Fietsaanhanger - Iemand ervaring met M-Wave Single 40

Zit al dagen te kijken en te zoeken naar fietsaanhangers en de M-Wave single 40 lijkt mij zeer handig omdat die ook opvouwbaar is. Heeft iemand ervaring met deze fietsaanhanger. Wil de Oostzeeroute gaan fietsen. Als iemand daar ook tips over heeft, alles is welkom.

Ik ben niet bekend met de M-Wave.
Ik heb al heel lang een Bob Yak.
Onverwoestbaar. En twee keer zo duur.

Er zijn hele volkstammen die zweren bij een tweewielige kar.
Maar ik vind een eenwielige fietskar ideaal.
Omdat hij altijd het spoor van je achterwiel volgt.
Een tweewielige kar neemt altijd een kleinere bocht.

Voor de Bob Yak zijn allerlei adapters gemaakt zodat hij achter elke fiets kan worden gehangen.
Ik weet niet hoe dat zit met de M-Wave.
Het is heel erg belangrijk dat de koppeling met de fiets geen enkele speling heeft…

Dank je voor je antwoord. De Bob Yak is overal uitverkocht, bovendien is het opvouwen/inklappen van de M Wave wel een plus vind ik. Echter heb ik ook geboden op een Bob Yak op marktplaats, helaas ging die aan mijn neus voorbij. Eenwielig lijkt mij ook ideaal.

Ik gebruik de roland big boy.
De koppeling is aan de zadelpen. 2 wielig, en inderdaad, je moet de bochten wat ruimer nemen ook door de koppeling. Ik ben er inmiddels aan gewend.
Voordeel van 2 wielen is een betere stabiliteit bij ‘parkeren’ en mogelijk bij lage snelheden.
Hij blijft gewoon staan; 1 wielig klapt dan om, zeker bij verkeerde of hoge belading.
Of de koppeling aan het achterwiel beter is dan aan de zadelpen weet ik niet. Gevoelsmatig heb ik gekozen voor de zadelpen.
Het opvouwen van de m-wave lijkt een voordeel; bij mij staat de roland behoorlijk ruimte in te nemen in de schuur. En je gebruikt de kar vaker niet dan wel. Tenzij je elk weekend gaat kamperen, natuurlijk :wink:
Als laatste, voor nog geen 150 euro (M-Wave Single 40 Fietskar - tot 32kg - Zwart - 16 Inch | bol.com) is het wellicht het proberen waard. Het is altijd beter dan de grenzen van het draagvermogen van je fiets opzoeken door deze vol te hangen met tassen.

Over de route: er is wat te vinden op internet. Als voorbeeld: Fietsvakantie in Denemarken? Langs de Oostzeeroute - Doen! - Kampeermeneer
Zelf (nog) niet gereden.

P.s. nog iets gevonden: Burley Nomad fietskar – op kampeervakantie met de fiets? - Review

Hoi Teunisjan, bedankt voor de info en het meedenken tips en links. Wordt zeer op prijs gesteld

De beugel van de BobYak en lookalikes komt tussen de fietstassen aan de bagagedrager en het achterwiel van de fiets.
Ik heb nooit gehoord dat dit problemen heeft opgeleverd.
Iedere fiets is weer anders. Het is iets wat je in de gaten moet houden.

Bij tweewielers gaat de trekstang buiten de fietstassen om.

Hallo, ik heb ondertussen de Koga Miyata Chela gevonden en gekocht. Laat wel weten hoe die bevalt vlg. jr. Bedankt voor alle reacties. Nu nog uitvogelen hoe ik het best in Padborg kom. Liefst fiets en trein.

@Frans_Mensink
Met de trein kon nog wel eens een grote uitdaging worden.
In Nederland is het verboden om je bagagefietskar mee te nemen in de trein. De fiets mag wel mee. Met trein en fiets op stap | NS
In Duitsland gelden uiteraard andere regels, zie bijvoorbeeld Reizen met de trein in Duitsland - voorwaarden meename van fiets. De bagagefietskar wel of niet mee is niet helemaal duidelijk, maar een bakfiets mag bijvoorbeeld niet.
Dit zegt de ns nog over internationale fietsreizen https://www.nsinternational.com/nl/voorbereiding-thuis/fiets-meenemen-in-de-trein

Daar was ik al bang voor. Altijd een gedoe, fiets en trein.

@Frans_Mensink
Als je niet per se naar denemarken hoeft, schotland is een uitdagend alternatief, en makkelijker te bereiken.

Bovendien, maar ik ken jouw omstandigheden niet, wat is er mis met nederland om de kustroute, of rond het IJsselmeer, of de saksenroute of welke iconische route dan ook te doen? LF-routes - Nederland Fietsland
En via https://welcometomygarden.org/ is gratis basic kamperen/overnachten ook nog eens mogelijk.

Hoi Teunisjan, dank voor alle tips. Schotland ook interessant. Welcome to my garden is nieuw voor mij. Duik ik in :-)) Ben wel lid van vrienden op de fiets. Veel gefietst met mijn vriendin in België, Frankrijk, Nederland, Duitsland (Rügen) vlak na die Wende en daarna nog veel vaker. Denemarken de Oostzeeroute lijkt me wel leuk/mooi om te doen. Heb wel wat met die Oostzee. Denemarken nog nooit geweest. Ben 63 jr. krijg wat kleine ongemakken dus dacht ik nu gaan doen. Mijn vriendin kan/wil dat allemaal niet meer dus nu ga ik alleen. Ben benieuwd hoe ik het vind om dat te gaan doen, alleen. Het lijkt me heel mooi. Misschien het jaar erop Schotland, wie weet. Nederland ook niets mis mee.

@Frans_Mensink, veel plezier, wat het dan ook wordt. Vooral proberen te genieten en er zo veel mogelijk uithalen. Op onze leeftijd geldt dat bijna dubbel :wink:
Vrienden op de fiets ben ik ook lid van, maar bemerk wel dat een man alleen wat moeilijker een slaapplek krijgt. Vorig weekend wilde ik naar Meppel. Na 6x bellen het maar opgegeven. Welcome to my garden lukte in het voorjaar veel beter, gecombineerd met kleine campings.
Alleen reizen heeft voordelen, je bepaald alles helemaal zelf: de route, de afstand, de rustmomenten, waar je slaapt, wat en wanneer je eet, enzovoort.
Er zijn ook nadelen. Ik moest het meest wennen aan het niet kunnen delen van de belevingen (veel foto’s maken helpt), het niet kunnen overleggen bij tegenslag ( daar heb ik geen oplossing voor) en hoe ik de tijd tussen klaar met eten+afwassen en slapen gaan moest invullen (een dagboekje bijhouden helpt).
Alleen reizen of zijn is niet erg. Het gevoel van eenzaam zijn des te meer. Als je daar op bedacht bent heb je al veel gewonnen.

Ik heb zelf geen kar als die. Ik gebruik de BOB COZ fietskar.
Die is qua eigenschappen gelijk aan de M-wave single 40.
Het enige verschil; De M-wave werkt met een tas. Mijn BOB COZ heeft een kunststof bak met deksel.
Ik heb zelf veel plezier met mijn kar. Dat is een 1-wiel kar.
1-wieler heeft een groot voordeel.
Je hoeft niet af te remmen bij een krappe bocht en de kar kan nooit omvallen.
De draaicirkel is ook kleiner dan met een 2-wiel fietskar.
Het wieltje is 16"inch. dat is een ideale maat voor een flink zware vracht.
Er zit wel een nadeel aan. De max snelheid is (mogelijk) lager en je zult
mogelijk een werkend achterlicht erop monteren.
Ikzelf heb de kabel van mijn fiets doorgelust naar de aanhanger. En ik heb in de kabel een mogelijk aangebracht om te wisselen tussen het licht van mijn aanhanger of het achterlicht van mijn fiets.

TS heeft een voorkeur voor kleine wielen omdat hij zijn trailer wil kunnen opbergen.
Maar waar komt toch het idee vandaan dat kleine wielen steviger zijn.
Santos maakt nog steeds tandems met 26" wielen vanwege de veronderstelde degelijkheid.

De stevigheid van een wiel wordt bepaald door de voorspanning op de spaken.
Daar heeft de diameter van de velg niets mee van doen.

Ik kan alleen bedenken dat een wiel met een kleine diameter minder spaken pleegt te hebben.
En dat de wielbouwer meer voorspanning op de spaken kan zetten zonder dat de velg vervormt, omdat er minder spaken aan de velg trekken.

Maar bagage weegt hooguit 30 kg.
Dat gewicht wordt gedragen door meer dan een wiel.
Een fietser weegt al gauw 40 kg per wiel.
Niemand plaatst kanttekeningen als de fietser kiest voor wielen met een grote diameter

Ik begrijp dat kleinere velgen steviger zijn. Ik heb een fietskar gehad met 20" inch wielen.
De band was wat makkelijker erop te krijgen. De 12" inch zijn het lastigs om de buitenband er goed te krijgen. Daar heb ik ervaring mee.
Al is er (volgens mij) in het algemeen te veel keus uit welke kar je wilt hebben.

De ene kar is beter met …, De andere kar is weer beter met …
Is een beetje hoe het verschilt per kar.
Als ik off-topic reageer hiermee, sorry:thinking:

De ISO bead seat diameter van een velg zegt weinig over de diameter van de velg in het midden. Daar waar de spaken veelal (niet altijd) door de velg steken. De ERD.
Hoe kleiner de ERD, hoe gemakkelijker de band om de velg kan worden gelegd.