Fiets voor o.a. woon-werk

Hallo mede fietsers,

Ik wil binnenkort een nieuwe fiets aanschaffen, welke ik wil gaan gebruiken om van en naar werk te fietsen (afhankelijk van de locatie 18-20km enkele reis) en om in mijn vrije tijd wat langere ritten op te kunnen maken, voorlopig tot ongeveer 50km. Deels om mijn conditie op peil te krijgen en houden, en deels om van de omgeving te kunnen genieten.

Op dit moment reis ik naar werk met de trein, waarbij ik een Brompton vouwfiets gebruik voor de reis tussen huis-station-werk. Wanneer de trein het laat afweten of de zin me pakt fiets ik de route wel met de Brompton, met een gemiddelde snelheid van 25-26 km/uur. Maar echt gemaakt voor zulke ritten is de vouwfiets natuurlijk niet :slight_smile:

Een hybridefiets lijkt me de uitgelezen keuze (maar laat vooral weten als ik met iets anders beter af ben) aangezien ik een balans tussen comfort en sportiviteit zoek. Omdat ik via mijn werk kan deelnemen aan het fietsplan heb ik een budget, inclusief accessoires, van max €1.500,-

Nu was mijn oog al gevallen op de Cube Travel SL:

Een vriend raadde me ook aan hier eens naar te kijken:
https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-cintura-belt-drive-2018-heren?dy_loc=9064494&gclid=EAIaIQobChMIkcTFkMSE3AIVxrTtCh27YQYIEAQYASABEgKBsvD_BwE

Of is de Trek een goed alternatief:

Ik heb zelf het idee dat de Cube wat betere kwaliteit onderdelen heeft, of zit ik daar mis?
Of is er een ander goed/beter alternatief?

Alvast heel hartelijk dank!

Tot voor kort zou ik je aangeraden hebben een van de beltdrive fietsen te kiezen. Immers voor woon werk verkeer de ideale schone aandrijving. De ontwikkelingen echter bij de beide grote tandriemproducenten, gaan de verkeerde kant op. Bij Gates is de productie van de probleemloze CDC riem gestopt. Kennelijk te goed. De CDX-riem (andere naam Centertrack, op alle genoemde fietsen gemonteerd) is èn heel duur èn van een lange levensduur is geen sprake. Prijzen van die riem gaan richting de €100.-! Bij Continental is de levering (en de productie?) van de riemen gestopt, vanwege veel ongevallen door gebroken riemen. Een zorgelijke ontwikkeling, voor mij aanleiding om maar even geen beltdrive te adviseren.
Het veelbelovende concept voor een schone en duurzame aandrijving in plaats van een smerige ketting lijkt een voortijdige dood te sterven. De marketing keuzes van deze fabrikanten zijn niet meer te volgen. Bedenk dat voor een fabrikant als Gates de tandriem en tandwielen voor fietsen een onbeduidend marktsegment is, vergeleken met de giga toelevering aan de autoindustrie.
Alle drie fietsfabrikanten leveren ook woon-werk fietsen met naaf/kettingversnelling.

Hartelijk dank voor de reactie Sjef!
Die ontwikkelingen heb ik dus gemist, erg blij dat ik hier om raad heb gevraagd :slight_smile:
Wel ontzettend zonde dat zo’n veelbelovende ontwikkeling op deze manier de wiegendood lijkt te sterven…

Dan ga ik inderdaad even heroriënteren op fietsen met ketting, dank je wel!

Graag gedaan, hoop dat ik ongelijk krijg, maar…
Ben benieuwd wat Kees Bakker hierover van mening is.

Hoewel ik het met @Sjef eens bent wat betreft de ontwikkelingen blijf ik er toch bij dat een riem een goede keus kan zijn als je weinig onderhoud wil hebben, naar mijn idee:

  • Als je het onderhoud niet zelf doet maar door een fietsenmaker laat doen
  • Als je met een derailleur rijdt
  • Als je het hele jaar fietst, ook bij regen en sneeuw

Dan zijn de totale kosten van een riem + versnellingsnaaf lager t.o.v. een derailleur wanneer je kijkt over een periode van bijv. 5 jaar. Verder meer punten voor een riem als je houd van een stille fiets (een open ketting maakt nog wat geluid, een riem niet) of als toch al voor een naafversnelling hebt gekozen.

Ik heb een fiets met een CDC riem en eentje met een CDN riem (de goedkope versie van CDX), hoewel ik CDX/CDN iets minder vindt, vind ik de levensduur nog steeds prima.

Het is wel jammer dat Continental (tijdelijk) van de markt is, wat concurrentie zou goed zijn voor de prijzen.

Ik rij al bijna 10.000 km met een nexusnaaf 8v en dezelfde ketting. Onlamgs het versleten achterrad vervangen, en van 17 naar 20 tanden gegaan. Onderhoud: geen.

Misschien even wat meer gegevens vermelden over de hele fiets?

Een gewone stadsfiets Batavus damesmodel (vanwege de kleinkinderzitjes), model Greenparks met voorvorkvering , verende zadelpen en roller brakes.

Het is altijd lastig om een inschatting te maken van de duurzaamheid. Maar die middengeleider van Gates met de CDX is wel een duidelijke verzwakking. Volgens Continental was de montage van de riem te kritisch om een probleemloze werking te garanderen bij massaal gebruik. Wellicht liep Gates met de CDC tegen hetzelfde probleem aan (of hij ging inderdaad commercieel gewoon te lang mee).
En met de prijs van de riem kun je heel veel kettingen wisselen. Met een kettingkast of goed kettingscherm heb je ook niet veel last van de vieze smeer.
En het veel genoemde voordeel van een stille riem vs een ketting die lawaai maakt snap ik niet zo goed. Een goed gesmeerde ketting is toch ook geruisloos?

Mijn ketting begon lawaai te maken na 8500. Km. Nu ik het achterrad heb vervangen is het lawaai verdwenen! De ketting is nog dezelfde.

Tandwiel is de juiste benaming of achter-tandwiel.

Ketting of riem die discussie is er al heel lang en zal nog wel even blijven doorgang. De ene rekent af op kosten de ander op ‘onderhouds’ gemak.
Zelf heb ik nu 3 jaar een fiets met riem daarvoor altijd met ketting (naaf versnelling / kettingkast en derailleur fietsen). Ik vind het een verademing om te fietsen met een riem, ik hoef veel minder met de fiets bezig te zijn wat schoonmaken betreft (voor woon/werk moet ik elke dag 6km bospad langs). Maar ik heb ook veel problemen gehad met de riem (CDN), breken na ongeveer 4000km, dit tot 3x toe (steeds wel op garantie nieuwe gekregen) nu heb ik op eigen kosten er een CDX op laten zetten over 3mnd zit deze er dan een jaar op en zou dan ongeveer 8000km zijn. Persoonlijk zou ik hier heel blij mee zijn en er zo weer een nieuwe riem op zetten mocht hij na een jaar kapot gaan.
Maar een heel ander punt is het volgende fietsenmakers en verkopers leveren tegenwoordig allemaal fietsen met een riem dit omdat het verkoopt er is vraag naar. Om een fiets geschikt te maken voor een riem worden hele hoge eisen gesteld aan het hele concept. Hoeveel fietsen voldoen hieraan? en hoeveel verkopers hebben ook maar enige inhoudelijke kennis van fietsen met een riem. Een riem op spanning brengen is voor veel fietsen makers hetzelfde als een ketting op spanning brengen. Een beetje voelen met de hand of niet eens checken (komt zo van de leverancier). Ik heb ‘mijn’ fietsen maker heelveel info over de gates riem gegeven hij kende dit niet inhoudelijk. Ik was ook de enigste bij wie de riem steeds brak al zijn andere klanten konden moeiteloos 10000km halen met de riem (verkoop praatjes). Veel issues met de riem hoeft niet door de riem te komen het kan ook het fiets concept zijn of te weinig inhoudelijke kennis van de fietsenmaker.