Fietsersbond lanceert routeplanner voor speedpedelecs

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsersbond-lanceert-routeplanner-voor-speedpedelecs/

Pedelecplanner geeft duidelijke routes in Gelderland De Fietsersbond Routeplanner is al jaren de meest uitgebreide fietsrouteplanner van Nederland, waarmee elk jaar meer dan een miljoen routes gepland worden. Deze week lanceert de Fietsersbond een broertje van de routeplanner, speciaal gericht op speedpedelecs, pedelecplanner.nl. De Fietsersbond Pedelecplanner is vooralsnog alleen beschikbaar voor de provincie Gelderland. De


Speedpedelecs waren toch vooral interessant voor woon-werkverkeer? Trappen zonder een druppel zweet. Ik ben dus zeer benieuwd naar de motivatie van deze actie.

Sjef, wellicht wordt het toch eens tijd om een speedpedelec uit te proberen. En dan bedoel ik niet: rondje om de kerk. Met een speedpedelec verbrand je - bij een snelheid van ca. 40 km/h - net zo veel energie als op een gewone fiets (uiteraard NIET met 40 km/h !). Kom op het werk in lente / zomer dus gewoon licht bezweet aan, zeker bij tegenwind. Speedpedelec rijden vergt dus in de regel meer inspanning dan op de “slow pedelec” / ebike (25 km/h). En dat zijn niet alleen mijn woorden, maar ook die van Kees Bakker / TestKees, zie elders op deze website.
Maar kritiek op de gewone ebike (25 km/h) is er - bij de tegenstanders van de speedpedelec - niet bij. En dat is merkwaardig, want de ebike 25 km/h is allang geen fiets meer met als enige doelgroep bejaarden en reuma-patiĂ«nten. Ik zie zo ontzettend veel “slow pedelec”-rijders op mijn dagelijkse rit naar het werk, en terug.

On topic: Om de routeplanner voor speedpedelecs hebben de speedpedelec rijders nooit gevraagd. Heeft mij ook verbaast. Ik beschouw het dan ook als een (zak)doekje voor het bloeden. Of anders gezegd: een goedmakertje, van de directie van de Fietsersbond.

  1. Zolang mijn gemiddeldes nog ruim boven de 20km/u liggen, heb ik geen motor nodig.
  2. Ik zweet graag
  3. Woon-werk? Ik werk al jaren niet meer.
  4. Vorig jaar op de testdagen met Kees Bakker een rondje van 35 km op een e-bike gedaan. Dat is, om mede tester Julia te citeren: “spelen met de pedalen”.

We hebben er niet om gevraagd omdat de gewone fietsplanner prima werkt voor speeders. Dat je dan met je zogenaamde bromfiets-voor-de-wet op de vele prachtige (on)verplichte fietspaden terecht komt is voor de meeste speeders geen bezwaar omdat je met de speed pedelec net zo goed als een fiets kunt rijden, d.w.z. met snelheden van 20-25 km/uur. Mijn inschatting is dan ook dat de routeplanner voor speed pedelecs een kort leven beschoren zal zijn, er is geen belangstelling voor het Oprotten-cadeau van de Fietsersbond.

Wat ik niet begrijp is waarom dit de pedelec-planner genoemd wordt. Een pedelec is voor de wet een fiets en de berijder kan gewoon gebruikmaken van de fietsplanner om een route te maken. Ik mag toch hopen dat ze bij de Fietsersbond het verschil kennen. Verder ben ik het met @Lomito eens: als ik een speed pedelec zie rijden (vaak) dan rijdt deze op het fietspad met het nummerbord in de tas. Je kan wel een aparte site maken om te verhullen dat je met een brommer-voor-de-wet vele kilometers moet omfietsen maar we zijn niet gek. Wellicht moeten we dit zien als een poging ons van het fietspad te krijgen? Dat het omfietsen heus wel meevalt? Dan is de keuze voor Gelderland niet toevallig: de enige provincie die de speed pedelec op allerlei plaatsen met een onderbord toegang geeft tot het fietspad.

Moet je eens een route advies invoeren voor een ritje over de Veluwe, van Oud-Reemst naar Mossel
 een afstandje van 5 km over prachtige fietspaden maar deze oprotplanner laat je 15 km rijden. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

De routeplanner houdt rekening met het aantal calorieën wat je verbruikt.

Tjonge zeg, doet de fietsersbond iets voor speedpedelecs is het niet goed.

Het voorbeeld van @Lomito m.b.v de routeplanner laat goed de huidige situatie zien maar ik vind die negatieve ondertoon wel jammer.

We zijn inmiddels 2 jaar verder. Ik snap bovenstaande discussie niet zo goed. Ik wil graag weten wat mijn mogelijkheden zijn vanuit Twente naar Gelderland als ik een speed-pedelec zou aanschaffen dus deze planner lijkt me heel handig. Ik wil namelijk geen boetes door op een fietspad te rijden en ik wil ook niet tussen de schoolgaande kinderen belanden als ik zo’n snelle fiets zou hebben.
Ik hoop dat de planner snel wordt uitgebreid naar andere provincies. Ik suggereer Overijssel omdat er bij ons ook snelfietspaden zijn waar speed-pedelecs wel zijn toegestaan. bovendien aan Gelderland grenzend.
Goed initiatief deze planner!

1 like

het is denk ik beter om bij de gemeente om de tafel met fietsersbond waar de knelpunten voor fietsers en speedpedelec waar ze op mogen rijden.
wat ik nu al ondervonden is dat mijn speed pedelec als er niet genoeg batterij moeilijk constand 40 km/u aan te houden op de weg.
en voornamelijk borden aangeven waar wel mag en waar niet.

ik word regematig road rage bijna van de fiets afgesneden.

bestuurders die geen van bewust dat het een brommer is waar we verplicht op de weg moeten rijden.

En nu 5 jaar later, deze speeds pedelec routeplanner gevonden. Ik ben er blij mee

Ik gebruik mijn pedelec met name op 60 km/u wegen. Dat rijdt prima, maar ik kan in de reguliere planner van de Fietsersbond niet aangeven dat ik enkel die wegen of brom-fietspaden wil kiezen. In Zwolle moet ik als SP rijder veel op de weg rijden. In mijn ogen reageren sensoren voor verkeerslichten niet of heel langzaam op mijn SP, en wordt ik dus niet gezien als verkeersdeelnemer op de gewone weg. Daardoor kies ik vaak, met risico van dien, voor het fietspad. Een planner zou mij erg helpen. Dus graag uitbreiden naar Overijssel!