Fiets mag weer mee in de trein! Fietsersbond tevreden

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsersbond-wil-einde-aan-fietsverbod-in-trein/

‘NS maakt het probleem wel erg groot’ Op 12 mei verbood NS het meenemen van de fiets in de trein. Dat verbod is niet langer houdbaar, vindt de Fietsersbond. ‘Vakantievluchten zijn nu wel mogelijk. Maar de fiets in de trein zou een te groot risico zijn. Dat maakt de hele situatie heel ongelijk.’ Wat vindt de…

Inderdaad, temeer omdat de fiets in Duitsland en Oostenrijk wel in de trein meemag. En ik dacht in Belgie ook, maar daar kan ik geen bevestiging van krijgen.

Kijk eens naar de winst die NS maakt op de verhuur van de OV-fiets. Dat gaat om miljoenen.

Winst is nodig om een dienst te handhaven. Wat is je probleem hiermee?

In België is het zelfs zo dat iedereen een 10-rittenkaart krijgt en dat de extra 4€ die je normaal moet betalen voor het meenemen van je fiets vervalt. Doel is lokaal toerisme ondersteunen.

Ook mij lijkt het wat om (toeristisch, niet noodzakelijk) gebruik te maken van de fiets in de trein. Gewoon een dagje naar de andere kant van het land, daar fietsen in de omgeving en dan weer met de trein weer naar huis, en dan fietsen naar mn eigen woonplaats!

Grt Fred

Of de trein nemen naar een plaats 30-50km verder, en dan terug naar huis fietsen…

INDERDAAD!
De NS maakt een ENORME fout door fietsen te weren uit de trein.
En als de fiets alléén in de Sprinters mee mag, Hoe zit het dan met mij?
Ik woon in Julianadorp en in Den Helder / Anna Paulowna rijden GÉÉN sprinters!
Moet ik dan vanaf huis naar Heerhugowaard fietsen en daar in de sprinter stappen?
En als ik dan in Heerhugowaard moet overstappen op de sprinter van 07:06 uur.
Moet ik dan om 05:00 uur voor 1,5 tot 2 uur fietsen en DAN PAS de trein in?
Dan ben ik heel erg bezweet, en wat nou als ik op de weg naar huis, en pas om 23:20 in Heerhugowaard ben? Moet ik dan in de nacht 2 uur fietsen!?

Wij fietsten 's-zomers regelmatig op droge zondagen van Eindhoven naar Heerlen/Landgraaf en afhankelijk van tijdstip van aankomst en verblijf op de bestemming, de windrichting, namen we de trein heen óf terug.
Uiteraard is er het verschil in benodigde stallingsruimte tussen onze tandem en twee (race-)fietsen. Maar wij deden ons best om zeker nu in het coronatijdperk de aanwezigheid in de trein al met 50% te reduceren.
De NS is nu wel klanten kwijtgeraakt.

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiets-mag-weer-mee-in-de-trein-fietsersbond-tevreden/