Fiets met riemaandrijving van Sensa, Tout terrain of Schindelhauer

DIk ben opzoek naar een goede betrouwbare fiets met riemaandrijving. Het is echter zo dat ik twijfel tussen de kwaliteit tussen de Sensa centura. Het Nederlands merk is een B-merk. Losse draadjes naar het frame en niet echt goed afgewerkt als bij de Duitse fietsenbouwers. De Tout terrain Chiyoda is een citybike met beltdrive, supernova E3 en een stale frame (12,5Kg) Tout terrain wordt niet in Breda verkocht door een dealer. De dichtbijzijnste dealer is Beer fietsen te Den Haag. Ik heb zo iets van als er iets mis is met de fiets en onderhoud moet ik met de trein vanuit Breda de fiets helemaal brengen naar Den Haag. Opzich geen probleem mits het een goede fiets is. En dan heb je nog een andere fietsenbouwer uit Duitsland Schindelhauer. De Lotte, fiets is 11 kg, maar heeft geen lichten en standaard. Heeft dunne racebanden. Ik zoek een snelle wendbare fiets voor de stad met beltdrive. Welke fiets is daar geschikt voor? En klopt het hoe lichter een fiets hoe sneller je rijdt?

Gewicht van de fiets heeft nauwelijks invloed op de snelheid op het vlakke. Wat telt is:

  • Houding waarin je goed je kracht kwijt kunt (sportieve zit, licht voorover en zadel op de goede hoogte).
  • Luchtweerstand (sportieve zit, geen wapperende dikke kleding, geen uitstekende tassen).
  • Rolweerstand (bandenspanning, type band) brede banden rollen niet zwaarder dan smalle, maar moeten/mogen met lagere bandenspanning gereden worden.
  • Rendement aandrijving. Gates tandriem loopt net zo licht als ketting. Maar je kunt geen lichtlopende derailleur gebruiken. Erg efficient is singlespeed, maar dan mis je wellicht de versnellingen. De Nexus 8 loopt in de 5 (directdrive) licht en in de andere versnellingen vrij zwaar.

Voor onderhoud ben je niet gebonden aan de dealer maar voor de servicebeurten en garantie wel. Als een onderdeel er niet op zit, is niet zo erg. Maar het is wel handig als de nokjes er wel opzitten (bv de nokjes voor de standaard bij de achteras.

1 like

Sensa is weliswaar niet 100 jaar oud, zoals Gazelle, maar is beslist geen B-merk. Gazelle is wel afgezakt tot dat niveau.
Ze teren ten onrechte al 40 jaar op een reputatie uit het verre verleden.
Schindelhauer heeft een andere filosofie: “less is more” en heel mooie gladde afwerking in een kleur. Ik kom geregeld in Berlijn en je ziet er honderden fixies en singlespeeds, maar tot nu toe heb ik nog niet één Schindelhauer (n.b. uit Berlijn!) gezien. Zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de vele tramrails en het heel slechte wegdek, in het bijzonder voor fietsers.

Met Sensa, Tout Terrain en Schindelhauer beperk je jezelf tot drie merken waarvan de twee laatste zeker niet de goedkoopste zijn.

Er zijn veel meer merken met riemfietsen tegenwoordig, bijv.

En hier nog een uitgebreide lijst.

Beste Sjef,

Langs deze weg wil ik je gelijk geven over de Gates CDX riem en verontschuldigen!
na 3000 km begon de riem te piepen en waardoor ik siliconen spray heb gebruikt tegen het piepen. dit helpt alleen maar voor een aantal weken. De Schindelhauer is niet gemaakt om elke dag te rijden in weer en wind.
Ook heb ik gemerkt dat de tandwielen in de regen sneller slijten. Ik heb de riem bij een stoplicht helemaal kapot getrapt. Ook heb ik contact gelegd met Schindelhauer op Facebook, maar zij hebben mijn bericht verwijderd op Facebook. Logisch, want u en toekomstige kopers van schindelhauer willen mijn berichten niet lezen. Ook reageren ze niet op mijn e-mails en geven aan dat ik de tandriem teveel heb belast. vreemd!
de fiets is trouw naar een dealer geweest van schindelhauer en heb zelf nooit gesleuteld aan de fiets.
Sorry nogmaals, je had gelijk over de CDX!!
Groetjes,
Jeffrey

Helaas wel…, maar dit klinkt wel heel desastreus. Dat gun je niemand.:cry:
En ook heel slecht van Schindelhauer!..

Nou @zomeren4 (niet geheel?) toevallig kreeg ik over precies dezelfde fiets een opmerking onder mijn YouTube filmpje over bijgeluiden van mijn Gates riem op mijn Batavus Dinsdag Exclusive: