Fietsen in de hitte? Goed idee of niet?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsen-in-de-hitte-goed-idee-of-niet/

Is het verstandig om te fietsen in de hitte bij temperaturen boven de dertig graden? TestKees zegt: JA, mits. Het goede nieuws is dat fietsen in de hitte verrassend goed gaat. Bij 20 kilometer per uur is de rijwind al windkracht 4, een natuurlijk ventilatoreffect. Dus eigenlijk moet je bij hitte juist gaan fietsen om…

1 like

Je moet er tegen kunnen. Niet iedereen kan dat. Ik fiets zelf regelmatig in de tropen en heb er weinig last van. Vroeger ook wel in Frankrijk met tropische temperaturen. Ja, je moet veel drinken en ja, je koelt wat af door de rijwind. Maar als je bergop rijdt heb je geen rijwind meer, dan loopt het zweet tappelings naar beneden en is je spoor op de weg te volgen.

Zonnebrand prima, ik verbrand niet snel en de echt gevoelige lichaamsdelen (nek, schouders) zijn bedekt door kleding, maar in de tropen moest ik er ook aan geloven. Smeren dus.

Een bidon in de vriezer vind ik dan weer geen goed idee: ijskoude drank in een warm lijf kan heel verkeerd vallen. Uitproberen dus. Wat mij betreft maakt het niet uit of drank lauw of koud is: zolang je maar vocht binnenkrijgt. Heel veel drinken in korte tijd kan ook niet iedereen, dus liever elk kwartier een flinke slok dan om het uur ineens heel veel.

Ik draag een bandana onder helm, die maak ik regelmatig (zeik-)nat om het hoofd koel te houden. Vind ik prettig, maar ik heb ook begrepen dat je je lichaam daarmee fopt: een koelvest is dan wellicht een beter idee. Zelf (nog) geen ervaring mee. Ook hier geldt weer: uitproberen of het bevalt.

1 like

Je lichaam neemt koud water minder snel op dan warm water.
Als je veel zweet bestaat de kans op zouttekort. Neem bij heet weer zoutjes mee.
Ik heb altijd zonnebrand mee op fietstochten overdag (spf 50).
Met een zonnebril op zie je eerder dat je huid rood wordt. Is dat het geval, grijp dan meteen in.
Heb je het erg heet, spoel dan je polsen, onderarmen en evt. enkels en voeten met (ijs)koud water. Dan raak je snel op een onschuldige manier je overtollige warmte kwijt.

“Fietsen in de hitte? Goed idee of niet?” Als je het zo stelt, is het een onzin. Er zijn mensen die goed tegen de hitte kunnen, anderen ‘ontdooien pas als het friest’. Het verhaal van afkoelen door rijwind is leuk, maar je moet wel kúnnen fietsen als het heet is. Al jarenlang ga ik niet op pad als de verwachting 28 Celsius is of meer, ook al verkoel ik mij met windkracht 4 op dat moment. Activiteit met hitte is individueel, en met extremere hitte moet je gewoon in ‘tempo doeloe’, daar is niet veel tegen te doen. Als je lichaam de warmte niet kwijt kan omdat het 32C, 35C is, dan moet je ook niet willen om een topprestatie neer te zetten. Daarom is er zoveel te doen over het wk-voetbal in Qatar (dat natuurlijk om andere redenen al het niet waard is om naar af te reizen): het is er te heet in de periode dat het toernooi gehouden wordt.

en vergeet de mineralen en zouten niet aan te vullen als je veel zweet!

1 like

Zo’n natte bandana werkt volgens hetzelfde principe als een airco. Een wollen buff, of soortgelijk over je neus en mond doet ook wonderen; zo is de lucht die je inademt vochtig en gekoeld door de rijwind.

1 like

Met 30-40 gr fietsen is afhankelijk van of je goed of minder goed tegen warmte kan en als je op de Veluwe woont heb je geluk daar kan je lekker in de schaduw fietsen, ik woon op Texel en wij hebben ook een bos tot onze beschikking van den Burg naar de Koog en terug langs diverse routes maar de fietspaden ( waren van Staatsbosbeheer en nu van de gemeente Texel) zijn van abominabele kwaliteit en het verbeteren duurt eindeloos, Vr groet Nel Lanser

1 like

Soms heb je geen keus en moet je door de hitte heen om een bestemming te bereiken of om op schema te blijven. Of het medisch verantwoord is weet ik niet maar zelf heb ik veel baat gehad bij de zogenaamde ‘petdouche’ om het lichaam, met name het hoofd af te koelen.
Stop ergens bij een beek met stromend water, gebruik de pet als een schepnet om zoveel mogelijk water in te vangen en zet de pet zo snel mogelijk weer op. Dit levert direct verkoeling op voor het hoofd en door het druppelen naar lagere delen op de kleding indirect voor het hele lichaam. Herhaal dit enige keren terwijl je stilstaat en als laatste keer vlak voordat je weer op de fiets stapt.
Na enige tijd wel weer het lichaam opnieuw goed insmeren met zonnebrand.
In landen als Egypte, Jordanië, Syrië, Tunesië en Marokko bleek dit haast niet mogelijk door gebrek aan stromende water, maar in landen als Guatemala, Belize, Mexico, Italië, Portugal en Turkije was het iets om letterlijk naar uit te kijken tijdens een verzengende rit.

1 like

In normaal weer zweet ik al behoorlijk op mijn voorhoofd. Mijn wenkbrauwen waren er niet tegen opgewassen, fietsen wordt irritant met zout in je ogen. Soms kon ik het zout er van afscheppen als ik dan even moest wachten. Jaren geleden op een beurs een buff gekocht. Dat was de oplossing. Bij hitte draag ik er een op mijn hoofd en eentje in mijn nek. Die houd ik goed nat. Werkt prima.
In Amerika ooit UV-beschermende kleding gekocht van Columbia. Ik hoef me nooit in te smeren en verbrand nooit. Bij een druk stoplicht, bv Vredenburg in Utrecht zoek ik een plekje in de schaduw als ik moet wachten.
Ik heb ook een buff van merinoswol. Zelfde truc als het koud is. Niet nat maken natuurlijk.

1 like

Inmiddels heb ik een koelvest en een bandana van hetzelfde materiaal. De eerste ervaringen zijn gunstig. Het koelvest heb ik eigenlijk aangeschaft voor het thuiswerken met grote hitte (goedkoper dan een airco :wink: !), maar het houd je ook koel op de fiets: veel minder zweten.
De bandana blijft lekker lang vochtig en droogt veel minder snel op dan een “gewone” bandana.

1 like

Misschien nog een idee: voor ons werkt het goed om je shirt helemaal nat te maken als het heet is.

1 like

Ik kan uitstekend tegen warmte en heb veel ervaring in de tropen.
Veel hangt van de persoon af, een paar voorzorgen zijn zeker op zijn plaats. Mensen met overgewicht zouden denk ik moeten proberen af te vallen, want te veel vet is slecht tegen de warmte.
Als het zonnig en warm weer is draag ik altijd een petje en een wit of licht t-shirt met lange mouwen. Verder gewoon een korte broek.
Veel drinken is belangrijk. Als het 30 graden is bij veel zon en een gebruik ik ongeveer 3 liter water per 100 km op een gewone sportfiets. Bij 25 graden is dit 1,5 tot 2 liter. Een bidon gebruik ik niet, die wordt snel warm. Ik heb meestal een klein rugzakje bij me, op de bagagedrager, niet op de rug ivm zweet. Daarin enkele literflessen water, waarvan 1 of 2 in de vriezer gelegd tot ijs. Die houden de flessen met water koel, na een paar uur is de inhoud drinkbaar en vrij koel. Bij 30 graden hou ik rekening met de route, liefst ga ik door bos of langs wegen met veel bomen er langs.
Boven die 30 graden ga ik nog steeds fietsen maar kies dan een route door bos en pas mijn snelheid wat aan, langzamer naar behoefte.
Na een lange tocht, meer dan 100 km ga ik bij aankomst thuis op de weegschaal om te zien hoeveel vocht ik verloren heb en zie wat ik dan nog in rustig tempo zou moeten bij drinken. Lichte maaltijden gebruiken, extra zout innemen, zoals je wel hoort, is m.i. niet nodig.

1 like

Ik draag juist lange linnen mouwen, wel luchtig, geen dikke stof. Benen maakt niet zoveel uit. Bij hitte vind ik die technische stoffen niet fijn aanvoelen. En een dunne buff of petje (beter maar oncomfortabel).
En moet vooral rond 16.00 oppassen niet alsnog te verbranden.
Ik kan op de fiets tegen de hitte, maar neem vaker pauze. En vind vroege avond dan heerlijk om te rijden

1 like

Een beetje Vitamine D kan geen kwaad, maar ik heb weleens een zonnesteek gehad tijdens het fietsen. Voorheen ging ik juist op pad als het zonnetje begon te schijnen, maar tegenwoordig let ik er toch wel wat meer mee op. Een hoed helpt, sowieso wat extra kleding en misschien niet op het heetste van de dag. Daarnaast haal ik mijn vitamine D nu uit supplementen https://www.flinndal.nl/vitaminen/vitamine-d-tablet een zonnesteek was zeker geen pretje namelijk. Ik heb een week moeten rusten om er vanaf te komen, dus ik zou er toch mee oppassen.

1 like

Bij hitte fiets ik altijd harder dan goed voor me is.
Het lukt me dan niet om me in te houden.

Ik herinner me een keer dat ik met fiets en al het water in ben gereden (strand Hellegatsplein)
Het was niet zo zeer de zon, als wel de hitte van het asfalt dat me de das omdeed.
In een artikel van de NOS over de hitte in de USA lees ik dat gewoon asfalt 5% van de zonnestraling reflecteert.
Maar in Arizona zouden ze nu werken met asfalt dat 35% reflecteert.
Dat zou 10 graden schelen.
Tegelijkertijd weten ze ook daar dat bomen langs de weg natuurlijk een veel betere oplossing zijn.

1 like