Fietsenmaker

Ik ben op zoek naar een goeie fietsenmaker in Groningen, wie kan me er een goeie aanbevelen? Misschien ook wel een leuk idee voor de fietsenbond zou een rating systeem zijn om fietsenmakers te beoordelen…

Groeten
Mark

We hebben allemaal wel eens het verlangen om ons trouwe karretje in te ruilen voor een fonkelnieuw exemplaar dat voldoet aan alle wensen.
Bij mij heeft dat meer te maken met krakende botten dan met een groot gebrek aan de fiets.

Op dit forum vragen mensen regelmatig advies over de aanschaf van een compleet nieuwe fiets.
En regelmatig lees ik dat een fiets compleet wordt afgeschreven omdat, ik chargeer, de fietsbel niet bevalt.
Terwijl ook mensen die niet fietstechnisch zijn onderlegt, weten dat een bel eenvoudig kan worden vervangen door de ideale bel.

Dat deed mij realiseren dat de fietsenmaker, in ieder geval op dit forum, nauwelijks of geen rol lijkt te spelen bij de beslissing repareren of compleet nieuw.

Ik ben zelf iemand die voortdurend bezig is om onderdelen van mijn fiets uit te wisselen.
Maar het aanbod van de fietsenmaker om de hoek is te beperkt.
Hij betrekt van een of twee groothandels.
En is niet bereid om onderdelen elders te betrekken.
Dus koop ik mijn onderdelen op internet, en laat ik ze monteren door een fietsenmaker die geen eigen voorraad heeft.

Ik heb het idee dat ik heel erg bof met deze fietsenmaker.
Ik heb de indruk dat er alleen nog maar fietsenverkopers zijn.
Vooral sinds de opleidingen tot fietsenmaker zijn wegbezuinigd ten tijde van de financiele crisis, en het faillissement van Halfords.
Elke gemeente kent wel een initiatief om weggeknipte fietsen op te lappen met de inzet van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
Maar een volwaardige opleiding ken ik niet meer.

Een fietsenmaker die onderdelen vervangt en een fiets weer een nieuw en lang leven weet te geven, verdient een vermelding in de circulaire economie.
Nederland schijnt 1500 circulaire bedrijven te hebben.
Maar als ik google op circulair en fiets, kom ik maar een fietsenmaker tegen die zich als zodanig presenteert, en een circulaire fietsenfabriek.
Een google search op het woord circulair op de website van de FB, levert welgeteld één hit op; een samenwerkingsverband tussen de FB en asfaltmannen.

Bij deze mijn pleidooi om de ouderwetse degelijke fietsenmaker de plaats toe te kennen die hij verdient, en een aparte forumcategorie aan hem te wijden.

Edit per 12 jan 2019 om 1700 uur:
In 2010 heeft TestKees een overzicht gemaakt van relatief kleine ingrepen aan je fiets die het fietsen op je oude karretje weer tot een waar plezier kunnen maken. Welke pure fietsenmaker gebruikt deze tabel om klanten te trekken?

Op de website fietsenmakendoejezelf.nl is iemand begonnen met een lijst op te stellen van fietsenmakers die een eerlijke prijs rekenen. Na meer dan een jaar telt de lijst welgeteld vier al dan niet officiele bedrijven.
Ik vind zijn videos waarin fietsreparaties worden uitgelegd te hoog gegrepen.

Het probleem met fietsenmakers is zover ik weet dat er goed geld te verdienen is met het verkopen van nieuwe fietsen maar consumenten zijn niet bereid (goed) te betalen voor onderhoud, in ieder geval is het veel moeilijker daar een boterham mee te verdienen.

Als ik wat zoek op het Internet vind ik voldoende opleidingen, of daar voldoende mensen op af komen is een ander punt.

Met het faillissement van Halfords was de online-onderdelenhandel goed van de grond, misschien is dat wel de reden voor het faillissement, maar een groot gemis vindt ik het niet.

Een fietsenmaker die geen onderdelen heeft en de onderdelen die jezelf aanlevert monteert is een mooi concept. Ik heb dat ook wel eens gehad, de fietsenmaker kon een bepaalde velg niet bestellen in zijn systeem, ik heb die toen maar zelf besteld en in de winkel laten afleveren.

Een bestaande fiets langer gebruiken en hergebruik zijn inderdaad goede dingen. Een mooi voorbeeld is Roetz-Bikes.

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Het ging om een velg. De sector heeft de toelevering aan fietsenmakers verdeeld over een aantal groothandels. In economische termen heet dat een oligopolie. Ze hebben dat zelf gewild. Wordt tijd dat aan die prijsopjagende constructie een eind komt!

De fietsenmaker is traditioneel een bedrijfstak waar de zoon het bedrijf van de vader overneemt.
De zoon zorgt voor de pensioenvoorziening van de vader.
Maar er is geen geld om een filiaal in een nieuwbouwwijk te openen.
Met als gevolg dat nieuwbouwwijken bleven verstoken van een fietsenmaker.

Halfords had wel het kapitaal om in Vinexlocaties een fietsenwinkel met bijbehorende fietsenmaker te openen.
Naar mijn ervaring waren dat opgeleide vakmensen.

Ik weet niet hoeveel kapitaal je nodig hebt om een pure fietsenmakerij in een nieuwbouwwijk te beginnen.
In mijn onschuld denk ik dat je voldoende hebt aan een gereedschapskist (Park Tool Base Master Tool Kit BMK 254 EUR 7300,00 ) en een paar m2. En dat een etalage niet is vereist.
Maar een uur arbeidsloon incl btw blijft EUR 55,00

Het schijnt dat menig fietsenmaker geen banden wil plakken omdat hij daar EUR 20,00 voor zou moeten rekenen, en daar voor terugdeinst.
Tegelijkertijd heb ik nog nooit een autogaragist ontmoet die zich schaamde voor een garagetarief van EUR 85,00, en de hoofdprijs voor de onderdelen. En daar hoor ik niemand over klagen.

Edit per 12 jan 2019 1630 uur: Het faillissement van Halfords is in oktober 2014 uitgesproken.
Het concern telde 102+28 winkels.
In de officiele verklaring schrijft het bedrijf het faillissement toe aan ‘veranderende marktomstandigheden en een economisch klimaat dat slechts moeizaam herstelt’. Een woordvoerder legt uit dat Halfords er last van heeft dat steeds meer mensen online shoppen in plaats van in de winkel.
Dat neemt niet weg dat elk jaar meer dan 12 miljoen mensen de winkel wisten te vinden.

Zou het echt een probleem zijn in Vinexwijken?

Vinexwijken liggen vaak aan de rand van een stad, je kan dan gewoon op de fiets naar de fietsenmaker in de stad. Terug met de bus/tram/metro of de fiets meenemen m.b.v. een tweede fiets.

Mocht je dat toch te veel moeite vinden zoek dan eens op “mobiel fietsenmaker <stad>”; dat laat direct zien dat het starten van een (mobiele) fietsenmakerij niet veel hoeft te kosten, het probleem is veel meer voldoende klanten en een goede prijs.

Volgens de kencijfers van de Rabobank wordt de omzet wordt gehaald uit de verkoop van fietsen, en daarnaast is er ook omzet uit onderhoud.
Volgens een rapport van Bovag verdienen fietsenwinkels de meeste brutomarge met de verkoop van nieuwe fietsen, maar genereren ze te weinig rendement.
Het gemiddelde rendement is slechter dan -9%.
Maar de helft van de winkels zou wel winst weten te maken.
70% van de brutomarge wordt verdiend op de verkoop van fietsen.
25% van de brutomarge wordt verdiend op de werkplaats.
Consumenten zijn van mening dat een werkplaats om de hoek zijn te vinden moet zijn. Maar in de praktijk blijken de retailers vlak bij elkaar te zitten, en niet verdeeld over een stad.
De auteurs van het rapport verwachten dat 40% van de bestaande fietsenwinkels de fietsvakhandel gaan verlaten.
NL telt 2500 fietsenwinkels van meer dan 50 m2; de mediaan is120 m2
BikeTotaal heeft 500 winkels in Nederland.

Ter vergelijking. NL telt nu 355 gemeentes, 2502 plaatsen met een postcode, en 5900-7000 plaatsnamen.
Er waren ooit 15000 woonkernen.

De winkel met focus op onderhoud zou er op dit moment aan de buitenkant zo uit zien
winkle

Ik meen in het advies te lezen dat de auteurs, wil de fietsvakhandel overleven, niet inzetten op meer service. Maar dat de auteurs vooral inzetten op verkopers die ons de ultieme klantervaring geven.
Het servicepunt zou zich alleen moeten richten op efficient onderhoud in samenwerking met een verkoper van nieuwe fietsen.

Ik heb in het rapport niet expliciet kunnen lezen hoe zij veelvoorkomende kleine reparaties aan oudere fietsen winstgevend willen organiseren. Maar die wel bepalen of we ons blijven behelpen met ons oude vertrouwde karretje, of overstappen op een compleet nieuwe fiets.

In een interview met de mensen achter het (succes?)verhaal van Stella lees ik dat de fietsvakhandel altijd zou hebben gezegd Fiets hier niet gekocht? Fiets hier niet gerepareerd!
Maar ook in dit interview lees ik niet waar ik met een fiets van Stella buiten de garantie om heen moet voor reparatie.

Nog meer cijfers op deze website over de branche in zijn geheel.

Edit per 13 jan 2019 1600 uur:
Ik woon in een stad met 80000 inwoners.
Er zijn officieel negen wijken met elk een winkelkluster
Ik ken zeven fietsenwinkels, verdeeld over zes wijken.
De nieuwste wijken moeten het zonder fietsenwinkel doen.
Slechts twee fietsenmakers hebben een herkenbare werkplaats met een aparte ingang, los van de ruimte waar nieuwe fietsen worden tentoongesteld.
Daarnaast is er een fietsreparatiewerkplaats verbonden aan een zorginstelling.
Geen enkele fietsenmaker repareert On Demand. Minimaal een dag wachten.
De twee fietsenmakers met een werkplaats kunnen mij alleen helpen met een fiets van Gazelle, Batavus ed. Onderhoud aan een fiets met onderdelen van Shimano, SRAM, KMC, enz zit niet in het pakket, omdat de groothandel waar zij bij zijn aangesloten die onderdelen niet levert.
Ik ken vier fietsenmakers die mij daarmee wel kunnen helpen, 20 km oostelijk en 20 km westelijk van mijn huis (regio Nieuwe Waterweg).

Als de Bovag 2500 fietsenwinkels telt in heel NL, zouden er in mijn stad 13 fietsenwinkels moeten zijn, en geen zeven (van amper 50 m2).

Bedankt voor het mooie overzicht, prima informatie!

Het Bovag verhaal geeft prima het dilemma van de “klassieke fietsenmaker” weer en de richting die het verhaal lijkt te kiezen is schaalvergroting en professionalisering.

Wat mijn in de buurt op valt is dat een bestaande fietsenwinkel is verdwenen maar in de buurt komen er “low-profile” reparatieshops op. Ik heb er eentje bij mij in de buurt in een garage zien beginnen en die zie nu in een goedkoop pand op een plein waar de meeste winkels verdwenen zijn, geen website alleen in het telefoonboek te vinden. Op zoek naar een voorbeeld kwam ik ergens anders een andere tegen:

Kijk dat soort zaken komt helemaal niet in het Bovag rapport voor; ook de mobiele service (het rapport zegt dat de klant geen mobiele verkoop wil) geef ik goede kansen, maar de toekomst voorspellen is altijd moeilijk :wink:

Ook wat swapfiets doet is spannend, zou de “fiets als service” ook een succes kunnen worden buiten de studentenwereld?

Er is een publieksprijs voor de tweewielerwinkel van het jaar 2019.
In de lijst zie ik zowel winkels voor goedkope stadsfietsen als de duurdere trekkingfiets.
Je kan je favoriete winkel waarderen op

• klantvriendelijkheid
  • vakkennis
  • assortiment
  • social media
  • beschikbaarheid
  • communicatie

Ik vind het vreemd dat er niet wordt gevraagd of je er met elke fiets voor onderhoud terecht kan, en wat de levertijden van onderhoud en nieuw zijn.

Je kan niet op een servicecentrum van Stella stemmen
Hoewel Stella zich in steeds belangrijkere mate richt op het openen van fysieke winkels.
Waar je alleen met je Stella terecht kan.
Ik weet niet of je er ook terecht kan voor groot onderhoud aan een Stella van acht jaar oud.
Fietsenwinkel.nl idem

Ik lees heel vaak dat pure servicepunten financieel erg moeilijk rond te krijgen zijn.
De verkoop van nieuwe fietsen blijft de belangrijkste bron van inkomsten voor de fietsenmaker.
Het is niet ongewoon dat bij een showroom van 1100m2 een werkplaats van 60m2 volstaat.
De winkels van BikeTotaal en Profile hebben besloten om zich te gaan zich profileren met 12 regionale experience winkels waarin een compleet assortiment wordt aangeboden.
De 15 lokale fietsenmakers in de onmiddelijke omgeving worden aandeelhouder van zo’n experience centre.
De fietsenmakers zelf gaan zich in hun eigen winkel vooral op service richten.
Ik heb niet kunnen lezen hoe men denkt sneller nieuwe fietsen en reparaties te gaan leveren. Volgens de deskundigen een voorwaarde om de strijd met de internetgiganten aan te kunnen gaan.

Ik repareer mijn fiets(en) zelf.
Dat betekent niet dat ik elk mankement direct repareer.
Maar, kijkend naar al die fietsen die op straat staan te verroesten, heb ik me wel eens afgevraagd waarom mensen er niet mee naar de fietsenmaker gaan. Een gesmeerde fiets moet fijner fietsen.

Onderstaande fietsenmaker is open over zijn tarieven.

Ik vind dat sommige wzh ronduit goedkoop zijn, en andere weer raar duur.
Toch zou ik hebben gekozen voor onderhoud op basis van een abonnement.
Zodat je wzh kan combineren, en om te voorkomen dat je alleen fietsen krijgt aangeboden waar alles is vastgeroest.

Op de website staat nadrukkelijk dat ze ook fietsen repareren die niet bij hen zijn gekocht.
Ik heb niet gevragd of de bij een webshop gekochte onderdelen ook worden gemonteerd.
Er wordt ook ON Demand gewerkt.