Fietsdiefstallen en Verbond van verzekeraars

Naar aanleiding van de fietsdiefstallen eens navraag gedaan.
Ik was verzekerd bij ENRA, (koppelverkoop) daarna met mijn nieuwe fiets Univé, maar
kennissen van mij waren sinds kort via de ANWB verzekerd, omdat ze hierbij een anti diefstal
tracker kregen, die heb ik nu ook.
Toen heb ik navraag gedaan bij het Verbond van Verzekeraars, waarom niet iedere fiets of scooter
of auto niet wordt uitgerust met een anti diefstal GPS tracker, dat zou een hoop diefstallen schelen
Maar het Verbond reageerde terughoud, ze vonden dat ze de verzekerden niet op moeten zadelen met
de meerprijs van deze GPS-tracker. Het lijkt wel of het verbond iets heeft met het dieven-gilde?
Er zijn overigens al meer verzekeringen die een GPS-tracker plaatsen, ook Gazelle plaatst deze standaard! Misschien dat de Fietsersbond een wil lobbyen bij het Verbond van Verzekeraars?

Hoe zit het met privacy, wie kan er mee kijken naar waar je fiets is?

Kosten zijn ook nog een dingetje, net zoals bij elke verzekering is het de vraag of de kans op diefstal maal de schade groter zijn dan het bedrag dat je aan de verzekering kwijt bent.

En als laatste, dieven kiezen altijd de makkelijkste optie. Stel je voor dat veel fietsen een GPS tracker hebben, dan zullen die dieven echt wel een manier vinden om die GPS tracker onklaar te maken vinden.

Dat is de nagel op de kop.

Als zowat elke fiets die tracker heeft, dan zijn de volgende punten nog op te lossen.

Batterij : er zijn trackers waarvan je de batterij om de 3 maand moet opladen… dat vergeet je vrijwel zeker.
Als een dief eenmaal van een paar goed verkochte fietsen weet waar die zit, dan is het een klein kunstje om die tracker direct te blokkeren.

Ik zag een systeem waar de tracker in een handvat werd geschoven. Als je dat op voorhand weet draai je daar eerst wat alu folie rond, en daarna steek je die rustig in een witte van. Terwijl die rijdt naar de opslagplaats halen ze die er uit en dumpen ze die door een open raam.

Zo lang het iets exotisch blijft heb je een kans.

Zo kun je alles weg achterwege laten, er is niets dat niet onrechtmatig van eigenaar kan wisselen.
Maar GPS trackers zijn wel effectief tegen de beroepsjunk die in de buurt werkt als fietsendief cq onderdelenhandelaar. Vorig jaar een man gevolgd die gewoon brutaal een nieuwe fiets die niet vastgeketend was, op zn schouder hing en ermee naar huis fietste, 3 straten verder. Bekende van de politie en in de schuur stonden/lagen meerdere fietsen in diverse stadia van sloop.

De georganiseerde misdaad, actief in heel Europa sinds het IJzeren Gordijn viel, pakt t handiger aan met busjes, maar dan nog moeten ze eenmaal op andere locatie, veel moeite doen om de tracker volledig af te blijven schermen. De 3 maanden accuduur is zeker een probleem, opladen is een aandachtspunt bij aanschaf lijkt me. Daarom komen de rechercheurs van verzekeraars ook direct in actie en worden erg veel met tracker uitgeruste fietsen binnen 48uur terruggevonden. Bij aangifte doen is snel handelen dan ook t belangrijkst, meteen doorgeven en gegevens altijd bij je hebben. Dat moet met een smartphone geen probleem zijn.

Wat ik in de hele doscussie rond diefstalbeveiliging mis is de mogelijkheid van een PIN code.
Deze zou dan in b.v. het los te nemen display kunnen staan gecombineerd met een bijbehorende code in de fiets. Stemmen deze niet overeen dan doet de fiets niets.
Bij de levering van en fiets ontvangt men een afleveringsbon o.i.d. met frame nummer en het PIN nummer van de fiets/display.
Mocht het display defect raken kan men met dit PIN no van de fiets een bijbehorend nieuw display bestellen.
Misschien zie ik wat over het hoofd, maar dit lijkt me een vrij simpele beveiliging.

gertbreij

1 like