Fiets poetsen

Zie hier weinig topics over maar wil wel eens weten hoe jullie ervaringen zijn met het poetsen van jullie fiets?

Bij mountainbikers en wielrenners is het volgens mij wat vanzelfsprekender maar de mensen die een stadsfiets of electrische fiets hebben, poetsen die ook? En welke producten /accesoires gebruiken jullie dan?

Ik wil best aftrappen, doe er eventueel je voordeel mee:

Maandelijks:
Fiets afspuiten met tuinslang. Hele fiets met een allesreiniger en kwast nalopen.
Fiets afspuiten met tuinslang. Met een microvezel washandschoen en goede shampoo de hele fiets wassen.
Fiets afspuiten met tuinslang, fiets drogen met een microvezel droogdoek (voorkomt krassen).
Fiets nalopen met een sealant (beschermend product waardoor vuil veel minder hecht (alleen op frame gebruiken)).

2x per jaar grondige beurt
Zie maandelijkse beurt plus:
Vettige plekken met een ontvetter nalopen (niet op de ketting). Moeilijke plekken tussen bijvoorbeeld trapas en standaard met een velgenborstel nalopen.
Rubberbanden behandelen met een middel dat de weekmakers uit de band die aan de oppervlakte zijn gekomen, verwijdert. De banden zien er daarna als nieuw uit.
Fiets afspuiten met tuinslang, fiets drogen met een microvezel droogdoek.
Fiets polijsten met polijstmiddel en een microvezel doek. Polijstmiddel afnemen met microvezel doek.
Wax op het frame aanbrengen met een pad. 10 minuten laten curen en op glans brengen met een microvezel doek.

Voor elke stap gebruik ik een andere doek.
Qua producten gebruik ik het merk Crankalicious, zéér tevreden mee.

Het lijkt (en is) allemaal zeer uitgebreid, maar deze manier van werken (en vooral de gebruikte accessoires) voorkomen enorm veel krassen op de langere termijn. Microvezel is het toverwoord, gebruik liever geen borstels, die krassen!

Hier mijn fiets van 3.5 jaar oud, na een standaard wasbeurt vandaag.

weekmakers uit de band…??? Wanneer gaan we dood?

Je overdrijft behoorlijk, vind ik toch!

Voor het onderhoud, kun je beter de helft van die kettingkast er af halen

Het ligt eraan wat je doel is hè, voor mij is dit hobby en wil de fiets tot in perfectie schoonhouden (showroomstaat). Deze hobby heeft zelfs een naam: Detailing.

Ik doe het ook bij mijn auto en ben dan met een grote opknapbeurt makkelijk 10-15 uur bezig. Heerlijk, noem me gek!

Dat de meeste mensen dit overdreven vinden ben ik gewend, maar ik denk dan we kopen een dure fiets of zelfs auto van tienduizenden euro’s en het gros van de mensen zal hun fiets nooit of zeeer incidenteel poetsen, hun auto 3x per jaar door de wasstraat (=krasstraat). Dat vind ik dan weer triest en ook nog eens dom want met een mooi onderhouden product krijg je meer ervoor terug.

Bedankt voor de tip over de kettingkast!

Hoe doe jij de fietsen mooi houden dan Sjef?

Nou, dan moet ik toegeven dat ik dat eigenlijk nauwelijks doe en vergeleken met jou dus totaal niet. Klodders modder, ja die moeten er wel af. En het schakelmateriaal moet perfect werken.
Maar… ik gun je het plezier dat je erin hebt!:grin:

Prachtige fiets en je hebt groot gelijk. Ik houd het ook goed bij maar op een bescheidener schaal. Ik was afhankelijk van de modder op het pad 1 a 2 keer per maand met autowasmiddel van de action. Daarna goed laten drogen en vervolgens met wd 40 nalopen. Velgen, spaken, bel, frame en stuur. Natuurlijk moet de ketting ook op spanning bekeken worden en even ingespoten met kettingspray wederom van action. Als je de fiets goed bijhoudt kun je er lang meedoen. Mijn vorige azor had rvs velgen en dat was natuurlijk ook altijd een dankbaar poetsobject maar deze ryde velgen schijnen technisch beter te zijn.

Een glimmend gepoetste fiets geeft moraal.
Geen discussie over mogelijk.

Maar elders op dit forum wordt druk gediscussieerd over fietsdiefstal.
Veel tips hoe je het de dief zo moeilijk mogelijk kan maken om de fiets weg te nemen.
Maar je kan het een dief ook moeilijk maken door een fiets slecht verkoopbaar te maken.

Ik zie dat jij op een Azor rijdt.
Een merk dat bij veel kopers op Marktplaats niet bekend zal zijn.
En de fiets slecht verkoopbaar zal maken, in de ogen van een dief.

Ik poets mijn fiets niet, om hem niet te gemakkelijk verkoopbaar te maken.

Jammer @tndmbkr dat je een fiets niet poetst vanwege het dief-argument. Natuurlijk begrijp ik het, echter elke keer als ik erop fiets heb ik lol ervan, dat ie zo mooi blinkt.

Dan maar een extra veilig kettingslot wat de dief tijd kost. Uiteraard om het frame gelegd op een plek waar onzichtbare beschermingsfolie is aangebracht, want we willen immers geen krasjes!

@jebo1 Leuk dat er hier meer mensen zijn met poets-aandacht! Action zeep is goedkoop maar vaak agressiever, we willen reiniging, maar ook dat de wax blijft zitten. Hoe milder, hoe beter, zeker als het bijna wekelijks gebeurd geen enkel probleem om hem schoon te houden.

Check ook eens dit artikel van Cyclingreview over het schoonmaken van een racefiets. Het gaat dan wel specifiek over een racefiets, maar de stappen voor het schoonmaken zijn natuurlijk voor iedere fiets hetzelfde!

1 like

Dag Sjeng,

Ik wil mijn fiets gaan poetsen en heb er nog geen ervaring mee. Nu wou ik producten gaan bestellen en zie diverse speciaal voor de fiets “microvezeldoeken” en “polishing doeken”.

Nu verkoopt de action ook microvezel en Polish doeken voor een fractie van de prijs. Ik hoop dat jij mij advies kan geven of die van de action prima zijn of om toch voor de duurdere, speciaal voor de fiets, producten / doeken te gaan?

Voorbeeld van een product speciaal voor de fiets: 2x Microfibre cloth + 2x Luxury polishing cloth – Dynamicbikecare

Action: Search | Action.com

Een microvezeldoek is een microvezeldoek, zou je zeggen.

Heb je advies?

fiets poetsen: een zachte borstel: voor modder, straatvuil, takjes enz en verder een spons en een droogdoek.

Dank voor je antwoord! Wat voor een spons gebruik jij?

En wat gebruik jij als schoonmaakmiddel? Er zijn talloze sprays en reinigingsmiddelen op de markt.

  1. viscose spons
  2. water en voor olie en vet: Dasty

Dankjewel!

Ik zag in je 1e post dat je geen borstels adviseert en hierboven schrijf je dat je wel een zachte borstel gebruikt. Ik had net gisteren een setje Muc-Off borstels binnengekregen. Is je advies om die wel (voorzichtig) te gebruiken of niet?

Sorry voor mijn vragen, maar probeer de juiste informatie in te winnen alvorens ik fouten ga maken :sweat_smile:

Er zijn meer poetsmiddelen voor fietsen dan haargroeimiddeltjes, tandpasta, enz
Al die middeltjes voor persoonlijke verzorging doen ook niet wat ze beloven.
Je fiets vraagt alleen om wat TLC (Love Tender and Care.

https://www.bike24.com/cleaning-care.html?menu=1000,5,185,189

Welkom @mrmark

Mijn hobby ligt in detailingwereld, dat wil zeggen ik ga uit van zo optimaal mogelijk omgaan met de lak. (micro)krassen gaan hoe dan ook in je lak komen, maar met de juiste verzorging veel minder. Neem je bijvoorbeeld stof af met een droge poetslap? Krassenfestijn.

Microvezel dat schoon is krast het minst. En een zeer zachte borstel voor de hoekjes en bochtjes, spaken etc…

Action micro’s heb je ook in vele soorten, label eraf trekken en kijken naar de structuur. Hoe hoogpoliger hoe beter eigenlijk

Ikzelf heb microvezel washandschoen, een autoshampoo, een borstel en 2 emmers. Eerst fiets afspuiten. Dan in 1 emmer schoon water houden, de 2de emmer spoel je steeds je handschoen en borstel uit. Einde van de rit is de wasemmer nog schoon en je spoelemmer vies. Zo voorkom je krassen.

En dit zal vast idioot klinken voor velen, maar zo hou je de boel krasvrij en dus glimmend.

Let op met Dasty op de lak, deze middelen zijn ronduit agressief, als je bijvoorbeeld wax op de lak hebt, is dat weg met Dasty.

Verder nog even die muc off borstels bekeken, zeker niet op lak gebruiken. Perfect voor de rest

@mrmark bestel veel doeken bij neweco prima doeken voor de autobranche en een zacht prijsje (geen aandelen)

Dag Sjeng,

Dank voor je bericht, ik had eerder willen reageren maar daar nog geen tijd voor gehad helaas…

Mijn fiets moet écht nodig gepoetst worden maar ik wacht op een vrije dag mét mooi weer. En door de vele, tegen elkaar ingaande, adviezen ben ik ook huiverig om te beginnen! Bang om iets “verkeerd” te doen. Datzelfde geldt voor de overvloed aan producten die er te koop zijn.

Ik ben van plan om met jouw’n tips aan de slag te gaan. Eerst de fiets voorzichtig af te spuiten en met 2 emmers te werken. Ik vond het al bijzonder dat je Dasty adviseerde maar dat was iemand anders, ik had jullie namen door elkaar gehaald, haha.

Jij adviseert autoshampoo om de fiets mee te poetsen, zelf heb ik inmiddels iets anders besteld, namelijk de Badass Bubbles - Dynamic Bike Care en de Bio Filth Fighter.

Ik hoop dat ik er goed aan doe met deze producten de fiets te gaan wassen?! Tevens heb ik bij mijn bestelling een washandschoen, microvezel en polishingdoeken en een remmenreiniger toegevoegd.

(Deze producten staan ook op de site van dynamic bike care, kan helaas geen links hiervan plaatsen omdat de max 2 links per bericht is)

Hopelijk heb ik goed gedaan om deze producten te bestellen (en te gebruiken), graag zie ik je mening tegemoet :smiley: (Op het moment van bestellen was het de “eco friendly week” en kreeg je 1+1 gratis)

Overigens hoorde ik dat Groene Zeep ook erg mild is en vroeger eigenlijk overal voor gebruikt werd. Is dat een goed product om te gebruiken voor de schoonmaak van je fiets??

In afwachting van je reactie en alvast bedankt voor je adviezen,

Groetjes,
Mark