Fiets documentaire - Fiets lezing

Interessante documentaire 'Bikes vs Cars:
_https://www.netflix.com/nl/title/80075312
Trailer:

Lezing: Hoe krijgen we de auto uit ons hoofd? | Marco te Brömmelstroet | Universiteit van Amsterdam
_https://youtu.be/50ZlmmVqphw

Luisterboek of ebook: Het recht van de snelste
Ebook: _https://decorrespondent.nl/hetrechtvandesnelste
Luisterboek: _https://www.storytel.com/nl/nl/books/het-recht-van-de-snelste-wat-er-verkeerd-is-aan-ons-verkeer-913199

Veel kijk & luisterplezier

1 like

In hfdst V lees ik dat relatief weinig mensen veel auto rijden.
En dat relatief weinig mensen last hebben van de file.
Toch wordt de file als een groot probleem gezien.
Een rij stilstaande autos is inderdaad een imponerend gezicht.

Als er bij mij in de buurt een brug open is voor de scheepvaart, levert dat al snel een rij autos op van meer dan 100 meter.
Terwijl er meer fietsers dan autos staan te wachten, wordt de rij autos als een probleem gezien.
En het kluitje fietsers niet.

In mijn woonbuurt wordt steen en been geklaagd over het gebrek aan autoparkeerruimte. Terwijl maar weinig mensen hun auto dagelijks gebruiken.
Het fietsparkeerprobleem is vele malen groter.
Maar men is van mening dat het autoparkeerprobleem meer prioriteit heeft.
Het fietsparkeerprobleem moeten fietsers zelf oplossen, door zich beter te gedragen.

Ik heb een auto. Ik gebruik hem zelden. En hij staat voor de deur veel ruimte in te nemen.
Mijn fiets staat in de gang geparkeerd.
Ik zou het niet anders willen.
Deelautos, deelfietsen, ed, ik moet er niets van hebben.
Vroeger deed ik alles met het OV. Maar ik heb het OV op een gegeven moment afgezworen.

EDIT: Een autoparkeergarage aan de rand van de wijk zou de leefbaarheid van de wijk enorm ten goede komen.
Ik vraag me wel eens af hoeveel geld ik over heb voor bouw, onderhoud, beveiliging ed.van zo’n garage.

Auto’s staan plm. 95% van de tijd stil en rijdend is de bestuurder al een flink deel van z’n (m/v) tijd aan het zoeken naar een nieuwe parkeerplaats.

… en neemt zowel rijdend als stilstaand een groot deel van de publieke ruimte in beslag. Ongeveer 55% in de 20 grootste Nederlandse gemeenten. Veel gemeenten ruimen zelfs meer publieke ruimte in t.b.v. autoparkeerplekken dan voor fietsers.

In vrijwel alle opzichten een zeer inefficiënt vervoermiddel.

Vraag: rij ik zelf auto? Ja, maar ik huur er één als ik er echt een nodig heb. En dat is verrassend weinig.

ik zit in een geestelijke spagaat.

Er zijn allerlei redenen aanwezig om niet te kiezen voor de auto. En daar sta ik voor een groot deel achter.
Maar als het stormt ga ik toch graag met de auto boodschappen doen. En om kilometers te sjouwen met tassen omdat de stad autovrij is, vind ik op DAT moment geen fijne keuze van de plaatselijke overheid. Lang leve de autovriendelijke ‘mall’.

Voorlopig houd ik het op de “synthese”. (These=auto, antithese=fiets).

Hoe vaak stormt het?

@wolfman, voor mij als het boven windkracht 3 uitkomt en/of het harder regent dan 1 mm/uur. :wink: :wink:

Tja, dan zul je hier ook wel anders over denken :thinking:

https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

O nee hoor!
Ik heb een bijna heilig ontzag voor " meten is weten" :smile:

Maar je vroeg mij hoe vaak het stormt. Vandaar MIJN definitie van storm :wink:

Blijft nog steeds van kracht dat, bijvoorbeeld, de keuze om 1x per week met de auto boodschappen doen en trachten op 1,5 meter te blijven al hijgend door zo’n stom maskertje of elke dag dit met de fiets te doen voor mij toch een geestelijke spagaat is, waardoor de auto nog even niet uit mijn hoofd komt.
Een ander voorbeeld is het wekelijkse bezoek aan mijn demente schoonmoeder; met de auto 30 minuten enkele reis, met de fiets 1,5 uur (op mijn senioren snelheid zonder hulpmotor). Dat staat toch op z’n minst haaks op de stelling van dhr te Brömmelstroet dat de vermeende tijdwinst van de auto niet bestaat.

1 like

Wat betreft die 30 minuten autoreis, als dat niet door de stad is maar over de snelweg dan snap ik dat de fiets niet de keuze is en nee, de fiets is niet de oplossing voor alles. Er is vaak ook een alternatief van de combinatie van het OV met de fiets.

Als je 1x per week met de auto boodschappen kan doen moet het met 2 a 3 keer per week op de fiets kunnen en je kan die tijden dan strategisch plannen zodat het “goed” weer is.

Het probleem van de auto is niet dat iemand een auto bezit en gebruikt, het is dat er naar mijn idee op systeemniveau te veel van gebruik gemaakt wordt en, dat is wat de presentatie betoogd, de auto veel te veel het publieke debat bepaald.

Ik vind de discussie verwarrend.
Aan de ene kant gaat het over de auto in de woonwijk.
Aan de andere kant gaat het over het autogebruik in het algemeen.
Ik denk dat je die twee onderwerpen apart van elkaar behandelen.

In het boek lees ik vooral over pogingen van de overheid om de auto in de woonwijk te bedwingen. Met regulering van de snelheid. En met parkeervoorzieningen.

Het lijkt mij dat een parkeervoorziening aan de rand van de wijk de leefbaarheid van de wijk ten goede komt. Zonder dat er een rem op het autogebruik in het algemeen wordt gezet.
Maar het blijkt dat men van mening blijft dat de auto voor de deur moet kunnen worden geparkeerd.

Ja, ik ben een groot voorstander van parkeervoorziening op afstand, het zorgt er voor dat voor de korte afstand veel sneller de fiets wordt genomen en maakt buurten een stuk plezieriger.

Het probleem is echter dat bij nieuwbouw parkeernormen bestaan, minstens zoveel parkeerplaatsen per woning, dus zomaar kan dat niet, mensen klagen kunnen de gemeente aanklagen als ze denken dat er te weinig parkeerplaatsen zijn, voorbeeld. Verder staat in de norm ook hoe de maximale loopafstand is, 600 meter in de binnenstad, 300 meter in de buitenwijken, bron. Een prima voorbeeld van hoe automobiliteit “gestold” is in onze maatschappij.

Het andere probleem is dat z’n parkeerplaats aan de rand van de wijk eigenlijk ook niets is, mensen beseffen dan ineens hoeveel ruimte parkeren in beslag neemt. Dus de parkeerplaats moet onder de grond of de lucht in moet wat het weer duur maakt.

@MikeRZ, @fietserbill, hier in noord-oost Nederland, met kleine woonkernen, gaan autoritjes voornamelijk over autowegen. Het ov is heel beperkt voorradig. Winkels zijn veelal geconcentreerd in grotere plaatsen. De auto is voor veel mensen een noodzaak. De omstandigheden buiten de randstad of de grote steden zijn echt totaal anders (en dan heb ik nog het geluk op 5 km van een groter dorp met voorzieningen te wonen).
Discussies hier gaan niet over parkeerplaatsen (tenzij het over het opheffen van onbetaalde plekken gaat) of overvolle binnensteden. Ook niet over files (3 auto’s achter elkaar noemen wij een file :wink: )Veel meer over de breedte van de weg, met name in oogsttijd, omdat landbouwvoertuigen niet zijn te passeren, of over het opheffen van een winkel waardoor je nog verder moet rijden. Of het opheffen van weer een buslijn.
Mijn spagaat is dus dat ik de auto wel uit wil, maar afstanden zodanig groot zijn dat ik met de fiets 3x meer tijd kwijt ben. En dan weegt het weer ook mee.

Tja, tegenwoordig heb je eigenlijk wel een auto nodig op het platteland, maar … ook dat komt door de auto, de buurtsupers zijn verdwenen omdat het met de auto praktischer is om verder weg te doen.

Wat niet helpt is dat grote winkels over het algemeen minder kosten hebben en dus goedkoper zijn. Verder is de mens niet echt een homo oeconomicus want hoewel de boodschappen goedkoper zijn, vergeten mensen de reiskosten en de kosten die horen bij de reistijd. In totaal zijn ze dus duurder uit en dan vergeet ik nog de gezondheidswinst behorende bij het lopend of met de fiets boodschappen doen.

Ik kende die normen niet.
Echter.
Ik woon in een wijk uit de twintiger jaren.
In de afgelopen jaren is elke graspol al twintig keer omgekeerd om er een autoparkeerplaats van te maken.
Inmiddels vinden veel mensen dat er binnen de wijk geen mogelijkheden meer zijn, en dat er buiten de wijk iets moet worden gecreeerd.

Daar is een plan voor gemaakt, dat cameras en een fietsenstalling (vanwege grote loopafstanden) omvat.
Het geld voor die voorziening zou moeten worden opgebracht door de invoering van betaald parkeren in de wijk.
Ik heb van de wethouder begrepen dat er, na invoering van betaald parkeren, allerlei mogelijkheden ontstaan om selectief autos uit de wijk te weren.
Je kan daarbij denken aan bestelbussen, tweede autos, auto van de zaak, ed. Uit de ondertoon meende ik te begrijpen dat er nog wel meer kategorieen zijn te benoemen, maar dat politiek zelfbehoud hem daar vooralsnog van weerhoud.
De grote lijnen van dit plan worden door niemand betwist.

Wie weet wat er mogelijk is,als we dit normaal gaan vinden.

@MikeRZ, het is een heel andere discussie, maar zijn buurtsupers verdwenen door de auto, of is de buurtsuper verdwenen omdat er te weinig volk kwam waardoor men verderop, met de auto, de boodschappen moest doen? De meest gehoorde klacht van ondernemers in het buitengebied is te weinig klandizie om goed omzet te draaien. De klacht van de klant dat er te weinig winkels en voorzieningen in de dorpen zijn. Kip en ei verhaal.

Wat ik vooral probeer te zeggen is, dat de genoemde “fiets versus auto problemen” met name in de grote steden spelen. In het buitengebied, veel groter dan al die steden bij elkaar, spelen totaal andere “fiets versus auto problemen”.
Ik moet vaststellen dat de stadse problemen, misschien onevenredig, veel aandacht krijgen, van de overheid, van de media maar ook van belangenorganisaties.

Tja, driekwart van de bevolking woont nu eenmaal in stedelijke regio’s … logisch dat daar meer aandacht naar uitgaat.
Misschien moeten we turven? Voor elke 3 stedelijke problemen die aandacht krijgen in de media moet dan minimaal één landelijk probleem staan :wink:

:slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Ik ga ervoor, turfen!!!

Bij de weg, weet je zeker dat van 17 miljoen inwoners, er bijna 13 miljoen in steden wonen?
Of noem jij elke nederzetting met 3 huizen ook een stedelijke regio?

Oeps, je zou best eens gelijk kunnen hebben: https://nl.wikipedia.org/wiki/Randstad_(gebied)
Mea culpa.

Toch blijf ik roepen dat de oplossingen voor de steden niet 1 op 1 in dorpen toegepast moeten worden. Wij hebben andere problemen, die een eigen oplossing nodig zijn.

Zie o.a. hier:

“74% van de Nederlanders woont in stedelijke regio’s. Daarvan woont de helft in kleine stedelijke regio’s.” (blz. 8)

Door het een kip en ei probleem te noemen klinkt het alsof het iets is dat we niet begrijpen of niet oplosbaar is, maar dat het niet, het is gewoon een zelfverstrekend effect, ook wel een positieve terugkoppeling genoemd. Het maakt het oplossen van het probleem wel moeilijker.

Wat ik meer als een probleem zie is dat mensen toch de keus/hebben gemaakt voor de supermarkt verder weg omdat alleen op de kosten van de boodschappen optimaliseren.

Ik moet vaststellen dat de stadse problemen, misschien onevenredig, veel aandacht krijgen, van de overheid, van de media maar ook van belangenorganisaties.

Binnen mijn informatiebubbel is er juist de laatste jaren meer aandacht van de overheid en media voor leefbare wijken en “zachte” mobiliteit.

@MikeRZ, ik heb toch een andere mening, maar we hoeven het niet eens te zijn of te worden. Gelukkig hebben we die vrijheid. :wink:

Min of meer terug on toplc: de dorpen in mijn omgeving bestaan vaak uit 1 of 2 wijken. Op die dorpen parkeren aan de rand van de wijk, en/of de wijk autovrij/autoluw maken loslaten, is mogelijk, maar niet zinvol. Wij hebben geen parkeerprobleem en iedereen rijdt al max 20 km in de wijk. Het zijn immers je buurkinderen die daar spelen!
Basisscholen autovrij maken werkt ook niet, de kinderen komen niet alleen uit het dorp, maar ook uit omliggende dorpen. Routes lopen over 80 km wegen, met zo’n stippellijnfietspadje aan de kanten van de weg, of over wegen van 1,5 auto breed waarop nog steeds 80 km gereden mag worden, dus veilig fietsen is er niet voor die kinderen. Ze worden dus noodgedwongen naar school gebracht met, jawel, de auto.
Wij wachten nog steeds op zoiets simpels als die vrijliggende fietspaden tussen de dorpen die in de stad tussen wijken heel normaal is. En de fietssnelweg tussen twee steden met op- en afritten bij de dorpen is iets uit de boeken van Jules Verne. Fietsbruggen? Wat zijn dat? Het buitengebied is letterlijk “achter gebleven”.
Toegegeven, de drukte is er alleen in de ochtend en de middag/avond. De rest van de tijd is het serieus stil op de wegen. Op een enkele tractor na dan. Breder dan de weg. Met max 15 km per uur. Buiten oogsttijd. Dan zijn er meer dan een enkele.
Zoals ik al aangaf, er zijn gebieden met heel andere problemen. Problemen die in de stad niet (meer) voorkomen, nooit hebben bestaan of al zijn opgelost. Daar is helaas weinig aandacht of compassie voor bij beslissingsbevoegden in de randstad/blauwe banaan.
Slachtofferrol? Nee, dat past mij niet, maar meer als relativering. Misschien voorkomt het oververhitting :wink:

1 like