Fietsenberging in de voortuin. Heb je een vergunning nodig?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/mobiliteit/fietsparkeren/fietsenberging-in-de-voortuin-heb-je-een-vergunning-nodig/

In steeds meer voortuintjes verrijzen fietsenbergingen. Mag je gewoon bouwen wat je wilt? ‘De ene gemeente gedoogt meer. En de andere treedt op, vaak na klachten van omwonenden.’ Veel mensen bouwen gewoon lekker een schuurtje in de tuin en denken geen seconde na over een vergunning. Vaak gaat dat goed. Maar als een straatgenoot klaagt,…

In mijn gemeente zijn fietstrommels geplaatst op straat.
Die ei-vormige van staal.
Toen de eerste werd geplaatst ( in opdracht van de gemeente zelf ) waren er verschillende bezwaren vanuit het ambtelijk apparaat.
Er is toen een of ander compromis gesloten, met een gedoogregeling.

Ik heb later zelf ook een identieke trommel willen plaatsen in mijn tuin.
Als gevolg van personele wijzigingen in het ambtelijk apparaat waren er nieuwe ambtenaren die met oude bezwaren zwaaiden.
Op zo’n moment heb je vrienden nodig in het apparaat.

Ik vond zo’ n stalen trommel iets te duur om de gok te wagen.
En heb toen iets zelf in elkaar geknutseld.
Daar heeft niemand ooit tegen geageerd.

EDIT: per 1916 uur
https://hwva.nl/wp-content/uploads/2020/09/fietshangar-goed-1536x909.jpg

Heb je een fotootje?

Ik mag geen plaatjes posten.

Goed verhaal.

Misschien bijsluiten in een e-mailbericht?
Dan kunnen wij 'm plaatsen.
Ben namelijk ook wel nieuwsgierig.

Dat is: als jij wel foto’s kan uploaden in een mailtje, anders houdt ook dat op …

Wat maakt een fietsenberging tot een bouwwerk?
Een fiets met een zeiltje er over heen is duidelijk geen bouwwerk.
Ondanks het feit dat het zeiltje het zelfde doet als een houten wand en een golfplaten dak.

Wordt mijn fietsenberging een bouwwerk als ik vier palen in de grond sla, waar ik een zeiltje over heen gooi?

Enzovoort.

Iets is een bouwwerk indien het vast met de grond verbonden is. Dan vergunningplichtig.

@Sjef, Dat is een te eenvoudig antwoord.
Ik vind dat een belangrijk onderwerp als de fietsenberging een meer serieuze behandeling verdient.

Er is geen wetsregel waarop wel een uitzondering bestaat.
Op omgevingsweb.nl (na registratie gratis toegang) vind je een groot aantal casussen die als inspirariebron kunnen fungeren.
Bijvoorbeeld. Je plaatst een zonnepaneel in je voortuin op 120 cm hoogte. Geheel vergunningvrij. Toevallig past je fiets er ook onder.
Bijvoorbeeld. Voor bouwwerken binnen vier meter van de gevel en op een meter afstand van de erfgrens gelden weer andere regels dan daarbuiten.

Een beknopte Google Search heeft mij geleerd dat een vriendelijk briefje naar de gemeente vaak een afwijzing oplevert.
En dat de kans op succes 100% wordt met de hulp van een advocaat.

Klopt. Ik pik inderdaad een enkel zinnetje uit de bouwvergunningregels (heet eigenlijk omgevingsvergunning). Ik ga het niet allemaal uitpluizen. Kan iedereen zelf doen.