Fietsen in voetgangersgebied

Ik woon in een wijkje dat in z’n geheel voetgangersgebied is gemaakt. Ik ga overal op de fiets naartoe. Ik stap direct bij mijn deur op de fiets en niet pas bij de uitgang van het wijkje. En als ik thuis kom, dan stap ik pas af bij mijn huis. Ik ben daarin niet uniek. Alle fietsende bewoners doen het zo. En volgens ons is er niets op tegen, want de straten in het wijkje zijn ruim (zouden er auto’s mogen rijden, dan kunnen 2 auto’s elkaar passeren), de fietsers betekenen geen gevaar of overlast voor de (sporadisch) lopende bewoners. Er wonen ook redelijk wat kinderen in het wijkje en zij spelen redelijk veilig op het middenplein en de straten, dankzij het feit, dat het wijkje voetgangersgebied is!
Maar nu het probleem:
Onze gemeente heeft een stadswacht en die vindt het regelmatig nodig fietsende bewoners aan te houden en te bekeuren, omdat ze niet afstappen bij de grens van het wijkje.Volgens de letter van de wet hebben ze gelijk. Toch voelt het als absoluut onrechtmatig. Wat doen we hiertegen (er is al overleg geweest, er zijn toezeggingen gedaan, maar die hebben geen verandering opgeleverd).
De spelende kinderen fietsen ook. Vanaf welke leeftijd zouden die bekeurd gaan worden (retorische vraag).
Er rijden ook auto’s. Laden en lossen bijvoorbeeld, of van onderhoudsbedrijven, servicemonteurs, enz. Dat ‘mag’ wel, maar over ‘laden en lossen’ als het een fiets betreft (bijvoorbeeld ook duidelijk zichtbaar volgeladen met boodschappen) of bestemmingsverkeer, als het fietsers betreft is niets geregeld in de wet. Fietsende bewoners zijn dus keer op keer ‘het haasje’.
Lieve mensen, wij hebben behoefte aan tips en trucs en aan wettelijke bescherming tegen over-ijverige stadswachten

momenteel is shared space een trend en ook mogelijk een oplossing, soort woonerf idee waar iedereen met elkaar rekening mee moet houden, vraag eens bij gemeente of CROW die weten als beste wat er wettelijk kan
klaag bij raadsleden of wethouders dat BOA zinloos bezig zijn, er is geen gevaar denk ik
succes!