Fietsen en Voeding

Hallo allemaal,

Ik ben erg benieuwd of er fietsers zijn die er een speciale voeding bij combineren. Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met het fietsen naar kantoor en terug (ongeveer 10km) en wil graag begonnen met het afleggen van grotere afstanden.

Zijn er speciale vitamine of eiwit shakes of advies over waar ik op moet letten. Ik doe verder niet aan sport, ik vind enkel fietsen leuk! En ben zelfs nu op zoek naar een fiets die een stapje hoger ligt.

Fietsen naar je werk is de beste manier om aan je beweging te komen, fris op te werk te beginnen en weer met een leeg hoofd thuis te komen. Volhouden zou ik zeggen en kijk eens naar:

Speciale voeding kan maar is niet nodig misschien tenzij je wedstrijden wilt gaat rijden. Bij een langere tochten onderweg stoppen bij een bakker, (eet)café of restaurant is wel een goed idee.

1 like

Volhouden doe ik zeker. Ik las wel online dat het goed is om extra magnesium in te nemen. Raad iemand dit ook aan?

Wat magnesium betreft, er wordt wel eens gezegd dat het helpt tegen kramp maar hier lees ik dat daar geen bewijs voor is.

Wat voeding betreft vertrouw ik het meest het Voedingscentrum omdat dat onafhankelijk is:

Samenvatting: Onwaarschijnlijk dat je een tekort op loopt.

1 like

Ik heb wat online onderzoek gedaan ook en ik heb ook dit artikel gelezen. Er is inderdaad geen bewijs, maar ik denk toch dat een aanvulling voor botten en gewrichten nooit nadelig kan zijn. Heb uiteindelijk besloten toch een extra supplement in te nemen en ik zat tussen de Magnesium en de Calcium Magnesium in. Heb de Magnesium kauwtabletten online besteld via https://www.flinndal.nl/botten-en-gewrichten en hopelijk bevalt dit.

Voedingssupplementen zijn uitsluitend nodig als je topsport bedrijft, omdat je dan voortdurend een aanslag doet op je gestel en dan bij voorkeur onder begeleiding van een diëtist. Zelfs als je wedstrijden rijdt op een lager niveau dan professionals of elite-zonder-contract zijn supplementen mijns inziens overbodig.
De standaardadviezen omtrent voldoende groenten, proteïnen, vocht, fruit en het vermijden van (teveel) vet en alcohol moeten voldoende zijn. Als je je zorgen maakt over tekorten bedenk dan wel dat je door te fietsen vanzelf meer gaat eten en dus ook meer voedingsstoffen binnenkrijgt.

1 like

Voeding is zeker heel belangrijk maar niet moeilijk. S’ochtends voor vertrek eet ik havermout met water en appel + 2 kiwi’s. Dan 24 km fietsen met de Azor. Overdag een hele grote bak salade + 2 boterhammen. Dan vlak voor je teruggaat even een banaan eten anders heb je aan het einde van de dag niet genoeg energie en weer 24 km terug. Thuis weer veel complexe koolhydraten en niks met shakes etc. dat is troep. Ik doe het zo al 5 jaar en kan met niet te veel wind in 2uur op en neer rijden in z’n 2. Dus 10 km moet zeker lukken, elke keer een stapje verder.

Je rijdt dus pakweg 24km/u gemiddeld. Maar wat betekent: “in z’n twee”? Twee van wat? welke route, welk terrein enz.

Magnesium kan nooit kwaad. Mijn ervaring met kramp is dat als ik een dag voor een lange rit geen zuivel of melk gebruik ook geen kramp krijg. Er lijkt bij mij in ieder geval een direct verband te bestaan.

O ik bedoel in de 2e versnelling van de 3 naaf. Polderterrein, bos, stad alles zit er tussen. Net heb ik nog een tocht gemaakt van Epe naar Deventer en toen van Deventer naar Zwolle en weer terug naar Epe. Ik heb er 4 uur overgedaan en ook nog wat foto’s gemaakt van 2 mooie velomobielen maar die kun je hier niet uploaden? Onderweg een manadarijn en een droge boterham met water. Thuis weer een bakje sla.

1 like

Tweede versnelling is met de minste weerstand: direct drive. Dik zul je dus niet worden, eerder mager…
Fotoos kun je hier oploaden. Het symbooltje pijl omhoog wijst je de weg. Ook in het al geposte bericht kun je dat toevoegen. Foto uit je eigen bestand kun je gebruiken.

Dank je het is gelukt!