Fietsers van rechts voorrang?

Al enkele jaren geldt de regel dat verkeer wat voor een andere weggebruiker van rechts komt, voorrang heeft. Dat geldt dus ook voor fietsers.

Maar...geldt die regel ook buiten de bebouwde kom??

M.a.w. moet een automobilist die, op een kruising vangelijke wegen, voor mij van links komt, afremmen en mij voorrang verlenen?

Alvast dank voor een wettelijk juiste reactie?

Je hebt het wel, maar je krijgt het lang niet altijd. Dit geld zowel voor binnen als buiten de bebouwde kom.

 

Als je van smurf smurft, dan heb je voorsmurf. Als je dit niet smurft dan smurf je het risico van een blauwtje.

Fietsers hebben zonder voorrangregels (dus op een gelijkwaardige kruising) en komend van rechts gewoon voorrang, ook vanaf een fietspad en ook buiten de bebouwde kom. Dit is niet beperkt tot 30km zones. Het zg. “gelijkwaardige verkeer” van @luky is een eigen verzinsel. Snelverkeer en langzaam verkeer zijn niet gelijkwaardig, ook niet in een woonwijk! Met dit soort verzinsels wordt het inderdaad onduidelijk!

Nee, buiten de bebouwde kom heb je als fietser geen voorrang, tenzij er sprake is van voorrangsregels of tekens. Fietsers zijn vaak in de war met een woonwijk, in een woonwijk heb je gelijkwaardig verkeer, en er geld een maximumsnelheid van 30 km. Ook hebben sommige fietspaden soms voorrang, Maar het is niet standaard dat verkeer van rechts altijd voorrang heeft. Vroeger had je de regel dat snelverkeer altijd voorrang had op langzaam verkeer, en iedereen wits waar hij aan toe was, nu is het voor veel weggebruikers onduidelijker geworden!

Fietsers die van rechts komen, hebben vanaf mei 2001 voorrang op gelijkwaardige kruisingen. Punt. Of dat nu binnen of buiten de bebouwde kom is, maakt niet uit.

In tegenstelling tot wat Luky eerder aangaf, is dit helemaal niet onduidelijker dan de oude situatie. Op een gelijkwaardige kruising heeft verkeer van rechts altijd voorrang - wat is daar nu onduidelijk aan?

Overigens krijg ik die voorrang maar hoogst zelden. Meestal word ik bijna te pletter gereden of worden automobilisten boos omdat ze de verkeersregels niet kennen (rijbewijs bij een pak wasmiddel cadeau gekregen, blijkbaar). En als ze me wel voorrang moéten geven, omdat ik al aan het afslaan ben, blijven ze vaak zachtjes doorrijden totdat ze bijna de achterkant van mijn fiets raken. Stel je toch eens voor dat je volledig tot stilstand zou komen omdat je moet stoppen voor een fiets - een FIETS!

De mentaliteit van de Nederlandse automobilist laat veel te wensen over, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de algehele instelling van de Nederlander, die zélf wel even zal bepalen of hij zich wel of niet aan de regels houdt.

Beste meneer Lucke,

Volgens mij klopt uw verhaal niet.

Fietsverkeer op gelijkwaardige kruisingen behoren voorrang te krijgen als ze van rechts komen. Zowel binnen- als buiten de bebouwde kom. Fietsverkeer is gelijk gesteld aan het overige verkeer op wegen die toegestaan zijn voor fietsers.

Je opmerking dat de automobilisten hun rijbewijs bij een pak zout gekregen hebben is natuurlijk alleen op hen van toepassing die het rijbewijs na deze wetswijziging behaald hebben. Het mijne is al wat ouder en dus heb ik het anders geleerd. De wetswijziging heeft plaatsgevonden toen ik geen gebruik maakte van mijn rijbevoegdheid en dit al de redden zijn dat ik er niet van op de hoogte was dat sinds 2001 alle voertuigen van rechts op een gelijkwaardige kruising voorrang hebben.

Verklaart wel waarop sommige automobilisten mij zo vreemd aankijken wanneer ik stop terwijl ik van rechts kom.