Fietsband, standaard of 4 seasons

Ik heb nu een 4 seasons fietsband erop liggen, Vredestein Perfect X-treme 4-seasons anti-lek.
Deze ligt op de Multicylce Prestige EMB, een e-bike dus.
De achterband is na 6500 km helemaal kaal gereden.

Nu wil ik er een nieuwe achterband op laten leggen maar zou wel graag meer kilometers willen rijden voordat de achterband weer kaal is.
Ik fiets gemiddeld 50 km per dag dus dat is behoorlijk veel voor mijn doen.

Wat is een geschikte band die ook behoorlijk wat langer mee zal gaan?

Ik dacht zelf de Schwalbe Plus Marathon of is er nog een betere.

Ik ben zelf in discussie gegaan met de fietsenmaker dat een 4 seasons band zachter rubber heeft en dus eerder zal slijten, klopt dit ook dan?

1 like

Over Vredestein banden onthoud ik me van commentaar. Die teren al 40 jaar op een achterhaalde reputatie. 6500km is middelmatig. De Marathon Plus van Schwalbe (=e-bike ready) zal zeker verbeteren. Wel goed op spanning houden! Bij 40-622 min. 5 bar. Specifieke 4 seasons banden voor dit soort gebruik ken ik niet. De Marathon Plus is niet specifiek voor zomer of winter. Dat is toch four seasons? Schwalbe kent geen onderscheid.

Continental heeft een band die zelfs 4-Seasons heet … (ca. € 40,-/st). Heeft vooral een behoorlijk goede lekbestendigheid. Ik heb er in Azië veel mee gefietst, zonder lekke banden over sterk wisselend wegdek (grind, gaten en straf asfalt).
Goedkoper is de Conti Gatorskin (ca. € 33,-), die heb ik onder de tandem, dus die wordt behoorlijk belast en die heb ik pas na 5 jaar vervangen. Maar die Marathon zal zeker een verbetering zijn.

Beide door @wolfman genoemde banden zijn max 32mm breed en zijn niet geschikt (verklaard) voor e-bikes.

Wij rijden al jarenlang gedurende maanden in het buitenland met bepakte fietsen (incl. kampeeruitr.) en doen gemakkelijk 10.000 km met Schwalbe Marathon Plus banden.

Een vraag mijnerzijds: met welke maat banden en welke bandenspanning rijden jullie? Dit vanwege de berichten dat lagere/te lage bandenspanning (< 5 bar) bij de Marathon Plus zou leiden tot scheuren in de zijwanden.

Wij rijden doorgaans op verharde wegen, dus 90% asfalt. Daarom pomp ik ze op tot 6 bar (max toegest. 6,5 bar) Geeft de minste weerstand.
Alleen op lange wegen met kinderkopjes in (voormalig) Oost-Duitsland laten we de druk wat zakken. Zelfde bij onverharde wegen in de VS.
Allemaal logisch…
Of lagere druk tot scheuren leidt, weet ik niet. Wij verlagen alleen bij uitzondering en zodra het kan rijden we weer “hard”.
Tot nu toe vinden wij de Schwalbe Marathon Plus de beste banden.Gaan lang mee, bijna nooit een lekke band.