Fiets voor woonwerkverkeer én boodschappen

Dag allemaal! Excuses voor het aanmaken van nóg een nieuw topic van een niet-fietskenner op zoek naar een nieuwe fiets. Ik heb de “Aanschaf fiets”-categorie al doorgestruind, maar kan toch net niet echt antwoord vinden op mijn vragen. Bedankt voor alle informatie die jullie me kunnen geven!

Sinds ik vorig jaar verhuisd ben, fiets ik iets verder naar het werk en merk ik dat mijn oude fiets niet echt meer volstaat: de afgelopen acht jaar heb ik rondgereden op een simpele stadsfiets van Oxford en hoeveel het ding prima dienst heeft gedaan, begint inmiddels alles te roesten en te kraken (zes jaar buiten staan doet een fiets geen goed). Herstellingen beginnen meer te kosten dan de fiets nog waard is - hij is op. Ik begin ook te vermoeden dat het feit dat ik altijd overdreven bezweet op mijn werk aankom niet alléén te maken heeft met mijn conditie, maar ook met mijn crappy fietsje.

Nu ik mijn fiets wél binnen kan stallen, lijkt het me een goed moment om een nieuwe te kopen. Probleem is dat ik al vastloop bij stap 1: wat voor sóórt fiets heb ik nodig? Ik heb altijd stadsfietsen gehad, maar nu ik wat verder moet fietsen voor mijn werk, merk ik dat ik het fijner vind om iets meer voorover te zitten (eerlijk is eerlijk: eigenlijk ontdekte ik dat pas toen mijn versleten ketting doortrapte en ik met vol gewicht op mijn stuur viel, waardoor hij ineens 20 cm lager stond). Maar ik heb geen auto en doe dus alles op de fiets: kan een lichte hybride fiets voor woonwerkverkeer ook onze wekelijkse boodschappen van >20 kg (en jaarlijks een kerstboom) aan? Of kies ik dan beter een robuuste stadsfiets? Of een trekkingfiets, die tenminste is gemaakt voor bagage?

Het liefst zou ik wat proefritjes doen en uiteindelijk een fiets kopen bij een goede fietsenmaker, maar ik woon in België en hoewel dat natuurlijk echt een fietsland is, merk ik dat het niet echt is ingericht op mijn ‘Hollandse’ fietsgebruik. Mensen vinden mijn (doodnormale) fietstochtje van 11 km naar het werk al snel ‘ver’ (behalve een nogal sportieve collega met racefiets die 30 km van het werk woont) en bij de supermarkt wordt ik vaak meewarig aangekeken als ik 4 boodschappentassen aan mijn fiets hang. Zelfs een fietsenmaker vertelde me al dat ik mijn fiets ‘mishandel’ door er boodschappen mee te doen en hoewel ik heus wel begrijp dat een fiets op deze manier geen 20 jaar meegaat, zou ik hem wel degelijk als volwaardig vervoersmiddel willen gebruiken. De fietsenmakers hier in de buurt zijn uiterst gespecialiseerd in racefietsen en e-bikes, maar helaas een stuk minder in ‘gewone fietsen’ daartussenin. Het aanbod van ‘mijn type fietsen’ is daarom ook vaak redelijk beperkt, en zeker in de iets grotere framematen voor vrouwen (vrouw, 1m75, 70-75 kg).

Ik wil hier daarom graag wat informatie inwinnen, om in elk geval beslagen ten ijs te komen bij de fietsenmaker of als ik er toch eentje online bestel. Ik zoek een fiets waar ik vlotjes mee naar mijn werk rij in alle weersomstandigheden (vijf à zes dagen per week 2x11 km), maar waar ik ook zonder problemen mijn wekelijkse boodschappen mee kan vervoeren. Die niet snel kapot gaat, maar áls hij kapot gaat, wel makkelijk te fixen is. Gewoon een degelijk ding dus. Wie helpt mij om een fiets te vinden? Hieronder wat bedenkingen per onderdeel.

  • Frame/type: Is hybride/trekking, geschikt? Is aluminium voldoende stevig? Welk type fietsen voelt het minst ‘zwabberig’?

  • Versnellingen: Minstens 3 voor bruggen en tegenwind, zeker geen bergtochtambities.

  • Rem: V-brakes van huidige fiets zijn erg makkelijk, maar hebben toch redelijk wat onderhoud nodig. Kan aan mijn slechte fiets liggen (ik heb het idee dat het metalen stukje van het frame waar de rem aan vast zit, aan de linkerkant een beetje scheef is), maar zelfs al stelt een fietsenmaker ze af, dan nog lopen ze binnen no-time weer ergens aan en moet ik zelf prutsen om ze af te stellen, waar ik niet heel handig mee ben, en de ‘blote’ remkabels bij het zadel zijn ook vrij gevoelig. Ander nadeel: de remblokjes beginnen altijd nét te verslijten in een week dat het heel veel regent en dan is het drukke stadsverkeer erg gevaarlijk. Grote voordeel is natuurlijk wel het grote herstelgemak: nieuwe blokjes en klaar. Zouden V-brakes het handigst zijn, of toch eerder een complexer-maar-betrouwbaarder systeem?

  • Ketting: Ik lees veel over het gemak van belts. Lijkt handig om niet zo vaak kettingen/tandwielen te moeten vervangen, en ideaal in combo met lange losse kleding of witte schoenen, zeker met slecht weer. Is het de meerprijs waard? En fietst een belt lichter of zwaarder dan een ketting?

  • Kettingkast: Een gesloten kettingkast helpt tegen slijtage (snap ik, mijn open kettingkast wil nog weleens wat vuil ophopen) maar lijkt me erg onhandig als je eens een band wil vervangen oid. Is dat zo?

  • Banden: liefst brede (fietst fijner én veiliger met tramsporen). Ik rij vooral door de stad, maar een oneffen wegdek en een grindpaadje hier en daar mogen geen probleem zijn.

  • Bagagedrager: stevig, geschikt voor zeker 25 kg, liefst compatibel met een Hook’d voor mijn boodschappentassen (weet dat bagagedrager vervangen makkelijk gaat).

  • Fancy functies: Liefst zo min mogelijk, hoe minder verende onderdelen etc, hoe minder er kapot gaan.

  • Uiterlijk: Maakt me niet veel uit, een fiets is voor mij een gebruiksvoorwerp, geen showvoorwerp. Pluspunten voor een fiets die er niet duur uitziet in de hoop dat hij minder snel gestolen wordt. Ook pluspunten voor een 2019-model dat goedkoper is dan de 2020-variant!

Kan iemand mij hier adviseren over het sóórt fiets dat ik nodig heb? Aanraders voor specifieke modellen (nieuw of tweedehands) zijn welkom, maar ik zou ook al héél blij zijn als ik gewoon weet naar wat voor type fiets ik het beste kan vragen en welke soort remmen dan slim zijn. Zou ook fijn zijn om te weten of bepaalde merken aanzienlijk beter of slechter zijn in dit genre. Mijn uitgangsbudget is rond de 800 euro, maar als iemand overtuigende argumenten heeft voor een duurdere fiets (minder onderhoudskosten?), dan neem ik dat zeker in overweging. Ik heb al wel wat voorbeeldmodellen gevonden (ik zou graag links toevoegen maar mag niet als nieuwe user), maar kan zijn dat ik er dus totáál naast zit:

  • Als voorbeeld: de Victoria Urban 5.8 lijkt me zowat de ideale fiets, maar als het kan, zou ik liever een prijsklasse lager gaan.

  • Cortina Mozzo Belt 8v - ideaal op papier, maar slecht en ‘slap’ volgens de forensenfietstest 2019 van de Fietsersbond?

  • Cortina Blau 7v Belt 2020 lijkt mij ideaal als ik er een bagagedrager op zet (past dat op dit gekke frame?), maar maak me een beetje zorgen om de Nexus 7 versnelling (volgens veel mensen hier veel minder goed dan de 8?) en de kwaliteit van dit soort Cortina-fietsen in het algemeent omdat de Mozzo zo slecht uit de test kwam?

  • Pegasus Salerno 8v 2019: interessante prijscategorie, maar verende voorvork en zadel (makkelijk kapot?) en gesloten kettingkast (moeilijker onderhoud?)

  • Victoria Trekking 3.8 of in iets hogere prijsklasse de 5.8 lijkt me de ideale fiets voor mij? Iemand ervaringen? Erg veel interesse in deze advertentie, maar is misschien wat kort dag.

  • [Velo de Ville]: heeft iemand hier goede ervaringen mee? Bijvoorbeeld de Trekking A200 (+/- Belt) series of de City C-200? - iemand grote aanraders qua configuratie-opties? Groot voordeel: dichtsbijzijnde fietsenmaker is velodeville-dealer!

Wie o wie geeft mij raad? Bedankt in elk geval!!

Welkom op het forum!

De eerste vraag die ik heb ik of het onderhoud zelf wil gaan doen of dat je dat bij de fietsenmaker wil laten doen. Als dat laatste het geval is, is het een goed idee de fiets ook bij die fietsenmaker te kopen en is het aanbod waarschijnlijk een stuk kleiner.

Je bedenkingen wat betreft banden, bagagedrager, fancy dingen en uiterlijk zijn prima. Verende voorvork zou ik niet doen, nauwelijks effect (beter brede banden), extra gewicht en iets dat kapot kan gaan.

Een belt is op zich zelf lichter dan een ketting maar een ketting met derailleur is lichter dan een riem met versnellingsnaaf. Zelf heb ik de keuze gemaakt voor een riem omdat ik dagelijks fiets, ook bij slecht weer en dan gaat een derailleursysteem minder dan een jaar mee en wordt vuil. De riem bevalt me een stuk beter, minder onderhoud maar als je iets moet vervangen is het wel beduidend duurder dus reken er niet op dat het goedkoper is qua onderhoud.

Even rondgekeken naar bij het soort fietsen waar je naar op zoek lijkt zie ik nauwelijks nog kettingkasten (alleen de Batavus Dinsdag N8 + Pegasus Salerno 8v?). Wel kom je chaingliders tegen en als die goed gemonteerd zijn dan kunnen ze prima voldoen. Mijn eigen ervaring is minder positief, altijd wat geluid daardoor het gevoel dat je toch wat kracht kwijt bent.

Ja, de Victoria Urban 5.8 lijkt me ideaal, een goedkopere keuze zou zijn de Victoria Trekking 5.8 maar dan mis je o.a. brede banden en heb een CDN riem in plaats van een CDX riem. Ik vermoed dat een CDX 2 a 4 maal langer mee gaat dan een CDN riem.

De Cortina Mozzo Belt 8v komt inderdaad niet erg goed uit de test, de uitspraken van Annemarie zeggen mij niet zoveel, de gemiddelde lage waardering voor rijgedrag en remmen wel. Smalle banden helpen niet wat betreft comfort.

De Pegasus Salerno 8v 2019 heeft inderdaad een mooie prijs, de verende voorvork en de rollerbrakes zijn de nadelen, een zadel kan je goedkoop vervangen. De gesloten kettingkast zou maar heel weinig open moeten en als het wat moeilijker is dan zou dat geen probleem moeten zijn.

Velo de Ville is een leuke optie, wat ik jammer vindt is dat je in de configurator allerlei dingen kan kiezen maar niet de voorvork, dat is een (goedkoop) verend exemplaar.

Die advertentie is inderdaad een goed aanbod voor een prima prijs. Enige jammere is dat er geen brede band op zitten en waarschijnlijk ook niet op kunnen.

Bijna niets meer toe te voegen aan wat @MikeRZ heeft opgemerkt. De keuze voor aluminium voor stads/trekking fietsen is zo’n 25 jaar geleden gemaakt om twee redenen: gewicht en stijfheid. Aluminium is stijf en licht. Staal in in principe slap/zwabbert en zwaar(der). Dit werd mede mogelijk gemaakt door de ontwikkeling van nieuwe alu-legeringen voor dit doel en uiteraard ook de ontwikkeling van lastechniek in massaproductie (met name in Taiwan).
Geen eigen ervaring met Velo de Ville, maar staat bekend als een serieus merk met kwaliteit. Geldt ook voor Victoria. In dit verband is het goed erop te wijzen dat een fiets met lage instap minder stijf is dan een “herenfiets”. Wordt door bagage nog eens versterkt. Vooral bij stalen fietsen, in Nederland omafietsen genoemd, heeft dit een (zichtbaar) verend effect.

Je kan wel degelijk een niet verende voorvork kiezen bij Velo de Ville.
Bij de sportieve modellen heb je eigenlijk twee frames (de 200 serie en de 400/700 serie). Bij de 200 lopen de kabels over het frame. Je kan je verder helemaal suf configureren: lamp, riem (CDX of CDN) of ketting, versnelling, naafdynamo, banden en 4 soorten voorvork, w.o. 1 zonder vering.

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb eindelijk tijd gehad om bij een nieuwe fietsenmaker hier in de buurt langs te gaan, die Victoria-dealer blijkt te zijn. Na veel wikken en wegen ga ik vanavond bij hem een Victoria Trekking 5.8 (trapez-vorm) bestellen. Die heeft een CDN-riem en het idee is om op den duur, zodra het nodig is, het CDN-tandwiel te vervangen door een CDX. Naar Velo de Ville en Contoura heb ik ook uitgebreid gekeken, maar als ik daar bij elkaar configureerde wat ik allemaal wil hebben, kom ik iets te ver boven mijn budget uit - de iets budget-vriendelijke versies zijn telkens net iets minder vrij in keuzecombinaties: niet elke combinatie van aandrijving/versnelling/remmen is mogelijk.

Nu rest alleen nog de keuze tussen een mat blauw frame (zoooo mooi!) of een glanzend zwart frame (blijft langer mooi! en past beterer bij felgekleurde fietstassen/stickers/whatever-customization). Minder belangrijke keuze dan het type remmen natuurlijk, maar toch, ik ga er nog even over nadenken!

1 like