Fiets mag weer mee in de trein! Fietsersbond tevreden

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsersbond-wil-einde-aan-fietsverbod-in-trein/

‘NS maakt het probleem wel erg groot’ Op 12 mei verbood NS het meenemen van de fiets in de trein. Dat verbod is niet langer houdbaar, vindt de Fietsersbond. ‘Vakantievluchten zijn nu wel mogelijk. Maar de fiets in de trein zou een te groot risico zijn. Dat maakt de hele situatie heel ongelijk.’ Wat vindt de…

Inderdaad, temeer omdat de fiets in Duitsland en Oostenrijk wel in de trein meemag. En ik dacht in Belgie ook, maar daar kan ik geen bevestiging van krijgen.

Kijk eens naar de winst die NS maakt op de verhuur van de OV-fiets. Dat gaat om miljoenen.

Winst is nodig om een dienst te handhaven. Wat is je probleem hiermee?

In België is het zelfs zo dat iedereen een 10-rittenkaart krijgt en dat de extra 4€ die je normaal moet betalen voor het meenemen van je fiets vervalt. Doel is lokaal toerisme ondersteunen.

Ook mij lijkt het wat om (toeristisch, niet noodzakelijk) gebruik te maken van de fiets in de trein. Gewoon een dagje naar de andere kant van het land, daar fietsen in de omgeving en dan weer met de trein weer naar huis, en dan fietsen naar mn eigen woonplaats!

Grt Fred

Of de trein nemen naar een plaats 30-50km verder, en dan terug naar huis fietsen…

INDERDAAD!
De NS maakt een ENORME fout door fietsen te weren uit de trein.
En als de fiets alléén in de Sprinters mee mag, Hoe zit het dan met mij?
Ik woon in Julianadorp en in Den Helder / Anna Paulowna rijden GÉÉN sprinters!
Moet ik dan vanaf huis naar Heerhugowaard fietsen en daar in de sprinter stappen?
En als ik dan in Heerhugowaard moet overstappen op de sprinter van 07:06 uur.
Moet ik dan om 05:00 uur voor 1,5 tot 2 uur fietsen en DAN PAS de trein in?
Dan ben ik heel erg bezweet, en wat nou als ik op de weg naar huis, en pas om 23:20 in Heerhugowaard ben? Moet ik dan in de nacht 2 uur fietsen!?

Wij fietsten 's-zomers regelmatig op droge zondagen van Eindhoven naar Heerlen/Landgraaf en afhankelijk van tijdstip van aankomst en verblijf op de bestemming, de windrichting, namen we de trein heen óf terug.
Uiteraard is er het verschil in benodigde stallingsruimte tussen onze tandem en twee (race-)fietsen. Maar wij deden ons best om zeker nu in het coronatijdperk de aanwezigheid in de trein al met 50% te reduceren.
De NS is nu wel klanten kwijtgeraakt.

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiets-mag-weer-mee-in-de-trein-fietsersbond-tevreden/

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/je-fiets-mee-in-de-trein-zo-doe-je-dat-nu/

Voor het registreren van fietsen in de trein, is een argument te vinden en ik kan me daarom voorstellen dat de Fietsersbond dit accerpteert. Bovendien is de registratie niet verplicht, je loopt alleen kans dat er geen plek is als je niet registreert.

Maar voor het alleen maar online kunnen kopen van fietskaartjes is geen argument genoemd. Kan de Fietsersbond daar misschien ook nog even tegen ageren? Niet iedereen heeft de mogelijkheid van iDeal betaling op zak dus hierdoor worden mensen beperkt, vooral tijdens vakanties of als je onderweg ineens problemen krijgt.

Beste fietsersbonders. Ik heb de discussies in Nederland niet gevolgd, ik woon al jaren in België. Ik heb zonet bij de NS een klacht ingediend rond hun service rond het meenemen van fietsen in de trein. Voor jullie misschien oud nieuws, maar voor Belgen die terug naar huis willen is het nieuw:

Ik wilde op zondag 2 augustus met mijn fiets van Groningen terug naar Gent.
Op de website van de Belgische Spoorwegen werd aangeraden om voor de fiets een plaats te reserveren omdat het in de zomermaanden wel eens druk kon zijn. Het lukte mij echter niet om te vinden hoe ik op de website van de NS een fietsplaats kon reserveren, ik heb ook geen informatie over fietstickets kunnen vinden. Ik ben daarom op zaterdag 1 augustus naar het loket in station Groningen gegaan voor een kaartje en een reservering.

Daar vertelde men mij dat het heel lastig is om een fiets mee te nemen naar België omdat fietsen niet toegestaan zijn op de IC Direct treinen. De mevrouw aan het loket is toen heel lang aan het zoeken geweest wat de mogelijkheden waren.
Toen ik de mevrouw vertelde dat ik regelmatig (1x per maand) de ICDirect tussen Breda en Antwerpen neem en dat daar een fietscompartiment in aanwezig is en dat daar regelmatig fietsen in staan, was ze erg verbaasd.
Ze heeft toen nog wat verder gezocht (5 minuten) en kwam met de opmerking dat de regels inderdaad veranderd waren en dat sinds 1 september 2017 (!) er fietsen mee mochten met de IC Direct. Mag ik een beetje cynisch opmerken dat ze blijkbaar niet mee was met deze ‘nieuwe’ ontwikkelingen.
Ik ben uiteindelijk zonder reservering (de mevrouw had geen idee dat dat moest en hoe dat moest) met een fietskaartje via Rotterdam en Breda in Antwerpen terecht gekomen.
Ik kan de mevrouw echter haar houding niet helemaal kwalijk nemen want op mijn fietskaartje stond ook duidelijk dat het niet geldig was op de IC Direct treinen en dat ik enkel via de grensovergang Hazeldonk naar België mocht. Ook het ticketsysteem is blijkbaar na 3 jaar nog niet aan de ‘nieuwe’ ontwikkelingen aangepast.
Had ik de betreffende trein tussen Breda en Rotterdam niet gekend, dan had ik de mevrouw in station Groningen geloofd en stoptreinen van Rotterdam, via Roosendaal naar Antwerpen moeten nemen.
Ik durf er niet aan te denken hoeveel mede fietsers er op deze manier met een kluitje in het riet zijn gestuurd.

1 like

Wij zijn altijd zo trots geweest op het feit dat wij zonder auto de wereld rond kunnen.
Nederland is een geweldig fietsland en een geweldig OV-land. Eigenlijk zou de NS daar trots op moeten zijn, maar inderdaad heb ik ook het gevoel dat de NS mij niet graag ziet komen met de fiets. Het wordt ook helemaal niet gemakkelijk gemaakt en dat heeft mij altijd verbaasd.
De NS zou juist het meenemen van de fiets veel meer moeten faciliteren en stimuleren. OV-bedrijf en fietsers zouden juist kunnen laten zien dat al dat “blik op de weg” niet meer van deze tijd is en dat het OV de toekomst heeft. Ik vond de OV-fiets de uitvinding van de eeuw, maar soms is het nodig om verder te fietsen. Ook juist als je een dagje uit wilt: met OV en fiets uit en niet met de auto uit.
Onze voorgenomen vakantie in eigen land wordt noodgedwongen een rondje vanuit huis.

De IC Direct is niet de trein die naar België gaat, het is de snelle trein tussen Amsterdam Centraal, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Breda.

Naar Antwerpen rijdt de IC Brussel daar is er plek voor maximaal 4 fietsen. Daarom is het deze zomer (juli en augustus) verplicht om een reservering te maken voor je fiets.

Alle informatie te over Internationaal reizen met de NS op:

https://www.nsinternational.com/nl/voorbereiding-thuis/fiets-meenemen-in-de-trein