Fietsdiefstal: let op je accu en display

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsdiefstal-let-op-je-accu-en-display/

Op steeds meer plaatsen zijn accudieven actief. Ze jatten niet alleen accu’s, maar ook displays. Wat hebben dieven aan jouw accu en display? De onderdelen worden gebruikt om een gestolen fiets compleet te maken, of om oude exemplaren te vervangen door nieuwe. Losse accu’s leveren op de tweedehandsmarkt ook veel geld op. Ze komen bovendien…

Mijn fiets uit 1956 heeft geen accu of een display. Dit stuk veronderstelt een e-bike.

Met steeds meer e-bikes neemt de kans op diefstal van mijn oek-fiets af. Extra reden om geen e-bike te nemen! Ze kunnen mij allemaal gestolen worden overigens. Ik heb nog geen prothese nodig en ik hoef geen grote afstanden te forensen.

1 like

Mijn fiets is nog niet zo oud, maar ook alweer 20 jaar en een fiets waar ik maar geen afscheid van kan nemen. Ik fiets ook zo lang mogelijk op eigen kracht. Als we met de camper ergens zijn wordt er nu altijd gekeken of ik ook een E-bike heb. Zo jammer, veel mensen kunnen best zonder en hoe lang gaat de accu mee? Geen 20 jaar. Ook kinderen en jonge mensen, snap er niets van. Mensen worden steeds luier, kopen ze daarom een E-bike. Zodat ze makkelijker de fiets nemen ook al is er wat meer wind. Ik ga fietsen als ik dat moet of zin heb om een ommetje te maken. Maar mijn Hybride is daar goed genoeg voor.

Een goede fietsverzekering geeft in ieder geval de geruststelling dat je dure fiets bij diefstal vergoed wordt. Mijn vorige fiets (Stromer ST5) was voorzien van GPS zodat je bij diefstal kunt zien waar je je fiets weer kunt ophalen. Ook erg handig voor mevrouw Lomito om te zien waar was ben in geval van nood.

Daarnaast ben ik altijd zeer bewust geweest van het diefstalrisico en heb mijn fiets nooit zonder toezicht geparkeerd (fiets in zicht houden, bewaakte stalling in steden) met daarbij de fiets telkens met een zwaar Abus Ivy slot vastgezet aan een paal.

Bewaakte stallingen zijn ook niet 100% veilig (grote stalling, te weinig personeel) maar dat is prima te verbeteren door de fiets onder direct toezicht van het personeel te parkeren. Een paar euro fooi VOORAF doet wonderen. Thuis stond de fiets achter slot en grendel én uit het zicht. Buitenlampen met bewegingsmelder hebben sowieso ongewenst bezoek voorkomen.

In de 5 jaar dat ik op dure speed pedelecs heb gereden zijn deze gelukkig niet gestolen, waarschijnlijk mede door mijn voorzichtigheid.

Er zit een scheve logica in de bijdrage van @system.
Als je je ebike niet goed op slot zet, ben je fiets+accu kwijt.
Als je je ebike wel goed op slot zet, ben je je accu kwijt.
Volgens @system wordt die accu gebruikt om een ebike zonder accu compleet te maken.
Hoe komt een dief aan een ebike zonder accu?

@stoempert, ik denk dat er in jouw logica nog een 3e optie aanwezig is.
Het is toch ook mogelijk om de fiets niet goed op slot te zetten maar de accu mee te nemen?
De dief moet dan een accu stelen om de fiets compleet te maken.
Bovendien wordt aangegeven dat die accu’s dienen om oudere accu’s te vervangen of zelfs om oneigenlijk gebruikt te worden.