Fiets zoekt klem

Jan van Embden heeft een notitie geschreven over het stallen in de binnenstad. Zijn stelling is:

De Fietsersbond in Utrecht stelt voor om een deel van de fietsklemmen in de binnenstad te bestemmen voor kort parkeren. Nu kunnen fietsen onbeperkt lang gestald worden in alle fietsklemmen en daardoor zijn veel klemmen niet te gebruiken voor mensen die slechts even willen stappen of een boodschap willen doen. Door klemmen blauw te schilderen wordt kortstallen duidelijk gemarkeerd. Mensen die dichtbij zulke klemmen wonen krijgen middels een makkelijk scanbare sticker een gratis vergunning voor langparkeren.

Klik hier voor een link naar het rapport.

De langparkeerders zijn vooral mensen die hun 2e (en 3e) fiets thuis niet meer kwijt kunnen. Na enkele weken zijn dit wrakken geworden en worden ze nooit meer opgehaald. Vervolgens zijn de rekken nog jarenlang bezet zoals Jan heeft geconstateerd.

Het enige dat kennelijk helpt is vastbinden aan hek, paal of fietsenrek ontmoedigen bijv. met de fietsparkeervakken en het weghalen van rekken. Maar dat is niet echt fietsvriendelijk voor de wel serieuze gebruikers, want een fiets op een standaard valt altijd om, zeker met boodschappen en een fiets die niet aan een hek of paal vast zit wordt 's avonds, terwijl je naar de film gaat gestolen.

Dus eerst maar eens wrakken opruimen, dan is het probleem al grotendeels opgelost. Daarvoor hoeven niet eerst stickers geplakt te worden om vervolgens weer 4 weken te moeten wachten. Er zijn duidelijke kenmerken te formuleren, in overleg met de Fietsersbond, zoals dikke laag stof, spinnewebben, onkruid, platte banden, roestige ketting.

Met Koninginnedag werd door een Amsterdamse gemeentewerker op TV trots verteld dat ze honderden fietsen op de koninklijke route “weggeknipt” hadden. Dat kan dus zomaar.

Beste Theo

Leuke studie maar:
Blijkbaar is er behoefte aan lang parkeren van fietsen. Wie zijn dit en waarom parkeren zij hun fiets buiten de openingstijden/ Is er gebrek aan stallingsruimte in een aantal woningen? Zijn het nachtwerkers? De fietsersbond kan toch niet voorbij gaan aan de behoefte van deze langparkeerders.

Ik denk niet dat kort parkeren te handhaven is. Hoe weet je hoe lang een fiets er staat? Met een parkeerschijf?

Met vriendelijke groeten

Sjaak Doornekamp

Zuileveld 8 Vleuten

Beste Dick

Ik vraag me af of er bij die langparkeerders geen 1e fietsen zitten. En vinden we dat mensen geen 2e fiets op straat mogen stallen?

Bij het opruimen van wrakken vind ik dat verantwoord te werk gegaan moet worden dus WEL eerst een waarschuwingssticker. ( ik kan me voorstellen dat de gemeente een incomplete fiets die onder het stof zit direct meeneemt, maar daar moeten we als Fietsersbond niet aan meewerken door criteria te formuleren).

Ik hoop maar dat die trotse Amsterdamse gemeente werker geen fietsen heeft meegenomen, van fatsoenlijke burgers die hun prima fiets uit onwetendheid hadden laten staan! Maar ik vrees het ergste.

Tot slot : de enige maatregel tegen langparkeren in fietsenklemmen die ook effectief is lijkt mij een klem waar je 1 uur gratis parkeert en daarna moet betalen. Welke fabrikant stapt er in?

Sjaak Doornekamp

Ik heb nog wel een ander idee dan de blauwe klemmen… Waarom zet je als fietser je fiets in een fietsenrek?
1 Omdat hij anders omvalt
2 Omdat hij anders gestolen wordt (als je hem niet vast zet aan het rek).

Als je nu een fietsenrek ontwerpt waar je je fiets niet aan vast kan zetten, voorkom je langparkeren en het dichtslibben van de stalling. Het is wel goed voor overdag maar 's nachts zal je hem daar niet neer zetten. Mensen die uit gaan doen dat meestal samen en kunnen hun fietsen aan elkaar vast maken.

Het experiment met de geschilderde vakken heeft precies dit doel, maar het nadeel is punt 1, dat je fiets dan makkelijk omvalt (en door de rommelige opstelling verlies je capaciteit). Volgens mij moet het mogelijk zijn een rek te ontwerpen waar je wel goed je fiets tegen kan zetten maar waar je hem niet aan vast kan maken. Denk bijvoorbeeld aan een “nietje” met maar 1 paal (hoofdletter L 90 graden rechtsom roteren).

Als er zoveel tweede en derde fietsen in de klemmen staan, wijst dat erop, dat mensen thuis niet de ruimte hebben deze fietsen te bergen. Het lijkt dan logisch om meer buurtstallingen te maken, vooral in gebieden, waar de klemmen altijd vol staan. Probleem: hoe inventariseer je dat?
Over het probleem hoe je weet of een fiets er al langer staat: er schijnt wel een manier te zijn om dit te registreren, volgens een firma, die parkeermogelijkheden voor fietsers fabriceert. Een proefproject mogelijk?
Wilma Lievaart.

Erik, goed idee van die omgekeerde L. Ik denk dat er nog wel meer mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld deze bekende fietsenklem (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fietsklem_losstaand.jpg), maar dan met de bovenkant open. Of gewoon een sleuf in de grond: www.welke.nl/lookbook/paula102/tuin/Nieuwewoning/Fietsenrek-door-RAFAA-in-Kopenhagen-Denemarken.1341994188

Toch vind ik het ook bij kortparkeren een prettig idee als ik mijn fiets kan vastzetten. Misschien kan men een “nietje” ontwerpen dat op een handige plek door de handhavers met een sleutel kan worden geopend, zodat ze de fiets gemakkelijk kunnen verwijderen zonder een duur slot te hoeven forceren.
Aan het nietje kan ook een soort “eierwekker” worden bevestigd, die dienstdoet als parkeerschijf. De gebruiker draait de wekker op, waarna hij bijvoorbeeld zes uur de tijd krijgt om te parkeren. Na zes uur mogen de handhavers de fiets met een extra slot vastzetten en een boete uitschrijven. Als niemand de boete komt betalen, kan de fiets alsnog worden verwijderd.