Fiets voor woon-werkverkeer op heuvelachtig gebied

Momenteel fiets ik ongeveer 10km enkele reis in heuvelachtig gebied voor woon-werkverkeer - op een loodzware Azor. Prachtige stadsfiets, maar na acht maanden zwoegen ben ik er wel een beetje klaar mee :slight_smile: Zeker omdat met een aankomende nieuwe baan het 15km wordt en de heuvels uit de omgeving ten zuiden van Nijmegen blijven. Veel geld heb ik niet, dus ik ben op zoek naar advies over een tweedehands fiets waarmee ik de kilometers wat sneller en met minder moeite kan maken :slight_smile: Ik zie te veel verschillende fietsen en maten op marktplaats om er wijs uit te worden. Ben zelf een dame van 1.75 Iemand raad?

Bij een lengte van 1.75 zou je op marktplaats kunnen zoeken op een framehoogte rond de 53 cm.

Bij heuvels wil je versnellingen dus een derailleur of een Nexus 8 versnelling. Het nadeel van een derailleur is dat de onderdelen vrij snel slijten zeker bij slecht weer, het voordeel is dat het systeem en de onderdelen goedkoop zijn en de efficiency goed. Bij een Nexus kan een kettingkast en dat zorgt voor minder snelle slijtage.

Wat vind je van:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-herenfietsen/m1235281589-mooie-28inch-trek-dublin-deluxe-50cm-nexus-8.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618&signature=AhxMaqvHOnmH6lRNxVfs7Q%3D%3D

Trek Dublin deluxe 50cm - nexus 8 voor € 275,00

Wel een herenframe maar dat zou geen probleem moeten zijn.

Goed idee van MikeRZ! De chainglider (een “glijdende” kettingkast) is met de hand los te maken om de ketting te smeren. Het Brooks-zadel zal gevormd zijn naar de billen van de vorige eigenaar. Houd dus rekening met een nieuw zadel.
Ook de framehoogte van 50cm is geen bezwaar. Bij dit soort fietsen zijn de verschillen in frameafmetingen minimaal. In dit geval gewoon het zadel hoger zetten, indien nodig. Ook het stuur heeft nog veel verstelmogelijkheden.

Met een lichtere fiets valt een beperkt deel van het gezwoeg tegen de heuvels van Nijmegen te voorkomen, het verschil in gewicht zal echter niet zo groot zijn dat je nu opeens fluitend tegen de heuvels op klimt. Je zou daarom eens kunnen kijken naar een pedelec, d.w.z. een fiets met elektrische trapondersteuning tot 25 km/uur. Met een 250 Watt middenmotor wordt de beklimming van de heuvels wél een heel stuk relaxter.

Nieuw zijn deze fietsen best prijzig maar bij de fietsenmaker kun je prima inruilers krijgen voor een aantrekkelijke prijs. En soms zelfs nog met resterende fabrieksgarantie.

Tip: momenteel worden de veel duurdere speed pedelecs van Stromer met 20% korting verkocht vanwege een nieuwe modellenreeks in 2018 die moet voldoen aan nieuwe EU-richtlijnen. De oude voorraad wordt daarom met flinke korting verkocht. Die verkoop loopt momenteel als een tierelier waarbij vaak een goede pedelec wordt ingeruild en die inruilers willen de fietsenwinkels maar wat graag voor een zacht prijsje weer verkopen. De tip is dus om enkele Stromer-dealers in de omgeving af te bellen voor een leuke aanbieding van een kwalitatief goede inruiler.