Fietsburgemeester Marja van der Ende van Westland: ‘Mijn fiets is nu mijn winkelwagentje geworden’

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsburgemeester-marja-van-der-ende-van-westland-mijn-fiets-is-nu-mijn-winkelwagentje-geworden/

Fietsburgemeester van Westland. Marja van den Ende Marja van der Ende is door Fietsersbond Westland benoemd tot fietsburgemeester en heeft de website fietsenvoormijneten.nl opgezet: ‘Omdat ik veel fiets voor ‘Fietsen voor mijn eten’ kom ik veel situaties tegen die onveilig kunnen zijn en die verbeterd kunnen worden.’ Wat doe je als fietsburgemeester? ‘De Fietsersbond-afdeling Westland…

Fiets als winkelmandje… onze plaatselijke super heeft even een heel strak beleid gevoerd om te voorkomen dat klanten de boodschappenmand meenamen voorbij de kassa. Dan stond je daar met teveel boodschappen om in de hand mee te nemen.

Daar heb ik vrij snel korte metten mee kunnen maken door mijn fiets met fietstassen mee te nemen in de winkel. Door alle gangpaden, alles uit de fietstassen op de band, afrekenen en alles terug in de fietstassen.

En daarna geen last meer gehad, de winkelmand mag mee naar buiten en het personeel is er blij mee want de mand komt nu terug bij de ingang waar een volgende klant het mandje direct kan meepakken.

1 like

Voor het Corona toesloeg had ik een hele simpele methode om boodschappen te doen.

Ik had een fietsaanhanger ZELF gebouwd. De kar had 2 wielen.
Ik koppelde deze achter de fiets en bij de Supermarkt koppelde ik hem los.
Ik liep ermee de winkel in en laadde de boodschappen in.
Bij de kassa uitladen en laten scannen. Afrekenen en achter de fiets koppelen.
De mensen keken naar mij en vonden dit een handige zet.
Nú zal dat niet (meer) kunnen. Ik kreeg een andere kar(B.O.B. COZ).
Deze heeft één 16" inch wiel. De vorige kar is verkocht
Nú is het ook verplicht om een winkelwagentje te gebruiken.
Oók als je maar één klein artikel nodig hebt.

Ik doe mijn boodschappen op de markt.
Voor de hele week in een keer.
Dat is best sjouwen.
En dan is het fijn als je je fiets kan inzetten als lastezel.
Helaas is het met de fiets naar de markt gaan een balanceeract tussen drie partijen.

In de naburige stad mag ik mijn fiets aan de hand meenemen op de markt. Maar dat wordt door marktkooplui niet op prijs gesteld.
Mijn fiets mag dan wel niet welkom zijn, mijn geld wordt zeker niet afgewezen.
Zelf kan ik me ook ergeren aan fietsers die hun fiets hinderlijk voor de kraam plaatsen.

In mijn woongemeente staan overal bordjes dat je je fiets niet onbeheerd mag achterlaten op het weekmarktterrein, op straffe van wegknippen door het plaatselijk gezag. Betekent dat dat je je fiets aan de hand mee moet nemen? Het is me nooit duidelijk geworden. Ik mijd deze markt.

Op vakantie in Nederland kom ik vaak op een markt met bordjes dat je je fiets thuis moet laten. Je mag hem niet aan de hand meenemen, en een beetje stalling is nergens te vinden.

Boodschappen doen met auto en die voor de marktkraam parkeren?
Zou dat een werkbare optie zijn :wink: ?

Interessante kwestie Maria! Ik zet de vraag voor morgen op Facebook en volgende week in de Fietsflits: Mag jij met je fiets de markt op?