Fiets met derailleur buiten staan

Hallo allemaal,

Ik ben aan het zoeken om mijn eerste trekkingsfiets te gaan kopen.
Hierbij heb ik wel het probleem dat ik binnen geen plek heb om deze op te slaan.
Ik heb nog wel een balkom om de fiets neer te zetten met een doek eroverheen, maar dit is natuurlijk niet optimaal voor de ketting etc.
Er is ook nog het alternatief voor een riemketting, maar dan kom ik al snel boven mijn budget uit van rond de 1000 euro.

Hebben mensen hier nog positieve ervaringen met fietsen op het balkon laten staan?

Buiten dat op fietsvakanties een derailleurfiets de nacht noodgedwongen buiten doorbrengt in de regen, nee, geen ervaringen mee. Ik zou zeggen, laat je fiets niet onnodig in de regen staan. Een doek of zeil (“fietspyama”) kan helpen. En wellicht zul je wat vaker onderhoud moeten plegen.


image

En verder weet ik niet hoe klein behuisd jij bent, maar misschien krijg je hierdoor toch ideeën:

Ik heb nooit echt over dit probleem hoeven nadenken.
Ik heb wel eens een hoes meegenomen op vakantie met de auto.
(als een vorm van antidiefstal)
Maar vond het elke keer een hoop gehannes.

Een ruime hoes laat zich gemakkelijk draperen.
Maar wappert in de wind.
En dan is er nog het probleem van condensvorming onder het doek.

Ik denk dat je zal moeten accepteren dat jouw ketting voortijdig vervangen moet worden.

Die kettingbeschermer gaat niet (goed) samen met een derailleur-versnelling.

Als ik moest kiezen tussen de fiets op het balcon zonder doek/hoes of met doek/hoes, zou ik altijd kiezen voor met doek/hoes. Extra zorg en aandacht voor de ketting, tandwielen en derailleur is nooit een overbodige luxe.

Elke beschermingsmaatregel tegen regen, wind of “zand” is beter dan geen bescherming.

Als in huis stallen (op welke manier dan ook) toch een optie blijkt te zijn, is dat natuurlijk beter :smile: