Fietsendieven katten systematisch fietsen om

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsendieven-katten-systematisch-fietsen-om/

Framenummers niet fraudebestendig Uit vonnissen tegen fietsendieven blijkt dat zij systematisch gestolen fietsen omkatten. Omkatten houdt in dat dieven originele framenummers vervangen door een vals nummer. Op die manier wordt diefstal moeilijk te bewijzen. Vroeger werden framenummers in het frame geslagen. Tegenwoordig is het vaak niet meer dan een sticker met een laklaagje. Voor dieven…

Je kan natuurlijk ook je code in je fiets laten graveren, alleen hoor ik de laatste jaren daar eigenlijk niets meer van. Even zoeken op Internet laat zien dat het bijna elk weekend in Amsterdam kan:

Maar heeft ook zo z’n beperkingen, het lijkt niet te kunnen bij fietsen met aluminium en carbon frames en je moet naar net een mogelijkheid bij jou in de buurt vinden.

1 like

Jammer dat fietsfabrikanten hun verantwoordelijkheid niet nemen. Ze verdienen natuurlijk lekker hieraan en dat geldt ook voor de fietsenwinkels en de verzekeraars. De vicieuze cirkel blijft zo bestaan. De consument betaald voor de verzekering en nieuwe fietsen. Gemeentes betalen voor verwijdering van de fietswrakken uit rekken en grachten. Slecht onderhouden (geheelde) fietsen leiden vast ook tot meer ongevallen en daar betalen we allemaal aan mee.
De overheid die inzet op gezonde levens i.c.m. de fiets zou toch wat actiever mogen zijn met een laagdrempelige registratie (bijvoorbeeld standaard vraag bij het ophalen van rijbewijs, aangifte “Wilt u ook uw fiets registreren in het anti-dvefstalregister?”) en eisen aan fietsen.
Het zou mooi zijn als men een goede fiets koopt, die goed laat onderhouden met goede remmen en verlichting en een chip (dat doen we bij huisdieren ook, dus het is bewezen technologie en Van Moof ook). Zodat fietsen voor iedereen gezond en veilig wordt zonder frustraties en diefstalangst.

2 likes

Zou het fietsfabrikanten dwingen framenummers weer in te graferen of zo mogelijk een nog betere methode te ontwikkelen en toe te passen als we massaal bij de aankoop van een nieuwe fiets op het laatste moment er van af zien omdat een goede bescherming tegen diefstal ontbreekt. En nog een paar maand langer de oude fiets gebruiken? De verkoop van fietsen zakt dan stevig in. Fabrikanten hebben dan zelf de oplossing in handen.

1 like

Ja, helaas, het zou goed zijn als voor fietsen die in Nederland verkocht worden het verplicht is om een of liever twee framenummers op het frame te hebben die niet kunnen verwijderd worden zonder het frame te beschadigen.

Maar de grote fabrikanten zweren bij stickers en zijn ook niet van plan daarvan af te stappen, melden ze bij navraag.

De arrogantie van de grote merken, het kost iets meer, is niet goed voor de verkoop (minder diefstal) maar elke koper stelt er prijs op. Als die merken niet volwassen genoeg zijn om het juiste besluit te nemen dan rest alleen de route via de wetgever.

Waarom wachten op de overheid?
Kunnen we niet zelf wat organiseren?

Jaren geleden is de fietspreventiechip ingevoerd als een mogelijke oplossing voor het fietsdiefstalprobleem.
Deze chip werd/wordt in het frame ingebouwd.
Maar er is toen bepaald dat de chip alleen door de gevestigde fietsenindustrie mocht worden ingebouwd.
Als deze industrie het nu laat afweten, moet er toch een werkwijze te bedenken zijn dat rechtmatige eigenaars zo’n chip kunnen laten inbouwen bij de RDW?

PS; In de zoekresulaten van Google adverteert vanMoof met "Outsmart the city | Fietsen die zich verdedigen; Fietsherkenning, alarmsysteem. De VanMoof Smart bikes kunnen prima voor zichzelf zorgen."
Ik weet niet of vanMoof met deze slogan massaal consumenten naar toe zich toe weet te trekken.
Op de website van vanMoof lees ik alleen dat je een nieuwe fiets krijgt als de Bike Hunters van vanMoof je gestolen fiets niet terug kunnen vinden.
In mijn ogen kan je dan net zo goed voor minder geld een SwapFiets aanschaffen.

1 like

Natuurlijk kunnen we zelf wat organiseren, koop geen fiets zonder vast framenummer, daarmee lijken merken als Batavus, Gazelle, Sparta, Cortina en waarschijnlijk meer Nederlandse “mode-merken” af.

Wat dat betreft lijken de Duitsers het beter te doen want mijn Cube heeft nog gewoon in framenummer ingeslagen in het frame.

Mocht je wat van Moof doet een goed idee vinden, de ANWB biedt iets vergelijkbaars aan voor alle merken fietsen:

1 like

Heb je al eens geprobeerd om de gegevens van jouw fiets in te voeren in het fietsdiefstalregister?
Als ik mijn gegevens invoer, krijg ik binnen 0.000001 sec te lezen Geen fietsgegevens bekend bij dit merk en framenummer. U kunt ook op chipnummer zoeken.

Nu heb ik mijn fiets nooit als gestolen aangegeven.
Maar ik vind het wel vreemd dat een fiets pas wordt geregistreerd nadat hij als gestolen is opgegeven.
Framenummers zijn meestal moeilijk leesbaar, en een leesfout is zo gemaakt.
Als ik vervolgens lees hoeveel moeite de RDW zich getroost om de VIN van een auto vast te stellen, kan ik alleen maar weer concluderen dat wij fietsers met de goedkoopste oplossing het bos zijn ingestuurd.

Als de preventiechip alleen maar door de gevestigde industrie mag worden aangebracht, is het toch een kleine moeite om een volledige database van alle fietsen op te bouwen?

2 likes

Het fietsdiefstalregister uitbreiden met alle verkochte fietsen lijkt me te ver gaan, dan zou logischerwijs je ook iets als een “fietsbewijs” (a la het kentekenbewijs) moeten invoeren dat met de verkoop van een fiets over gaat naar de volgende eigenaar.

Ik vind het probleem dat framenummers zo gemakkelijk te verwijderen zijn veel ernstiger. Ik lees dat pas in 2010 framenummers verplicht zijn gesteld:

Zoals eerder geschreven denk ik dat die wetgeving incompleet is, en zou uitgebreid moeten worden met de verplichting dat het framenummer niet verwijderd kan worden zonder het frame te beschadigen. Goed dat de fietsersbond dit gesignaleerd heeft, ik hoop dat het ook lukt om het bij de politiek op de agenda te zetten.

1 like