Fietsen in tijden van het coronavirus

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsen-en-het-coronavirus/

De coronacrisis leidt wereldwijd tot een ontwrichting van het dagelijks leven. De fiets is een alternatief voor de volle bussen en treinen waar besmettingsgevaar dreigt. Uit New York komen berichten over een grote groei van het aantal fietsers, omdat mensen het openbaar vervoer met zijn besmettingsgevaar willen vermijden.Het aantal ritten met het deelfietssysteem CityBike is…

na verwijderen nepnieuws niet meer relevant.

Na verwijderen nepnieuws niet meer relevant.

Drukke fietspaden… waarschijnlijk vooral in de grote steden want ik heb ze afgelopen dagen niet gezien in Arnhem, Nijmegen, Wageningen en wijde omtrek. Overdreven gedoe.

Ik denk dat je heel goed moet nadenken en dingen moet opzoeken voordat je ze plaatst. In tijden van angst regeert het limbisch systeem in onze hersenen. Dat leidt tot irrationeel gedrag zoals hamsteren. In "Tijd voor Max"gaf neuropsycholoog Eric Scherder dit goed weer ( uitzending 17-03-2020). Ook zijn veel mensen niet op de hoogte van virologie en epidemiologie en zeker niet onze politici. Het begon met "niet panikeren"en “het is zoals een griepje” tot “herd immunisation” die meer op “stamping out” begon te lijken. Epidemiologe Van Damme geeft dat in een radio-interview goed aan: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/18/epidemiologe-anne-mieke-vandamme/. Heleboel goede adviezen die in een klinische setting prima werken, maar in het alledaagse leven heel moeilijk consequent na te leven zijn. Blijf ze uitvoeren en kijk kritisch naar jezelf. Moeten fietsers nu nog meer oppassen zoals in bovenstaand stukje? Staat hiervan ook iets op de site van de ANWB of de KNAW voor automobilisten? Een heleboel artsen ( ook professoren in de medische tak) rijden op een fiets en zeg maar aan de automobilisten dat ze extra moeten opletten, omdat als ze een dergelijke fietser aanrijden dat dubbel in hun nadeel is als ze straks op de IC belanden: minder IC-bedden en minder handen en denkwerk aan hun IC-bed! Je kunt wel gaan applaudiseren, maar als je doorgaat met hamsteren en gevaarlijk (auto)rijden help je niet echt. Bovendien blijkt uit het stukje van Eric Scherder dat als we fietsen onze kleine hersenen gebruiken en via de amandelkern ( amygdala) ons limbisch systeem afremmen en dus rationeler bezig zijn.Wij fietsers hebben al vaak genoeg de huig van Hades gezien.
Zoals Lomito schreef heb ik ook de indruk dat het aantal fietsers ( Leiden, Delft o.a) enorm is afgenomen en op fietsberaad staat ook dat het aantal geleende leenfietsen op stations drastisch is afgenomen. A little learning is a dangerous thing drink deep or taste not the Pierian spring: there shallow draughts intoxicate the brain, and drinking largely sobers us again (Alexander Pope). .

Het is niet de bedoeling dat er hier een discussie over neuropsychologie en ons gedrag in deze epidemie ontstaat. Gelieve in verdere bijdragen daar rekening mee te houden.

1,5 meter achter iemand fietsen is niets. Met 30 kph ga je 8.333 mps. Je zit zo in iemand coronahoest/nies. Met tegenwind nog sneller. Die 1,5 meter is bedoeld voor lage snelheden die je in winkels hebt. Gezond verstand gebruiken is beter. Ga solo fietsen. neem ruim voor je iemand inhaalt al zijdelingse afstand en stuur niet direct terug na inhalen. Ook hardlopers zouden meer afstand moeten houden.

Dat stukje van 24 maart over dat onderzoek van DAT.Mobility/Goudappel met dat app-onderzoek ( zeer selectief onderzoek met bias) is nu niet van toepassing. Ik zie dat het op dit forum niet staat alleen de aanduiding “24 maart”. Het is een onderzoek van 19 maart (gaat dus alleen over die ene dag). Toen zagen we al dat een heleboel schoolkinderen niet naar school fietsten (studenten ook minimaal) en er heel weinig fietsers waren.Nu is het enorm rustig op de weg en dit voor zowel (vracht)auto’s, fietsers en wandelaars en dit ondanks het prachtige weer. Het kan zijn dat het voor de rest van Nederland heel anders was/is, maar dat betwijfel ik.

Heb gisteren nog gefietst, vooral richting het platteland… Zie af en toe nog groepen mensen lopen waarvan ik denk doe niet of hou meer afstand. Over het algemeen erg rustig… tot ik langs de intratuin kwam met een bijna volle parkeerplaats :see_no_evil: :thinking: