Fietsers met een beperking moeten meer steun krijgen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsers-met-een-beperking-moeten-meer-steun-krijgen/

Driewielers, tandems, aanhangers, bakfietsen, duofietsen, handbikes … er zijn zo nogal wat bijzondere fietsen in gebruik en het klopt: wegbeheerders hebben daar een blinde vlek voor. Paaltjes, drempels, sluizen en anti-fietshekken zijn voor “gewone” fietsers al hinderlijke barrieres, voor “specials” zijn ze onneembaar.
Toch merken we lokaal dat wegbeheerders daar amper rekening mee houden, zowel provincie Noord-Holland als gemeente Zaanstad hebben plannen voor tunnels en bruggen onder/over autowegen met een “luie” trap, d.w.z. een trap met fietsgoot. Hinderlijk voor elke fietser, buitengewoon lastig voor zoiets alledaags als ouders met een kind achterop en onmogelijk voor driewielers en handbikes.

“Ruimbaan voor de fietser” is helaas nog te veel een lippendienst, waar wegbeheerders helemaal niet naar willen handelen.

Natuurlijk moet dat.
Maar of alle ideeen in het rapport een goed idee zijn, weet ik zo net nog niet.
Ze hebben in ieder geval ook konsekenties voor fietsers (al dan niet met een beperking) op twee wielen.

Bijvoorbeeld.
Fietspaden waterpas aanleggen zodat driewielers niet naar de kant worden getrokken.
Als het heeft gevroren, en er is gestrooid, blijft er een te dikke plas net niet bevriezend water op het fietspad liggen. Ik vind dat afschot de veiligheid van de fietser op twee wielen juist ten goede komt.

Bijvoorbeeld. De verklikker bij het verkeerslicht
Ik begrijp dat de drukknop ver weg staat voor een driewieler.
In het begin van de Corona pandemie hebben gemeentes een voetschakelaar bij het voetgangerslicht geplaatst. Maar niet bij het fietslicht. Ik vond de aangevoerde redenen redelijk.