Fietsen op Curaçao

In juli vertrekken mijn vrouw en ik definitief naar Curaçao om te gaan pre-pensioenen. Allebei klaar met MOETEN werken. Mijn vrouw is geboren en getogen op het eiland, voor studie naar NL verhuisd en nu dus terug naar het eiland van haar familie.

We hebben ons huis in NL verkocht en op Curaçao een riante woning aangekocht in het meest natuurrijke deel (noordwest) van het eiland ofwel Banda Abou (=benedenwindse kant).

In NL rij ik voornamelijk rond op een speed pedelec, een Stromer ST5, maar die fiets is minder geschikt voor de wegen op het eiland. De wegcultuur is hier typisch Amerikaans dus automobiliteit is de norm met grote en luide auto’s die niet graag stoppen voor fietsers of voetgangers.

Toch zie ik een kentering in de ontwikkeling van de infrastructuur. Sinds 2010 beginnen voorrangsrotondes gemeengoed te worden op doorgaande wegen. Onlangs ben ik 2 weken op het eiland geweest om onze nieuwe woning te vinden en daarbij zag ik voor het eerst fietspaden langs een belangrijke route van Willemstad naar het vliegveld:

Aan beide zijden van de weg met voetpaden… :crazy_face:

Het is mager maar het is een begin. Zoals ik Curaçao ken zal het nog enkele decennia duren voordat je de 66 kilometer lengte van het eiland veilig op een fietspad kunt fietsen. Wat me ook opviel, ik was al meerdere jaren niet op het eiland geweest, is dat er zowaar gefietst wordt.

Tien jaar geleden zag je alleen kinderen op een te klein kinderfietsje rijden, hilarisch genoeg ook volwassen mannen met dezelfde kinderfietsjes… fietsen waren vooral kinderspeelgoed. Maar afgelopen bezoek zag ik racefietsers en mountainbikers. Familie vertelde me dat op de drukke en gevaarlijke Weg naar Westpunt elke dag een forens op zijn elektrische fiets naar en van Willemstad rijdt. Dat was 10 jaar geleden werkelijk ondenkbaar.

Ter voorbereiding op de nieuwe woonomgeving heb ik mijn inmiddels 4 jaar oude Stromer ingeruild voor een Riese und Müller Superdelite Mountain tourer, een hele mond vol voor een volledig geveerde elektrische MTB met 1.125 Wh accucapaciteit… geen speed pedelec maar met een chip rijdt die Duitse tank met gemak 36 km/uur. Belangrijker is dat ik met deze fiets alle minder toegankelijke paden/trails op het eiland kan gaan verkennen. De doorgaande (auto)wegen ken ik na 30 jaar wel zo’n beetje allemaal maar die trails lopen door natuurgebieden waar normaal gesproken geen toeristen komen. Er valt dus veel te ontdekken!

Gewend als ik ben om mijn fietsritten vast te leggen op video (GoPro) ga ik dit voortzetten met de R&M en de video’s uploaden op mijn YT-kanaal. Jullie kunnen dus straks meegenieten van de fietsavonturen op Curaçao. Naast de natuurritjes ga ik ook in Willemstad opnames maken om alle mooie plekjes van de stad te laten zien: de pontjesbrug/St. Annabaai, Punda/Otrabanda, Pietermaai, het Riffort/megapier, de authentieke woningen op Berg Altena… er is zoveel moois te zien!!

2 likes

Gisteren is mijn nieuwe fiets (Riese und Müller Superdelite Mountain touring MTB fully) gearriveerd bij mijn dealer in Herveld. Net op tijd want aanstaande vrijdag vertrekt de zeecontainer naar Curaçao en nu dus in ieder geval MET de fiets (was even spannend).
Gelijk wat fietsgereedschappen en reserveonderdelen gekocht via de dealer. Niet echt van belang want de medewerkers willen maar wat graag naar CUR gaan om een band te wisselen.

R&M lukte het niet om de fiets af te leveren met twee accu’s (500 Wh ipv 1.125 voor de Superdelite) vanwege grote problemen om aan de vraag te voldoen. Maar ook hier zorgt de recent onderscheiden werelddealer dat vrijdag de fiets alsnog afgeleverd wordt met 1.125 Wh waarmee ze hun excellente service nogmaals waarmaken!

Ik heb de fiets al in de doos bekeken en is erg mooi met een grijsgroene kleur. Morgen wordt de fiets rijklaar gemaakt en dan is het tijd voor wat testritjes en personalisaties (handvatten, stuurmount GoPro, instellen zuigerdruk van de vering). Geen filmpjes daarvan want alles is al ingepakt voor vrijdag. Morgen wel een foto van mijn nieuwe fiets.

De container komt ergens in augustus bij onze nieuwe woning op CUR en dan laat ik jullie al het moois zien op video via mijn YT-kanaal.