Fietsersbond ontvangt eerste speed pedelec helm


#1

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsersbond-ontvangt-eerste-speed-pedelec-helm/


#2

Die nieuwe helmen kwamen veel te laat op de markt, ik heb er ook niet op gewacht aangezien die pedelec+ ABUS-helm niet eens van een vizier is voorzien. Ik heb gekozen voor de Kask Lifestyle helm die weliswaar niet voldoet aan de nieuwe NTA 8776 norm maar voor mij wel de nodige veiligheid/comfort biedt door het vizier. Bij hoge snelheden gaan mijn ogen als gevolg van de rijwind tranen waardoor ik vrijwel niets meer kan zien, met vizier heb ik daar geen last van. Goed kunnen zien is wel zo handig in het verkeer…

Verder houdt het vizier mijn ogen vrij van de vele vliegjes en muggen die ons waterrijke land massaal bevolken. Ook weer zowel veilig als comfortabel. Dat kan die ABUS-helm niet bieden. Ook kan die helm niet tippen aan het Italiaanse design van de Kask-helm, het oog wil immers ook wat. De Kask-helm voldoet wel aan de uiterlijke kenmerken van NTA-norm maar wordt niet voor certificatie aangeboden, te duur om alleen voor Nederland te laten uitvoeren.


#3

Ruim 2 maanden gebruik ik de helm van Abus (die voldoet aan de nieuwe NTA 8776 norm) op de speed pedelec. Hierbij heb ik veel last van het geluid dat de rijwind produceert: het lijkt continu of het stormt, de wind giert om mijn oren ook al is het windstil. Buiten dat het heel hinderlijk is (2 uur per dag fietsen met herrie aan mijn hoofd valt niet mee), komt het de verkeersveiligheid niet ten goede. Ik hoor eenvoudigweg verkeer van achter mij niet meer aankomen. Ik heb hierover een mail gestuurd naar Abus, maar Abus vindt het blijkbaar niet nodig hierop te reageren. Ik heb het idee dat snelheid waarmee de helm geproduceerd moest worden (want helm verplicht miv 1 jan 2017) heeft verhinderd dat de helm voldoende is uitgetest. Ik gebruikte hiervoor een andere fietshelm, waar de geluidsoverlast veel minder was.


#4

De aangepaste vorm van de helm zorgt dat rijwind (bij 35 km/u heb je altijd rijwind) naar de oren wordt geleid, bijzonder irritant inderdaad en dan heb je maar liefst € 140 voor een helm betaald terwijl een goede fietshelm al voor € 30 verkrijgbaar is.

Overigens heb ik hetzelfde probleem met mijn nog duurdere Kask Lifestyle helm die ook nog eens niet gecertificeerd is voor de NTA-8776 norm omdat de Italiaanse producent geen zin heeft in een dure certificatie die alleen geldig is in Nederland. De helm voldoet wel aan de fysieke kenmerken van de NTA norm: dikkere schaal, meer bescherming van de slapen en het achterhoofd. Veilig dus zonder erkend te worden.

Ik heb voor deze helm gekozen vanwege het grote vizier dat over mijn bril draait en een groot deel van mijn gezicht beschermt tegen insecten, rijwind en overhangende takken. Met name de rijwind zorgt dat mijn ogen gaan tranen waardoor mijn zicht verslechtert. Het vizier heb ik dan ook nodig om goed zicht te houden, niet onbelangrijk bij 35 km/uur. De Abus-helm kan mij die veiligheid niet bieden.

Het probleem van de geluidsoverlast van rijwind is dan ook niet exculsief voor de Abus-helm. Ik denk at we de oplossing moeten zoeken in de vorm van oordopjes die wel het geluid van de rijwind dempen maar niet die van verkeersgeluiden.


#5

Voor het probleem van het windgeruis, zie Fietsen als Elvis tegen windgeruis.


#6

Bedankt voor de tip!


#7

Cat Ears zijn strips van geluid absorberend materiaal te bevestigen aan de helm. Hiermee verminderd het windgeruis aanzienlijk en blijven de oren vrij waardoor je omgeving geluiden blijft horen.
Cat Ears, Air Streams zijn vanaf 28 Oktober as. verkrijgbaar in Nederland.
Info: www.cxcsupply.nl.