Fiets en diefstal: zeven handige tips


#1

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiets-en-diefstal-zeven-handige-tips/

Is je fiets weg? Hij kan nog terug komen. Kijk even rond in de buurt. En andere tips. 1. Noteer je framenummer Noteer altijd je framenummer. Het framenummer maakt je fiets uniek en daarmee kun je aangifte doen bij de politie. 2. Gebruik twee sloten Een voorbeeld van een ringslot dat geopend is met wat…


#2

Nog wat tips van mij:

  • plaats je fiets zoveel mogelijk in een bewaakte fietsenstalling bij een station of winkelcentrum en geef het personeel een kleine fooi, ze zullen het zeer waarderen en je fiets staat 100% veilig
  • plaats je fiets op een goed verlichte en open plek en dan bij voorkeur ook met een zichtbare camera in de buurt en/of met veel publiek in de omgeving
  • vraag aan de winkel/onderneming of je je fiets binnen mag plaatsen… ze staan meestal wel raar te kijken als je met je fiets naar binnen loopt maar maken er meestal geen probleem van.
  • zet fiets naast ringslot en met kettingslot aan een vast voorwerp ook op je elektronische slot voor zover je fiets voorzien is.
  • overweeg een duur vouwslot met alarmfunctie die flink te keer gaat wanneer er aan de fiets gezeten wordt.

#3

Ik zal de tips ter harte nemen.

Maar hoe moet ik die 500000 gestolen fietsen duiden?
Zijn dat fietsen van mensen die bovenstaande tips niet ter harte hebben genomen?

Of zijn de tips alleen bedoeld om er voor te zorgen dat mijn fiets net even iets moeilijker is beveiligd dan de fiets die er naast staat, zodat een dief die andere fiets kiest.


#4

Ik wil geen reclame maken, maar bij het afsluiten van een fietsverzekering krijg je een GPS locator geplaatst op je fiets, en de ANWB beweert dat je fiets bij diefstal binnen 48 wordt gevonden! Dt zouden alle fietsverzekeraars moeten doen.


#5

Ja dat is een goede Lomito, ik zet mijn fiets ook weleens binnen in een fietsenzaak, want zij weten vaak dat een gestolen fiets geen reclame is. Maar ik heb ook een paar goede tips dankzij mijn ervaring met gestolen fietsen.
. Als je naar een plek gaat waar de dieven zeker weten dat je lang weg blijft, bijvoorbeeld: bioscoop, theater, station, zet hem dan zeker vast met twee hele goede sloten (zoek even bij de consumentenbond of test.de).
. Dat AXA de sloten aanpast is mooi, maar JIJ moet jouw ringslot aanpassen als het van oude makelij is, voor 25 euro (internet) kun je de nieuwste versie van AXA-ringsloten kopen (Victory). En ze zijn zeer makkelijk zelf te installeren. Wat kost een fiets t.o.v. een nieuw slot???
. Vroeger ( jaren 60) zetten we onze fietsen bij bekenden/vrienden om te voorkomen dat ze gestolen werden.
. Uitvalnaven kunnen het voor dieven heel gemakkelijk maken om een wiel dat met een kettingslot of iets dergelijks is vastgemaakt eruit te halen en er een ander terug in te zetten, maak dus die extra sloten aan je frame vast en aan een vast object OF een andere fiets als je samen ergens naar toe gaat en geen vast object om ze vast te zetten. De twee Of meerdere fietsen blijven dan ook bij elkaar .


#6

Tips en vragen die per mail zijn binnengekomen op de redactie:
De tips van Conny:
Ik heb nog wel wat meer tips om fietsendiefstal te voorkomen. Na vele vele keren m’n fiets kwijt heb ik het volgende geleerd:

  • Maak je fiets uniek en opvallend. Dieven willen liever niet een paars/groene fiets, een die vol geplakt is met stickers, of bekleed met nepbont. Zelfs het stuur in een opvallende kleur schilderen helpt al. Verf je postcode op de kettingkast.
  • Kies bij aanschaf voor een vrouwenkleur als roze of paars.
  • Parkeer je fiets niet in donkere steegjes of op afgelegen plekken. Hoe meer mensen er langs lopen, hoe minder kans op diefstal.
  • Laat je fiets als het enigszins niet buiten als het donker is.
  • Ook een lichte kabel of ketting helpt al bij het dubbel op slot zetten. Het gaat er vooral om dat er niet in enkele seconden opgetild en meegenomen kan worden. Dieven kiezen dan een andere fiets.
  • Noodgeval? Verwijder het zadel of laat een band helemaal leeg lopen.’

En Willem mailt:
‘Het blijkt dat het mogelijk is een slot van een fiets open te breken door dit slot te bewerken met een stenenpunt.
Je hebt dan niet eens een fietssleutel nodig.
Vaak zie je ergens in de fietsenstalling een dergelijke steen of stenen liggen die in de donkerste uren in de nacht wordt gebruikt door het dieven gilde.
Kunt u dit eens aan de orde stellen en dat daar waar stenen uit de bestrating (stoep) worden gehaald. Als die stenen worden gebroken of zijn zo bewerkt tot een punt zijn deze geschikt om fietssloten open te breken.
Men legt de fiets op de zijkant en knallen die punt op het slot. Het slot springt dan regelmatig plots open.
En weg is jouw fiets.’


#7

Het is mij nooit opgevallen. Iemand wel? Zoja, een foto zou helpen om z’n steen te herkennen.

Als iemand z’n steen zien, niet laten liggen maar meenemen/laten verdwijnen zou ik zeggen.


#8

Feitelijk kunnen we zeggen dat 95% van de fietssloten niet veilig is.

Het meest gebruikte slot is Axa, en van Axa heb je hele reeksen die niet veilig zijn van de oude SL, SL7, SL9 tot aan de recentere Solid en zelfs Defender.

Axa heeft nu een nieuw slot uitgebracht, de Victory, maar het ligt bijna in de lijn der verwachting dat ook deze binnenkort weer een loper gaat krijgen.

Het devies is eigenlijk sowieso elke paar jaar een nieuw slot te kopen, om de loper-diefstal uit te sluiten, maar wie doet dat? Vrijwel niemand.


#9

Deze opmerking deed mij realiseren dat in geen van bovenstaande tips wordt gezegd dat ik een goedgekeurd slot moet kopen.
Wat is er met het ART kenmerk gebeurt?

Een fietsslot bestaat uit twee onderdelen.
De ketting en het slot.

Vwb het slot.
De markt in fietskettingen wordt beheersd door een beperkt aantal fabrikanten.
De fietsendief van de FB heeft ooit gezegd dat fietsendieven zich specialiseren in een slot, en dat je je kan verdedigen met een niet gangbaar hangslot.
Vroeger was je afhankelijk van wat de plaatselijke fietsenmaker aanbood. In dit internettijdperk kan je je van hem los maken.

Van de ketting wordt gezegd dat hij dik en gehard moet zijn.
Zodat je hem niet kan doorknippen.
Doorknippen klinkt mij behoorlijk ouderwets in de oren.
Voor EUR 100,- slijp je elke ketting in welgeteld 2 sec door met een accu slijper.
Ja. Het maakt lawaai.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat niemand daar op reageert.
“Kijk sip, en zeg dat je je sleuteltje bent verloren”

Anders gezegd. Een ketting wordt geacht een krachtig wapen tegen fietsdiefstal te zijn, omdat onrechtmatig gebruik met lawaai gepaard gaat.
Je beveiligt je fiets dus met lawaai.
Dan kan je ipv een ketting van 2 kg net zo goed een lichtgewicht slot met GPS kopen dat lawaai maakt zodra de fiets een meter wordt verplaatst.
Maar aan sloten met GPS is (nog) geen ARTkeurmerk verleend?


#10

Op een slechte dag had ik mijn fietssleuteltje in mijn portemonnee gestopt en die vervolgens verloren in het restaurant/kantine op de eerste verdieping van het hoofdgebouw van de TUE. Aan het eind van de dag sta ik zonder portemonnee en fietssleutel naast mijn gesloten fiets… Maar niet getreurd, ik sta bij een technische universiteit waar zelfs de portier is voorzien van een leuk setje gereedschappen. En zo sta ik 5 minuten later met een grote schroevendraaier mijn armetierige ringslotje open te wrikken, de weerstand duurt nog geen 5 seconde, waarbij een hoogleraar hoofdschuddend langsloopt en vraagt of ik er geen moeite mee heb om bij daglicht en vol in het zicht een fiets te stelen…
De portemonnee was ondertussen gevonden door een andere student en keurig mét inhoud afgeleverd bij de portier. En de fiets is ook niet gestolen terwijl ik de schroevendraaier verruilde voor mijn portemonnee. Dat geeft je toch weer hoop!


#11

De Victory is niet nieuw, zover ik weet bestaat die al minstens vijf jaar, maar het was en is het duurste ringslot van Axa. De sleutel heeft een iets andere vorm, ik vraag me af of het slot fundamenteel beter is dan de Defender of dat als de Victory populair wordt er ook een soort van loper voor komt.


#12

dank voor de toevoeging!

Het grote probleem is en blijft de communicatie van Axa en de fietshandel over veiligheid van de sloten.

Nergens is een register van onveilige sloten, nergens kun je met 1 druk op de knop zien of jouw slot onveilig is en op welke manier deze onveilig is (lopers, punt van tegel etc)

Ik zelf heb een Solid slot, dan zie ik ook weer Solid Plus op de nieuwere sloten. Solid zou onveilig zijn? Maar welke?
Defender zou onveilig zijn, behalve de laatste serie, die weer geupdate is door Axa. Hoe zit je dit? Wie informeert je? En waarom geeft Axa geen ruchtbaarheid?

En kom nou niet aan met: Tja zo help je dieven alleen maar, want dat is een non argument. De fabrikant zou de plicht moeten hebben om de juiste info te verstrekken, juist in de strijd tegen die dieven!


#13

Het probleem met onveilige sloten is dat niet zomaar te zeggen is dat een slot onveilig is, de Defender is geen slecht slot:

Het probleem lijkt erop alsof de Defender te populair is waardoor dieven zich erin gaan specialiseren.

Wat natuurlijk wel gek is, is dat een loper überhaupt mogelijk is, maar in hoeverre het echt een loper is of meer een hulpstuk bij lock-picken is me niet duidelijk. De vraag is ook of dat niet geldt voor andere sloten.


#14

Helemaal mee eens.
De stichting ART gaat per definitie aan zijn eigen succes ten onder.
Op het moment dat een goed slot veel sterren krijgt toegekend van ART, en iedereen dat slot gaat gebruiken, wordt het lucratief voor een dief om zich in dat slot te verdiepen.

Ik heb daar geen goed antwoord op.
Ik heb gekozen voor een weinig gangbaar slot zonder ART sterren.
Er zijn tenslotte meer waardevolle voorwerpen op de wereld dan fietsen, die ook om een slot vragen.

Edit per 2019 02 08:
De Britse variant van stichting ART SoldSecure komt met heel andere aanbevelingen voor het beste fietsslot.
Als je een van de door hen gekeurde sloten koopt, ben je vrij uniek in NL, en heb je minder kans op een ontmoeting met een ter zake kundige dief.


#15

Wat mij juist op valt bij ART is dat bijna elk goedgekeurd ringslot twee ART sterren heeft terwijl er denk ik echt wel verschillen zijn in de bijv. de Axa Solid/Defender/Victory. Hoe je dan met de populariteit van de Defender moet om gaan weet ik ook niet.


#16

Vreemd dat we op dit open forum debatteren over beveiliging van onze fietsen en vreemd dat mensen zeggen dat ze elk kettingslot in 2 seconden met een accu-slijptol van 100€ open kunnen maken (hyperbool misschien). Doe eens zoals de Duitse consumentenbond en ga eens experimenteren met een slijptol, dan schrikken die slotenmakers misschien of juist niet. En als er lopers van bepaalde sloten zijn of vermoedens dan zou de Fietsersbond een waarschuwende rol kunnen spelen toch? In ieder geval heeft de Duitse consumentenbond een filmpje gemaakt hoe omstanders reageren als iemand met een betonschaar een fiets steelt, eye opener.