Fiets met versnellingsbak

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiets-met-versnellingsbak/

Met een versnellingsbak bij de trapas met achttien versnellingen heeft het Duitse Pinion iets bijzonders. Revolutionair? Niet helemaal, zegt TestKees.' In de jaren vijftig was er een Mutaped-versnellingsbak voor fietsers, weliswaar met slechts drie versnellingen.'

Nadeel van de Pinion is zoals TestKees heeft laten zien het verlies van 10 W vermogen… je moet dus harder trappen om dezelfde snelheid te halen. Nu is 10 Watt niet heel veel maar wel genoeg om te voelen. Als je een soepel rijdende fiets met Rohloff-naaf gewend bent dan valt de Pinion eigenlijk altijd wat tegen.

Voor E-fietsen is de Pinion mogelijk wel een mooie techniek: de extra kracht van de motor is ruim voldoende om voor het vermogensverlies van de Pinion te compenseren. De hoge aanschafprijs zal echter niet tot hoge verkoopcijfers leiden. Voor speed pedelecs ligt dat misschien nog iets gemakkelijk omdat de prijzen hier sowieso een stuk hoger liggen. Bij deze fietsen is echter de actieradius weer van groot belang… een hoger verbruik door de Pinion vertaald zich immers in een korter bereik.

Als je motto is, alle kleine beetjes helpen, kan ik meegaan in je gedachtegang.
Maar ik zie veel pedelecrijders vrij rechtop zitten, en veel wind vangen.
Ik denk dat uit een sportieve zithouding meer winst in actieradius is te halen.

Vwb de Pinion heb ik nooit gedacht dat een in het frame ingebouwde versnellingsbak voordelen bood boven een versnellingssysteem op het achterwiel.
Ondertussen wordt er meer menselijk vernuft gestoken in de ontwikkeling van een versnellingsbak a la Pinion, en is er voor de Rohloff nog maar één echt alternatief beschikbaar.

Ook Shimano schijnt niet druk bezig te zijn met de verbetering van de derailleur, maar wel druk bezig te zijn met een versnellingsbak. Qua omvang, groter dan grootst.
En op Pinterest zijn nog veel meer bakken te vinden van vernuftige mensen.

Maar met geen van deze vindingen kan je bij stilstand schakelen. En dat vind ik een wel heel erg belangrijke eigenschap van de Rohloff.
Een ander, voor mij belangrijk, nadeel is dat je voor al die gear boxes speciale cranks moet kopen die slechts in een beperkt aantal lengtes beschikbaar zijn.
Ik vind het een groot goed dat Pinion de beugel waar de versnellingsbak moet worden ingebouwd heeft vrijgegeven voor custom build framebouwers.

Klopt. Shimano is al jaren druk bezig (en nog) met het inhalen van de achterstand op SRAM wat dat betreft. Monopolie leidt tot luiheid. SRAM achterderailleurs waren 10 jaar geleden al beter, o.a. door veel hogere veerspanning. Eigen ervaring.

Als je rechtop gaat zitten is het verlies aan vermogen inderdaad veel groter. Maar zelfs dan kan het vermogensverlies door Pinion+riem maatgevend zijn. Ik ken speeders die rechtop rijden omdat ze moeite hebben met een sportieve zithouding (bijv. rugklachten). Ik rij wel redelijk sportief maar ga niet in een gestroomlijnd hansopje op de fiets om die laatste Watten te verzamelen.

Ik vergelijk gewoon tussen ketting+derailleur en riem+Pinion, met al mijn persoonlijke keuzes qua zithouding en kleding, en dan is het vermogensverlies voelbaar en het verlies aan actieradius onvermijdbaar.

@Testkees heeft zijn metingen gedaan op een ongemotoriseerde fiets.
Mogelijk heeft hij met een cadans van 100 rpm gereden.
Ik zie pedelecrijders vaak rijden met een cadans van naar schatting 50rpm.
Ik weet niet waarom, maar ze doen het.

Ik kan me voorstellen dat een lage cadans minder dan 10W verlies geeft.

Zover ik weet (ik heb ooit eens een grafiekje gezien maar kan het niet meer terug vinden) is een hoge cadans (100 rpm) meer iets voor (top)sporters, het is of beter vol te houden bij hoog (eigen) vermogen of je kan efficiënter dat hoge vermogen leveren.

Wat de grafiek ook liet zien is dat voor normale inspanning een lagere cadans beter was, betere efficiëntie als ik me goed herinner.