame zou ‘stijver’ zijn, maar getallen ontbreken… Lijkt een loos argument).

Mijn eigen fietsenmaker heeft zelf een lijn opgezet waar ik qua onderdelen alle kanten op kan. Vergelijkbaar in prijs met de Koga, maar wel met meer invloed van mij bij een uitstekende winkel. Een link heeft hier weinig zin helaas, het relevante model staat nog niet op de website. Deze fietsenmaker is bereid mij elk merk te leveren overigens.

Wie kan me wat meer vertellen over keuzes in versnelling systemen of heeft wat tips voor merken/modellen waar ik nog naar kan kijken? Kan je het ‘tandwiel’ van een beltdrive ook aanpassen (dan kan ik mn huidige fietstempo en een evt direct drive op elkaar afstemmen)?

Ps: nog wat onwennig hier, ontdek net de juiste categorie voor mn post. Zal daar ook verder lezen.

Wat tips. Nexus 8v naaf is min of standaard hoge kwaliteit.
Stevens is een duits merk fietsen van kwaliteit. En voldoende dealers in Nederland. Mijn jongste zoon heeft zo’n fiets met Nexus naaf en CDX tandriem (Alfine naaf is nog iets beter: andere lagering). Die Stevens rijdt al jaren zonder problemen.
De tandwielen voor de Gates riem zijn heel duur en een ander tandwiel (voor of achter) vergt ook een andere tandriem en die kosten aardig wat centen. En dan nog de arbeidsuren.
De Koga vorkvering is een afrader.
Ga praten met je eigen fietswinkel!

Ook met brede banden? Ik heb ook de wens voor brede banden en ken vrijwel geen fietsen van het type dat jij lijkt te willen hebben[*] dus vraag maar eens of hij met 50 mm banden kan leveren.

[*] Wel ééntje gevonden en daar genoeg over op dit forum geschreven.

Ik ben wel benieuwd naar je * en zal mn fietsenmaker vragen naar 50mm :slight_smile:

Deze zin volg ik niet helemaal! Is die Nexus nou min, standaard, of hoge kwaliteit? Voor mij is het de Nexus 8 of de Alfine 8.

Stevens zal ik ook eens naar kijken… Bedenk me net dat mn zwager er op rijdt… Denk ik… :slight_smile:

Foutje van mij: moest luiden is “min of meer standaard en hoge kwaliteit”. Mijn excuses.

Check… Had ik kunnen bedenken :upside_down_face: Ben ook zeer tevreden over mn huidige Nexus 8… Wordt een persoonlijke keuze of ik perse Alfine 8 wil vrees ik.

Het bedrijf waar mijn fietsenmaker inkocht werkt inmiddels iets anders. Onderstaand de fiets waar ik naar kijk, idd op 50mm.

Dat ziet er niet slecht uit.

Als je veel fietst zou is die €100 voor een CDX i.p.v een CDN riem te overwegen.

Die €100 is volgens mij wel iets meer dan puur het prijsverschil tussen CDN en CDX dus je zou kunnen doen zoals ik het heb gedaan en de CDN riem opgereden en dan vervangen door een CDX riem.

Oh apart, de link laat mijn keuzes niet zien lijkt het. Ik kwam op €1700 uit met CDX (ook andere tandwielen, niet enkel de riem), een ander kleurtje, koplamp etc.

Nog eens proberen:

Nee, ook met die nieuwe link lukt het niet, ik denk dat de configuratie in een cookie wordt opgeslagen en niet in de URL.

Maar goed, even geprobeerd en ik kom op hetzelfde ongeveer uit. Wat voor zadelpen heb je genomen.

De prijs is niet de laagste maar denk ik gek.

Waar komt die informatie vandaan? Ik heb even op de Gates site gekeken bij voor- en achtertandwielen en mijn conclusie is dat er maar één type is dat zowel voor CDN als CDX wordt gebruikt. Ik laat me graag overtuigen door iemand die me twee types kan laten zien.

Dat vertelde mijn fietsenmaker. Ik luisterde niet heel goed (ga sowieso voor CDX), maar zie ook bij gates dat er iig verschil zit tussen het voorste tandwiel cdn (composiet) en CDX (alu). Over het achtertandwiel vind ik niet veel, al geeft Gates zelf aan zowel cdn als CDX te hebben.