Fietsers kiezen voor de prettigste route, die niet per se de snelste is

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsers-kiezen-voor-de-prettigste-route-die-niet-per-se-de-snelste-i/

Een glad geasfalteerd fietspad is niet zaligmakend voor fietsers. Mensen kunnen slecht inschatten hoelang een fietstocht duurt. De ‘reistijdbeleving’ telt. En een leuke, afwisselende route langs groen voelt korter. ‘Fietsers willen zich welkom voelen.’ De aanleiding Het was een onverwachte uitkomst uit een klein onderzoekje onder pakweg twintig fietsers in 2014 in Utrecht. ‘Hoe fiets…

Hetgeen mij doet afvragen wat de bewegwijzering ( van de ANWB ) er nog toe doet.
In mijn ervaring stuurt de ANWB je juist langs drukke autowegen.

Ik vind dit een relevante vraag omdat gemeentes erg veel geld steken in het ontwikkelen van een duidelijk systeem van bewegwijzering.

En dan niet te vergeten dat iedere gemeente flink moet betalen voor die ANWB-borden!

Sinds begin 2015 is de ANWB is niet meer actief wat betreft borden, dat is inmiddels de Nationale Bewegwijzeringsdienst.

De verantwoordelijkheid lag altijd al bij de wegbeheerders en ligt dat nog steeds, de bewegwijzeringsdienst zorgt nu voor uniformiteit, zie Over de NBd > Geschiedenis.

Ik vraag me ook af hoeveel mensen nu nog actief gebruiken maken van richtingwijzers.

Een heerlijke zin waar een positieve grondgedachte uit spreekt.

Al decennia breken wetsdienaars zich het hoofd over de vraag hoe ze fietsers in het gareel kunnen krijgen.
Hoe ze door rood rijden, spookrijden, fout parkeren, enz kunnen tegengaan.
Voor hen zijn fietsen en anarchisme onlosmakelijk met elkaar vervlochten.
Terwijl fietsers gewoon reistijdbeleving blijken na te streven.

Ik ben teleurgesteld in dit onderzoek.
Omdat de begrippen fietspad en fietsroute door elkaar worden gebruikt.
Het gaat mij als fietser om de kwaliteit van de fietsroute.
Een fietsroute is de combinatie van fietspaden, kruisingen, verkeerslichten, parkeerfaciliteiten, en meer.

Als we ons beperken tot de kwaliteit van een fietspad, gaat het mij vooral om de vraag of ik kan fietsen zoals ik wil fietsen.
Hoeveel woorden zijn er op dit forum al niet gewijd aan ergernis over het gedrag van medefietsers.
Maar dat lijkt allemaal geen rol te spelen in dit onderzoek.

1 like

‘De kortste route is de mooiste route’ zie eens iemand.
Daar blijkt meer waarheid in te zitten dan ik aanvankelijk dacht.

Ik maak ook omwegen op vaste routes als daar meer groen is, minder herrie (niet langs doorgaande autowegen) en minder oversteekplaatsen zijn. Vooral dat laatste is met kleine kinderen naar school fietsen een prettige bijkomstigheid. Qua tijd ben ik dan nauwelijks langer onderweg omdat er minder gestopt hoeft te worden.

Ja, ik kies ook altijd voor een route die groener en stiller is. Helaas woon ik in een stad waar langs de grote wegen fijne fietspaden liggen en de route door de wijk straatstenen en verkeersdrempels heeft, toch kies ik regelmatig die route door de wijk.

In het artikel wordt de route van de Ravelstraat in Utrecht naar station als voorbeeld genomen maar ik denk dat het onderzoek niet goed is uitgevoerd:

Het was een onverwachte uitkomst uit een klein onderzoekje onder pakweg twintig fietsers in 2014 in Utrecht. ‘Hoe fiets jij van de Ravellaan naar het station en waarom?’, was de vraag. De keuze was tussen de Leidseweg en de Weg der Verenigde Naties. Veel fietsers vertelden dat ze over de Leidseweg naar het station fietsten, een route langs een kanaal met woonboten door een Utrechtse woonwijk, terwijl de Weg der Verenigde Naties rechttoe rechtaan langs een drukke autoweg loopt. Het verrassende was dat ze niet alleen zeiden over de Leidseweg te fietsen omdat die prettiger was, maar ze dachten ook dat die sneller was. En dat was aantoonbaar onjuist.

Nee, ik geloof niet dat de route langs de Weg der Verenigde Naties en de Graadt van Roggenweg aantoonbaar korter is.

Ik kies vrijwel altijd voor een “natuurroute” als ik de planner van de Fietsersbond gebruik. Alleen met of na regenachtig weer rijd ik alleen op asfalt. De smurrie die op je fiets en kleding gaat hechten is verschrikkelijk door die verharding die op fietspaden in de natuur is aangebracht. Bij flinke droogte kleurt mijn zwarte fiets lichtgrijs. Je moet echt elke keer je ketting schoon spuiten en waxen.

het doel van de fietstrip bepaald voor mij de route.
Snel van A naar B? De bestaande bewegwijzering
Boodschappen doen? De mij bekende kortste route heen, en terug (met volle tassen) de bekende route met weinig hobbels.
Ommetje op zondag? Knooppuntenroutes, eigen routes.
Meerdaagse fietstocht? Fietskaart, bewegwijzering, knooppuntenroutes, LF-routes, sporadisch routeplanners.