Fiets vergelijkbaar met Giant Light series

Ik moet binnenkort meerdere keren per week met de fiets de van Brienenoordbrug in Rotterdam over (en verder) - in totaal 30 km. per dag door stadse omgeving. Om de hoeveelheid luchtvervuiling die ik specifiek op die brug in moet ademen, zoek ik een fiets die zo licht mogelijk trapt.
Ik was in het bezit van een Giant Light, voorbeeldfoto bijgevoegd

alleen heb ik die aan mijn moeder gegeven, want die is 75 en deze fiets trapt zo licht dat hij ideaal voor haar is. Ze wil niet aan de ebike want is bang te vallen (ze heeft osteoporose)

Zelf rij ik nu op haar 10 jaar oude Gazelle Orange Plus, prima fiets maar de brug op en over haal ik toch zwaarder en dieper adem dan normaal, twee keer per dag die brug over, plus de rest van de route, staat gelijk aan een pakje sigaretten per dag roken :frowning:
Uurtje fietsen door het bos is zo voorbij en leuk, maar door stadsomgeving langs auto’s, is een stuk minder plezierig heb ik ondervonden, dus wil ik rap doortrappen maar ook weer niet te vermoeid raken…

Heeft iemand tips voor een geschikte fiets die net zo licht trapt als die Giant Light?
Niet meer dan 800 euro en met 7 of 8 versnellingen,
ik heb naar hybride fietsen zitten kijken om de brug te bedwingen, maar meer versnellingen en open kettingkast betekent meer onderhoud ben ik bang, en ik ben een vrouw alleen dus zo min mogelijk onderhoud aan de fiets zou fijn zijn :slight_smile:

Ik voel me bezwaard om bij de plaatselijke fietsenwinkel 10 fietsen uit te proberen, voel ook altijd enige druk om toch tot aanschaf over te gaan als ik zoveel tijd heb gevergd van de verkoper, dus het zou handig zijn als ik met een kort specifiek lijstje kom, mede omdat een fiets waarschijnlijk besteld moet worden. Mijn plaatselijke fietsenmaker heeft een zeer beperkt assortiment, maar ik wil hem wel trouw blijven, want bestaansrecht eenmanszaakje stimuleren etc. :smiley:

Wil je nieuw of gebruikt? Als je je fietsenmaker trouw wilt blijven, dan zou het handig zijn te weten welke merken hij voert, al blijft het ook dan lastig te weten hoe licht de Giant Light series reden, wanneer je er zelf geen hebt, ik niet in elk geval. Voorkeur gaat wel uit naar een fiets zonder verende elementen, want die kosten je trapkracht en dus snelheid.
Giant heeft, dacht ik, alleen nog derailleurfietsen met schijfremmen.

Ik wil een nieuwe fiets. Wellicht ben ik iets te specifiek geweest door de Giant Light als voorbeeld te stellen. In principe gaat het om een fiets die heel licht trapt.

Ik ga al zo traag omhoog de brug op dat ik bijna stilsta :smile: en aan alle kanten ingehaald word door e-bikes en scooters.

De fietsenmaker verkoopt (ironisch genoeg) vooral Giants, verder Gazelle, Montego en heb er ook Unions zien staan. De Giants die hij heeft kunnen echter niet tippen aan de oude Light.

Ik heb hier wat rondgekeken en positieve berichten over de Batavus Dinsdag gelezen. Zijn er nog andere, vergelijkbare lichte fietsen met een iets lagere prijs ?

Misschien ten overvloede: een fiets met een versnellingsnaaf (ook een met 8 versnellingsnaaf) loopt altijd en soms veel zwaarder (en is ook zwaarder) dan een met derailleur. @MikeRZ weet meer over fietsen met naafversnelling met ketting of riem. Ik ben meer van de derailleurs. Mike kom er maar in!

Ik ben wel benieuwd hoe jij, @tndmbkr, aan die gegevens komt? Giant publiceert slechts van een enkele fiets (met derailleur) de geometrie-gegevens. Niet van de stadsfietsen (met naaf-kettingkast). Heb je soms een database? Gazelle stadsfietsen hebben inderdaad een erg luie zithoek: niet effectief om snelheid te rijden.
En wat zijn die Gazelles loodzwaar! Op dat punt ook al geen aanrader.

Vergeet bij je oriëntatie niet het fietsmerk Liv: is de “vrouwelijke tak” van Giant. Binnen jouw budget ben je helaas aangewezen op de zwaar lopende Nexus 7v naaf of een derailleur. Kijk eens naar de Liv Allure RS2, tussen de 13 en 14 kg.

Prima om goed na te denken over de belasting van luchtvervuiling als je gaat fietsen (probeer zoveel mogelijk drukke straten te vermijden) maar wat ik opmerkelijk vind is dat dat besef nauwelijks bij automobilisten aanwezig lijkt te zijn terwijl die toch door de hoogste concentraties rijden. Ja, ze hoeven er niet voor te werken, dus is de ademhaling lager maar de tijd dat ze er in zitten is wel veel hoger.

Ik ken de Brienenoord en denk dat het wel mee valt met de extra belasting, omdat hij hoog ligt waait het er vaak en dat helpt. Ook staan er aan de zuidzijde geluidsschermen waardoor je een stuk rustiger fiets maar waardoor denk ik de luchtvervuiling ook lager is.

Als laatste kan ik je adviseren op een rustige tempo de beklimming te doen, niet sneller dan de snelheid waarbij je nog door je neus kan blijven inademen:

Wat betreft een nieuwe fiets, met de beperking tot de merken die je fietsenmaker heeft:

Wel 100 Euro boven je budget (incl. extra bagagedrager) maar onderhoudsvriendelijk en met brede banden. Voldoende versnellingen met een redelijk rendement.

Nog een tip over de houding op welke fiets ook. Als je rechtop zit, zoals op de foto van de Giant Light, vang je ontzettend veel wind. En nog belangrijker: dan zijn de banden en pezen van je hamstrings (spieren achterkant dijbeen) niet aangespannen en dan doen die spieren heel weinig. Voor een fietser zijn de hamstrings doorslaggevend. Zo’n torenhoog stuur is een zelfpijniging. 45º vooroverbuigen beperkt ook de schokken op bekken en rug, met name op de tussenwervelschijven.

Die fotoos zijn zo gemaakt om de fiets er ook zo snel mogelijk te laten uitzien! Het zadel kan sowieso flink omlaag en dan ziet het er heel anders uit. Vooral voor de show dus.

Door veranderde omstandigheden in de ‘persoonlijke sfeer’ zeg maar… gaat de verhuizing niet door en hoef ik dus de Brienenoordbrug niet over, nu en in de toekomst. …Nieuwe fiets is dus eigenlijk ook niet meer nodig, maar toch heb ik interessante weetjes opgedaan hier.
De Union lite lijkt me een mooie fiets en ik zal zeker eens bij de fietsenmaker langsgaan om te zien of hij hij er een heeft staan voor een testrit. Ook de Liv Allure vind ik een mooie en interessante optie. Lichter is altijd beter wat trappen betreft, en Gazelles trappen naar mijn ervaring inderdaad (zowat) allemaal alsof je een blok beton achter je aansleept. Ik heb er meerdere geprobeerd.

Wat vervuiling door verkeer, ingeademd door fietsers betreft, er zijn ook nog al die stinkscooters die de lucht op het fietspad vervuilen (ook en vooral op de van Brienenoordbrug) , en die uitlaatgassen verwaaien niet zo snel, die adem je recht in. Het zou (zeer) fijn zijn als er fijnstofmaskers werden uitgevonden die wel werken (momenteel doen ze dat schijnbaar niet)

Intussen heb ik nu weer de ‘luxe’ om fietspaden zo ver mogelijk verwijderd van autowegen op te zoeken om te komen waar ik heen moet :slight_smile:

Voor de lezers die zich afvragen wat voor vreselijk monster de van Brienenoordbrug is, dat je daar bij de aanschaf van een fiets rekening mee zou moeten houden, hierbij het hoogteprofiel.

Mijn probleem met de brug is dat hij niet verschrikkelijk is, en dat ik hem daardoor onderschat.
Met 165W ben je in minder dan 5 minuten boven.
Met windstil weer.
Niet direct een afstand die mij doet overwegen om een tandje terug te schakelen.
Mijn probleem begint echter bij 800 meter (na 4 minuut) als de wind vat op mij gaat krijgen.
Dan duren die laatste 200 meter op eens 90 sec, ipv 60 sec.
Precies het verschil tussen fris en vrolijk boven komen, en gepijnigd worden.
Brbrug