Fietsen mogen niet in parkeergarage

Onlangs zijn wij verhuisd en wonen nu in een mooi complex. We hebben een mooie woning en in het complex zijn meerdere appartementen en woningen, een mooie gezamenlijke binnentuin en een parkeergarage.
Vanuit de VVE wordt er bezwaar gemaakt tegen fietsen in de parkeergarage. Ik ben benieuwd of er ervaring is met deze problematiek. Fietsen weren uit de parkeergarage lijkt mij een beetje raar in deze tijd waarin we meer duurzaam willen leven. Namens iemand uit de VVE worden er argumenten genoemd wegens brandveiligheid omdat men zou struikelen over fietsen tijdens een brand.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze problematiek?

1 like

Gaat het hier om gewone fietsen of elektrische fietsen? Mogen er wel auto’s staan in de parkeergarage?

Dat klinkt als een plaatsingsprobleem, een fiets in de vluchtroute is net zoals een auto in de vluchtroute geen goed idee.

Als het om brand/vluchtroutes gaat kan ik je wel helpen om te zien of dat argument valide is. Aangezien het om een VVE gaat is het verder een kwestie om voldoende medestanders te vinden die hun fietsen ook in de parkeergarage willen stallen. Misschien moet een gewone parkeerplaats opgeofferd worden voor de fietsen maar dan is het ook redelijk dat de fietsers de huur opbrengen van die parkeerplaats. En bekijk gelijk de mogelijkheid om oplaadpunten te maken voor de elektrische fietsen, eventueel met een tussenmeter.

Google gaf als eerste hit de volgende uitspraak van een kantonrechter.
Ik begrijp er uit dat je als fietser wel mag meebetalen aan een parkeerplaats, maar deze niet mag gebruiken voor je fiets.
https://www.vverecht.nl/2012/03/gebruik-prive-gedeelten-geen-fiets-op-eigen-parkeerplaats/

Als ik in dat appartement zou wonen waarvoor die uitspraak “Gebruik privé-gedeelten: geen fiets op eigen parkeerplaats” is gedaan zou ik denk ik een een goedkoop autowrak met een trekhaak kopen en daarop een fietsendrager zetten en vervolgens de fiets op die fietsendrager zetten, een beetje zoals deze actie:

Ik denk ook dat deze uitspraak niet van toepassing is op het complex van @eschenkels, ik vermoed dat het een gezamenlijke parkeergarage is zonder privéplekken.

Het lijkt voor nieuwe appartementen normaal te zijn om een algemene fietsenstalling aan te bieden in plaats van iedereen een eigen schuurtje. Na wat zoeken zie ik dat dat inderdaad een tijd de norm is geweest, vanaf 2003 is de norm komen te vervallen maar inmiddels lijkt hij weer ingevoerd te zijn, zie Fietsenstalling appartementencomplex.

2 likes

Als TS niet meer aan de discussie deelneemt, zullen we nooit weten wat hier precies speelt.
Het is een feit dat ik vaak problemen heb met het vinden van een goede parkeerplek voor mijn fiets als ik op bezoek ga bij vrienden, kennissen, familie, enz in een fancy appartementencomplex.

Een bestelbus zonder APK is natuurlijk altijd een optie.
Maar zal de verstandhouding in de flat niet ten goede komen.

Ondertussen vond ik deze rechtelijke uitspraak waar wij als fietsers weer hoop aan kunnen ontlenen.
Maar het sleutelwoord blijft een goede advokaat te vinden.

2 likes

Creatieve oplossing :joy:
Wij hebben 2 parkeerplaatsen, 1 auto en meerdere fietsen. Naast ons wonen drie gezinnen met meerdere fietsen voor kinderen. We hebben een kleine ruimte/schuurtje dat vanuit ons huis te bereiken is.
Ik kan me idd niet voorstellen dat auto’s niet in de weg staan en fietsen wel. Dit kan volgens mij nooit wettelijk te onderbouwen zijn. Zeker niet in een wereld waarin we duurzamer moeten gaan leven.

Contract is bepalend. De wet/beleid is niet aan de orde.

Wat geweldig, die man in zijn minipark :wink:

Fietsersbond heeft flink actie gevoerd voor berging in Bouwbesluit. https://www.fietsersbond.nl/nieuws/berging-terug-in-bouwbesluit/#:~:text=De%20berging%20moet%20minimaal%202,grotere%20woningen%20grotere%20bergingen%20op.

2 likes

Ik vond ook dit: https://www.vverecht.nl/2012/03/gebruik-prive-gedeelten-geen-fiets-op-eigen-parkeerplaats/

1 like

"Een aantal automobilisten onder de eigenaars vindt dat niet wenselijk. Ze zijn onder andere bang, dat wanneer de fiets omvalt hun auto beschadigd zal worden. "

Deze maakte zich niet druk om eventuele schade, dus dat zal wel los lopen als een fiets omvalt:

https://www.ad.nl/den-haag/automobilist-ramt-fietser-en-rijdt-snel-door-op-pletterijkade-slachtoffer-naar-ziekenhuis~ae97031d/