Fiets voor de grotere mens

G’dag,
Ik ben naarstig op zoek naar een passende fiets voor woon- werkverkeer. Een grote frustratie hierbij is dat de fietsindustrie nog steeds in confectiematen denkt en produceert. Ik ben 2.05 mtr. en leg dagelijks 20 km. heen en 24 km. terug (terug 4 km. om fietsen om schooltuig zoveel mogelijk te omzeilen) op een sparta maxx. Deze is aan vervanging toe. Mijn voorkeur gaat uit naar een sportieve hybride fiets maar deze is niet in mijn maat te vinden.
Tenminste…als iemand een goed idee heeft welke merken in aanmerking komen en/of waar te zoeken dan lees ik dit graag.
Groet, Jan

VSF Fahrradmanufaktur maakt grotere fietsten, zoals bijv deze:

T-300 XXL Shimano Deore 27-Gang / HS22

Kijk eens bij merken die custom build fietsen maken, ze maken frames op maat. Met name zijn dit merken voor het langeafstands fietsen. Het zijn grote en kleine (wat onbekende) merken. De kwaliteit van deze fietsen ligt hoog.

Pakweg 10 jaar geleden bood Snel fietsen (Amsterdamsestraatweg) in Utrecht nog op individuele maat te maken fietsen aan. Werden destijds in België gelast (staal) en opgebouwd. Maar Snel fietsen is ook niet meer wat het was. Bovendien zijn ze recentelijk in andere handen over gegaan. Bellen kan altijd. Avaghon is er wel nog. En ik zie er denkelijk nog een paar over het hoofd.
Geen standaard oplossing: koop grootste maat mountainbike met grote wielen (de zg. 29 inch), monteer SKS spatborden en zonodig drager en standaard en wegbanden bijv. schwalbe big apple/bigben in 50/60-622mm. Verkoop de noppenbanden op marktplaats. Voorbeeld:
Cube Reaction Pro 23": https://www.cube.eu/2018/bikes/mountainbike/hardtail/reaction/cube-reaction-pro-greennblack-2018/ De grootste maat zou passend zijn tot 2m06. Eventueel nog hogere stuurpen/stuur en hier en daar improviseren. Is altijd veel goedkoper en lichter dan een op maat gemaakte fiets.
Voor grote/lange mensen zijn er inderdaad vrijwel geen standaard fietsen. Voor kleine mensen (<1m55) ook niet. Daar weet ik wel een oplossing voor.

Nu ik een afbeelding van de Sparta Maxx heb gezien, is een deel van het probleem (en een oplossing) duidelijk: het stuur is veel te ver naar achteren gebogen. Dat zijn al gauw 8 onnodige cms. Koop een stuur met een buiging van 12º, zet alle spullen over en zet je zadel zover mogelijk naar achteren. Suggestie voor bedoeld stuur:

Ik heb dat stuur al op 5 door mij gebouwde fietsen gemonteerd. Tot volle tevredenheid van de rijders. Wat ook opvalt zijn de enorm slappe zit- en stuurhoek van die Sparta (al kan ik geen exacte gegevens vinden), hetgeen de winst van het grotere frame grotendeels teniet doet. Zo kun je nooit effectief je trapkracht overbrengen op de pedalen. Die hoeken moeten veel steiler! Stuurhoek 69-70º en zithoek 72-73º. Bij je zoektocht zou ik daar zeker op letten.

Azor maakt het basisframe in 73 cm. Dit frame kun je combineren met het Ijssel pakket (zelf nagevraagd). Dan heb je rond de 1000 euro een 73 cm fiets met shimano 8 en v brakes. Is ook met rohlof te koop maar wordt dan te duur namelijk 2300.

Alleen met een langere zitbuis ben je er niet. Te klein komt niet alleen door de vertikale afmetingen, maar nog meer vanwege de horizontale maat. Aangezien zoiets als een universeel maatsysteem niet bestaat (maar hele volkstammen denken van wel), is het van belang om ook de horizontale verschillen/maten te weten.
By the way: Azor fietsen hebben ook van die enorm slappe zit- en stuurhoeken. Je zit veel te ver achter het bracket. Overigens worden nergens geometrie gegevens vermeld. Of het ligt aan mij… Zo neem je de koper niet echt serieus.

Dag, ik heb een Vittorio te koop voor heren met een lengte tussen de 1.95 en 2.05mtr. Framemaat is 76 cm met dubbele bovenbuis.

Dit topic is al van 7 maanden geleden en wordt misschien niet meer gevolgd. Mijn advies: stuur @lieuwe666 een persoonlijk bericht. Dat doe je door te klikken op de bruine L en je boodschap in te typen.

Beste Sjef, het lukt mij niet een prive bericht te sturen, wellicht doe ik iets niet goed. Kun je met het uitleggen a.u.b. De bruine L lukt ook niet.

Hartelijke groet,
Pedersen

stuur je bericht aan mij, de blauwe S, dan stuur ik het door, als dat wel lukt. Het zou kunnen dat je eerst een bepaald aantal berichten moet hebben geplaatst voordat je persoonlijke berichten mag sturen. Ik ben niet de ontwerper, alleen al een jarenlang lid en thans, zoals dat heet, leader, soort moderator dus.

Dankjewel Sjef, maar dat lukt me ook niet… helaas. Wellicht moet ik even wachten zoals je aangeeft.

Groet en dank Pedersen

Zou best zo kunnen zijn, dat is vaker het geval op fora.
Je klikt links op de blauwe S en dan verschijnt er een venstertje, waarin rechtsboven een kadertje met “bericht” staat. klikken en dan titel in typen en vervolgens tekst.
Ik zal je bericht zelf namens jou naar Topic starter sturen. Even geduld aub.