Fiets/trein

regelmatig met de fiets de trein in.
Met 1e klas kaartje, moest ik bij de fiets blijven omdat er geen ruimte was, van dordrecht naar friesland. Zonde van me kaartje.
Bij het in/uit stappen hebben we voorrang? je wordt er gewoon uitgeduwd. Begrijp het wel, de mensen willen hun, trein halen, maar kon me net staande houden, lag bijna op parron. Bijna 60 jaar.Geen pardon, ze hollen gewoon verder.
Te weinig vóór de fiets, die zijn dan bezet.
Waar moet je dan. Geen begrip van de conducteur.
hij moet er langs, en je scheufd maar met de fiets.
Neem vaker de trein.
Uit de trein, 3 trede véél te hoog, moeilijk in/uit stappen.
niemand help je, je topt maar verder.
het ergste vind ik, totaal geen begrip.

Weet niet wat u verwacht, maar in drukte zal de fiets wel voor reizigers plaats moeten maken. Er is ook een spits beperking, maar Hc´s passen die meestal alleen toe als het echt te druk is. Verder is het zaak om de fiets in oog te houden. Gevolg is, dat je dan niet in de 1e klas kunt zitten, maar inderdaad bij je fiets zit. De hoogte verschillen stja, wat moet je daat op zeggen Ik denk, dat over 100 jaar de wereld er heel anders uitziet, maar voor de korte termijn geen oplossing, toch maar die moeite doen om de fiets in de trein te krijgen. 

De combi fiets/trein blijft behelpen. Jammer anders zou ik hier vaak gebruik van maken. Ook met rolstoel en buggy blijft het moeilijk. En inderdaad het hoogteverschil is ook nog een groot obstakel. Het treintje is een leuk vervoermiddel maar helaas niet in Nederland.

Ik maak ook zeer vaak gebruik van de trein met de fiets. Mijn ervaringen zijn wisselend. Sommige trajecten zijn erg druk, andere juist rustig. Stoptreinen kunnen nog wel eens rustiger zijn dan intercity's.

En wat de hoogte betreft, ook daar is een wisselend beeld. De nieuwste Sprinters van NS hebben een vloer, die gelijk is met het perron en een uitschuifbare plank om het gat tussen perron en trein te vullen. Daar rol je zo in en uit met de fiets. Ook hebben deze treinen een zeer grote multi functionele ruimte met klapzitjes waar je de fiets gemakkelijk kwijt kan.

Andere treinen die gelijke hoogte als het perron hebben zijn:

- Arriva op Geldermalsen - Dordrecht

- Veolia op Nijmegen - Venlo - Roermond

- Veolia op Maastricht Randwijk - Heerlen - Kerkrade

- Syntus op Almelo - Mariënberg

- Syntus op Zutphen - Oldenzaal

- Syntus op Zutphen - Winterswijk

- Syntus op Arnhem - Doetinchem - Winterswijk heeft treinen met hoge instap en gelijkvloerse instap door elkaar.

- Arriva in Friesland en Groningen

Vanaf december wordt de hele Achterhoek, Zwolle - Emmen en Arnhem - Tiel  en Zutphen - Apeldoorn gelijkvloers

Op welke tijden kan je het beste rijden en waar je je fiets mee kan nemen in de trein?

Afgelopen zondag op een intercity richting Haarlem:
vraagt de controleur: "weet meneer dat tandems niet toegelaten zijn op de trein?"
ik zeg: "??"
bij navraag bij een collega die het reglement erbij neemt: “een tandem mag enkel mee met de trein indien deze gedemonteerd wordt!”

Mijn vraag: hebben andere tandem liefhebbers hiermee ervaring?
en
hoezo, waarom mag een tandem niet (meer) mee in de trein?

op de site van ns.nl:
(Opvouwbare) tandems, ligfietsen of gedemonteerde racefietsen mag u ook meenemen met een Dagkaart fiets.

de haakjes duiden op een discussie die niet openlijk wordt gevoerd :-/

2 jaar geleden, op een zondag, maakten wij met de tandem een tocht van Nijmegen naar Leerdam en wij wilden met de trein (Arriva) naar Geldermalsen. Arriva trein heeft een geweldig fietscompartiment, het was volkomen leeg. Wij werden door de conducteur bijna de trein uit gezet, want zij mochten geen tandems vervoeren (ook geen scootmobielen). Wij bleven stoicijns zitten en zijn in Geldermalsen over gestapt. Mail naar Ariva gestuurd en het bleek inderdaad zo te zijn.
Ab en Els de Boer