Fietsbel voor de sier

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsbel-voor-de-sier/

Naar aanleiding van een artikel in de NRC over het gebruik van fietsbellen vroegen wij fietsers: Hebben jullie ook het idee dat de fietsbel alleen nog maar voor de sier op de fiets zit? We kregen overdonderend veel reacties. ‘Bel dan even!’ Ik vind het zelf vervelend om hem te gebruiken. Het klinkt zo dwingend…

Ik vind het niet meer dan logisch dat je een bel op de fiets hebt en even belt bij passeren. Het kan dan wel zo zijn dat in het RVV staat dat “Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.”, maar de algemeen geaccepteerde gewoonte is toch even ruim op tijd bellen als je wilt passeren. Dat kun je op een fietspad ook best in de geest van de wet interpreteren, want als ik niet bel en wel iemand inhaal dan kan dat een schrikreactie en daardoor gevaar opleveren.

2 likes

Ik heb twee bellen op mijn fiets, een zachte om aan te geven dat ik wil inhalen, en een harde om gevaar aan te geven. Als een dier voor mijn fiets komt gebruik ik geen bel, dan geef ik een ander signaal.

Het idee dat bellen een vorm van agressie is lijkt mijn iets voor de Randstad, in Groningen kijken we er anders tegenaan. Bellen omdat je haast hebt vind ik misbruik. Haast heeft meestal geen enkele zin. En die mensen die helemaal geen tijd hebben liggen op het kerkhof.

2 likes

Gisteren was er een mevrouw op de fiets en die haar remmen piepten zo dat ze niet hoefde te bellen, ik hoorde haar van ver aankomen , ik bel zelf bijna nooit, ik roep altijd fietsers langszij.
Vr groet Nel van Texel

2 likes

Als racefietser houd ik dikwijls mijn benen ff stil. Het geratel van m’n freewheel is luid genoeg om de voorligger er op te attenderen dat er een oploper aan komt

2 likes

Bellen, ja graag!!! Voor mij als slechthorende, weliswaar met hoorapparaten, is het heel prettig als een inhaler even belt. Door het omgevingsgeluid, het suizen van de wind in mijn oren hoor ik een achteropkomende fietser niet. Zeker op smalle fietspaden kan het dan schrikken zijn.
Dus graag even bellen. En niet op het laatst moment.
Hugo Diddens

1 like

Ach van week heel luid agressieve bel klanken achter mij van een dame met een bakfiets. Ik reed echt niet langzaam en keurig rechts op het fietspad. Prima haar feestje, maar nog 15 meter verder ging zij vol in de remmen, waardoor ik ook flink in de remmen moest, om rechtsaf het tuinpad in te slaan.
Overspannen hinderlijk gedrag. Deze wielrijders moet je hun bel ontnemen. Als je voor die wil fietsen, is het handig om voorop rijdende fietsers een signaal te geven dat je wil passeren.

Dat een rinkeltje met de fietsbel “een daad van agressie” zou zijn lijkt mij nogal overtrokken. Het is toch geen harde claxon?

Misschien hangt het wel af van de manier van bellen en de situatie. Bellen wanneer er ruimte genoeg is om in te halen, lijkt inderdaad een beetje overdreven. Bellen wanneer er ruimte genoeg is om in te halen, lijkt inderdaad een beetje overdreven.
Maar als de ruimte om in te halen smal is, zou de fietsbel geen taboe moeten zijn. Hugo (@ pugo2019) die graag gewaarschuwd wil worden, doelt ook vooral op smalle paden.
Clemens (@ clemensvanos, 19 juni) geeft een voorbeeld van iemand die eerst inhaalt en dan remt; dat is inderdaad niet sociaal, maar heeft op zich niet met de fietsbel te maken.

Het taboe lijkt vooral te zijn dat bellen opdringerig is. Moet de achterligger maar niet zo ongeduldig zijn? Is een beller een zeurpiet?
Nee, het fietspad is er voor iedereen, dus als het pad te smal is moeten we hooguit op de wegbeheerder foeteren, niet op de mede-fietsers. De snelle rijder moet af en toe even de trappers stilhouden, de ander moet inschikken door goed rechts te houden tijdens de inhaalmanoeuvre.

Roepen als alternatief vind ik geen goed idee. Juist dat komt eisend over. Ik heb liever dat iemand rinkelt dan mij opzij maant met ‘opzij!’ of een schreeuw.
Als ik op een fiets rijd met een kapotte bel, roep ik weleens ‘trrring’. Dat vinden mensen vaak wel grappig.

Op de speed pedelec zit sowieso een claxon maar die is zo luid dat je fietsers ermee van de weg blaast. Daarom zit op mijn stuur ook een ping-belletje. Wel een speciale uitvoering die luid klinkt en lang blijft nagalmen zodat ik met hoge snelheid eerder kan bellen. Die Spurcycle-bel is echt heel duur maar z’n geld in het dagelijkse verkeer waard.

Wanneer fietsers me desondanks niet horen/reageren zal ik moeten remmen en het remgeluid van een Stromer is zo luid dat ik nu zeker gehoord wordt. Sommige Stromer-rijders ergeren zich aan het remgeluid maar ik vind het ideaal.

De claxon gebruik ik alleen bij auto’s die met gesloten ramen doorgaans geen bel horen. En tenslotte heb ik nog de beschikking over een schakelbaar groot licht in de Supernova M99 Pro koplamp. Die is ook overdag handig om afslaand verkeer een signaal te geven over grote afstand.

Belsignaal Spurcycle: https://youtu.be/Zx0ZgqF86BY
Bellen voor een andere fietser: https://youtu.be/bgaFj7lvMEE
Groot licht signaal: https://youtu.be/aoOWqcWK5js

Op de racer heb ik een mooie Knog Oi, zie je bijna niet en die maakt een beschaafd geluid. Toch bel ik zelden. Meestal wacht ik tot de ruimte op de weg het toelaat om veilig te passeren. Of, toch, als ik zie dat ondanks de ruimte op de weg fietsers niet heel stabiel lijken. Dan laat ik in elk geval weten dat ik eraan kom.
Is de weg te smal dan blijf ik er gewoon even achter op veilige afstand. Wat dan soms ook tot vreemde situaties kan leiden als men mij in de gaten krijgt. Vooral senioren willen dan wel eens in paniek raken, gaan slingeren en gaan schelden.

Ze gaan schelden terwijl je juist níet inhaalt? Niet logisch, dat zal wel inderdaad een paniekreactie zijn. Ze zien een racefietser, denken, ‘o jee, die moet erlangs, wat nu’ en van de stress gaan ze verminderd functioneren. Of ze hebben een hekel aan racefietsers, dat komt ook voor.

Oei oei oei… laten we het vooral het onderwerp houden op de FIETSBEL… :shushing_face:

Tja, een schrikreactie. Het is ook een beetje inschatten vooraf. Als ik de indruk heb dat het om minder ervaren, minder stabiele fietsers ga dan blijf ik er inmiddels vrij ver achter :wink: