Fietsen op een gewone fiets is steeds minder leuk!

Hoi iedereen,

Fietsen op een gewone fiets is steeds minder leuk! Continu willen mensen op e-bikes, jeugd op opgevoerde van Moof e-bikes en opgevoerde snorfietsen erlangs en bellen/toeteren. Gewoon relax fietsen is hierdoor lastig geworden op het fietspad. Zelfs op onverplichte fietspaden kun je niet meer relax fietsen vanwege e-bikes die perse hard moeten fietsen en er continu langs willen.

Ook ben ik van mening dat brom-fietspaden, gewone fietspaden moeten worden.
Brommers, snorfietsers en speed-pedelcs kunnen dan naar de rijbaan(snelheid van de rijbaan verlagen naar 60 of 50.

Zijn er hier meer mensen die mijn mening delen?
En wat zou de Fietsersbond hier in kunnen betekenen?

In andere polls is stteds gebleken dat de mensen in de grote stad hun fietsproblemen weer anders ervaren dan in Groningen of Heuvelland.
Misschien is het een idee om te vertellen in welke regio je deze problemen ervaart, en wanneer.

Bijvoorbeeld.
Ik vind niet dat de problemen die je mogelijk gisteren (zondag) hebt ervaren, representatief zijn voor de rest van de week.

Omdat het makkelijker is om zelf actie te ondernemen dan op anderen (of de overheid) te wachten zou ik beginnen met een spiegeltje te monteren.
Je vergroot daarmee je omgevingsbewustzijn en dus je eigen veiligheid en fiets-rust.
De drukte zal eerder toe dan afnemen. Ik woon in de Haarlemmermeer, daar zijn de fietspaden tussen 8 en 9 (redelijk) druk, daarna bijna uitgestorven.
Als ik iemand inhaal probeer ik op zo’n moment 1 ping op de bel te geven zodat de ander niet schrikt (of dat nu een wandelaar of fietser is) en de tijd heeft om ruimte te maken. In het dichtstbevolkte land van Europa moet je wel een beetje tolerant zijn.

1 like

Zelfde onderwerp vorige week in NRC:

Kort opinie artikel: Wie niet zelf trapt moet zich „diep schamen”

(open eventueel in een prive browser sessie)

Reactie van een NRC colunist “Zeurburgers”:

Reactie van een NRC colunist:

En lees daaronder de 124 reacties.

Ik heb gisteren nog 60km gefietst (regio Utrecht) en nergens last van gehad. Sterker nog, ik haal de e-bikers regelmatig in, en vind het dan hooguit irritant dat ze me ophouden.

Met mooi weer zijn er nou eenmaal veel mensen op de fiets. En er zijn natuurlijk best veel mensen die zonder een e-bike niet zouden gaan fietsen. Dit is dus in ieder geval beter voor hun gezondheid.

Edit: waar het mag en veilig kan rij ik vaak wel op de rijbaan om de toerfietsers niet te storen.

2 likes

De klacht is dus eigenlijk dat het drukker wordt op het fietspad. Dat is inderdaad sterk afhankelijk van waar je rijdt… Ik rij vrijwel elke dag op de fiets, recreatief en voor werkverkeer (geen woon-werk). Buiten de spits zijn de fietspaden hier in het oosten van Nederland vrijwel leeg. En dan in het weekend is het weer druk met vooral recreatieve fietsers.

Afgelopen zaterdag heb ik 61km over de Veluwe gereden en viel het op dat de fietsers vooral senioren zijn. Kunnen zij met al hun vrije tijd niet beter doordeweeks gaan fietsen? Mijn gepensioneerde buurman klaagde bij mij dat het zaterdagmorgen altijd zo druk is in de supermarkt…

Nederlanders vertonen kuddegedrag, doen dezelfde activiteiten bijna allemaal op dezelfde momenten. Als je daar zelf rekening mee houdt door je eigen activiteiten daar omheen te plannen dan valt het allemaal erg mee met die drukte.

1 like

Dat komt omdat die senioren door de week op de kinderen van een ander moeten passen zodat die ouders 4 x per jaar met het vliegtuig en de 4 en 6 jarige Soof en Sem, al jankend en krijsend, naar verre bestemmingen “moeten”

Eens.
Ik heb op een gegeven moment zelf stappen genomen/moeten nemen.
Autorijden was te ingewikkeld geworden. Te veel prikkels in te korte tijd.
Fietsen gaat minder snel, en ging me lange tijd goed af.
Maar op drukke dagen, zoals afgelopen zondag, weet ik dat ik beter thuis kan blijven.
Pijnlijk. Maar het beste voor iedereen.
Gelukkig kan ik er voor kiezen om op maandag te gaan fietsen.

Ik ben van mening dat er veel meer handhavers/politie moeten optreden/handhaven.
Aanpakken die opgevoerde snorfietsers. Lieden op een Speed Pedelec hebben niets op onze fietspaden te zoeken. Die horen op de rijbaan, maar een deelt doet dat niet dat wekt veel ergernissen op.
Tevens jongeren op opgevoerde van Moof e-bikes die veel te hard gaan de e-bike in beslag nemen. Er zijn tegenwoordig zoveel apps waardoor ze de van Moof e-bikes toch kunnen opvoeren.

Niet iedereen fietst snel op een sportieve fiets of op een gewone fiets.
Ik fiets rond de 15-18! Lekker genieten van de omgeving. Maar dat is er kennelijk niet meer bij voor veel lieden op e-bikes. Het moet allemaal zo snel mogelijk… Jammer!

Ik fiets door heel Nederland in verschillende gebieden. Neem de fiets mee met de trein.
Ik hou van de natuur, lekker ontspannen rustig fietsen en van de omgeving genieten. Maar dat wordt steeds lastiger vanwege de e-bikes, speed pedelecs en snorfietsers. En wielrenners die ook zeer vervelend kunnen zijn.

Waarom ontbreekt de wielrenner in jouw reactie. Het aantal wielrenners wat mijn inhaalt is aanmerkelijk groter dan het aantal snorfietsers of opgevoerde Moof’s.
En ondanks mijn uiterst kritische reacties op wielrenners in het verleden, ben ik daar wat anders naar gaan kijken. Wij moeten allen het fietspad delen, ook met de wandelaar en honden-uitlaters. Tijdig ruimte maken geeft mij rust en de snellere gebruikers ook en hopelijk wat meer plezier. Daarom pleit ik ook regelmatig voor bijv. een spiegeltje. Vroeger was op de auto een rechter buitenspiegel niet verplicht, nu kunnen wij niet meer zonder.

De olifant in de kamer is de auto, maar bijna niemand durft die te benoemen. Die krijgt nog steeds teveel ruimte toegewezen. In stedelijke gebieden ruim de helft van de publieke ruimte. Fietsers en voetgangers moeten het met de restruimte doen. We geven zelfs meer ruimte aan geparkeerde auto’s dan aan fietsers. In het buitengebied is dat niet veel anders. Beter dan fietsers die naar andere fietsers wijzen als veroorzaker van problemen is het om te wijzen op de scheve verdeling van ruimte aan verschillende vervoerswijzen.

2 likes

In de week van 10 mei ben ik van noord-oost Nederland naar zuid-west gefietst.
Inderdaad buiten de spits.
Met name op de noordveluwe is het dan erg rustig op de fietspaden.
Ik had die week meer last of hinder van auto’s dan van andere fietspadgebruikers.
Op de zondag nog een rondje in het groene hart gefietst met de kleinkinderen en hun ouders; ik ben die dag meer weggebruikers (van alle categorieën), en de daarbijbehorende gevaarlijke situaties, tegen gekomen dan in de hele week daarvoor.
Wel moet ik zeggen dat op die dag de automobilisten opvallend goed rekening hielden met de (vele) fietsers.

Klopt. Ik ben zowel fietser als motorrijder.

En als ik bijvoorbeeld over de Lekdijk of leuke polderweggetjes fiets, dan stoor ik me een stuk meer aan de onvermijdelijke automobilisten dan aan wielrenners of motorrijders (zolang die niet in enorme slierten achter elkaar aanrijdend de boel ophouden).

Op de motor probeer ik overigens altijd fietsers ruim baan te geven. Ik heb de indruk dat automobilisten soms wel eens vergeten hoe groot en gevaarlijk hun voertuig is.

Edit: ik heb trouwens een hekel aan motorrijden (en fietsen) in een groep. Dat doe ik dus ook niet.

De snelheid van de E-bike is te hoog gekozen. Daardoor zijn er meer snelheidsverschillen op de fietspaden en meer ongevallen. Breng het terug naar 17km pu. Als je sneller wilt een speed pedelec die in de stad tussen die auto’s rijdt (wel de snelheid in steden naar max 30 brengen zodat je me het verkeer kunt meerijden). E-bikes gaan ook de zelfde kant op als bromscooters, ze worden opgevoerd naar speed-pedelecs zonder aan de eisen daarvoor te voldoen. Dat gaat nog een groter probleem worden als er een helmplicht voor bromscooters komt en ze naar de rijbaan gedwongen worden. Bijkomend nadeel is dat je ze niet aan hoort komen. Meestal zit er een scheurpuber op die zich ook nog van geen enkele verkeersregel iets aantrekt, maar ook wel dertigers die geen zin hebben in een helmpje. Ze gaan nog geen 45 maar 35 halen ze meestal wel. Dat zal wel een kwestie van tijd zijn.

natuurlijk zijn er meer ongevallen als er meer fietsers zijn of er langer ( in de zin van leeftijd) wordt doorgefiest. Met name het opstarten ( denk aan een verkeerslicht) levert dan problemen doordat iedereen als eerste weg wil of er onverwachte slingers worden gemaakt. Dit is voor een deel op te vangen door niet als eerste weg te willen en/of de ouderen de tijd te geven om op tempo te komen. En inderdaad, spiegeltjes helpen om de achterop komende snelrijder te zien aankomen. Een stukje naar rechts gaan doet dan veel en het helpt echt.
Als er meer met elkaar rekening wordt gehouden zijn allerlei beperkende maatregelen helemaal niet nodig.

Deze senior rijdt en wandelt al jaren buiten de spitsen om. Het plezier wordt je in het weekend volledig ontnomen, als al die “jeugdigen” zichzelf in het weekend uitlaten. Rijen dik naast en achter elkaar en het liefst luid gillend.

Tot gisteren heb ik dit topic afstandelijk meegelezen.
Een ver van mijn bedshow.
Dat veranderde toen ik vanochtend las dat iemand van zijn ( snelle ) fiets was getrokken door iemand die zich niet kon verenigen met zijn manier van fietsen.

Ik ben zelf een fietser die graag doortrapt.
Gaan de langzaamgaanden het heft in eigen hand nemen ?

De Telegraaf is de enige " bron" die meldt dat een wandelaarster Dekker bij de arm pakte omdat hij te hard reed (al eens geprobeerd? En, lukte het?)
Natuurlijk komt een incident met ex-minister Dekker in de krant; een incident met @tweewlr niet.
Bij Telegraaf-berichten heb ik altijd het zoutvaatje bij de hand.

Even serieus, natuurlijk zullen er incidenten (blijven) plaatsvinden. En ja, men neemt dan het heft in eigen hand. Er is op ons forum al genoeg gezegd over de hazen en de schildpadden in fietsland. Dat hoeft hier niet opnieuw gedaan te worden.
Wanneer incidentele situaties overgaan in structurele weet ik niet.