Fietsersbond roept overheden op: maak nú werk van veiliger fietsen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsersbond-roept-overheden-op-maak-nu-werk-van-veiliger-fietsen/

Ruben Schipper Fotografie Volgens cijfers van het CBS kwamen in 2022 291 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn 84 meer fietsslachtoffers dan 2021, en is het hoogste aantal sinds 2008. “Deze schrikbarende stijging van 40% meer fietsslachtoffers is onacceptabel. Er moet meer ruimte komen voor de fietser,” zegt Esther van Garderen, directeur…

Tja, ik zie op diverse media al weer de oorzaken benoemd: e-bikes, ouderen en het gedrag van fietsers. En de fietshelm weer als het magisch wondermiddel die het verkeer als bij toverslag weer veiliger zal maken. Een helm zal automobilisten echter niet weerhouden om fietsers aan te rijden. Een helm is bovendien amper effectief om de impact van een aanrijding te beperken en er worden juist veel meer fietsers aangereden. Mij valt op dat in veel commentaren de automobilisten niet benoemd wordt en daar zit een groot deel van de oorzaak: snelheid, kennis van regels, overschatting, agressie, een explosieve stijging van drank- en drugsgebruik, afleiding door mobiele telefoon en de komst van steeds meer SUV’s is evenmin een goede ontwikkeling.

1 like

Waarom eindigt een discussie over verkeersveiligheid altijd weer in een discussie over de helmplicht.
Waarom is het zo moeilijk om ouderen aan een passende fiets te helpen.
Waarom neemt de FB, ism RAI, geen stappen richting fietsindustrie om kleinere fietsen te maken.

De senioren vormen met elkaar een grote groep klanten.
Waarom doet de markt zijn werk niet
We weten allemaal hoe de ideale seniorenfiets er uit moet zien.
Waarom is hij dan nog niet op de markt?
FB doe er iets aan!

Seniorenfiets met lage instap en laag zwaartepunt … die bestaan al een tijdje, maar er zijn maar weinig fabrikanten die ze aanbieden. En ja, sommigen zouden i.v.m. de balans een driewieler kunnen nemen. Dan kun je nog lang veilig aan het verkeer deelnemen.

gewoon fietshelm verplicht stellen voor alle fietsers. net zoals een autogordel verplicht is

ik werd, lang geleden door een (“slapende”) automobilist aangereden. Gevolg: mijn knie: spier uit het bot gerukt. Na operatie sindsdien nog iedere seconde te voelen, maar niets mis met mijn hoofd. Wat doet de helm dan, die toen niet eens bestond?
Het gaat om het gedrag van die asociale klootzakken in de auto of op de brommer!

Een van de oorzaken is ongetwijfeld het onderhoud van fietspaden dat behoorlijk verwaarloosd is.

In willekeurige volgorde een reeks oorzaken hiervan:

  1. De aanleg van glasvezel is daar voor een deel debet aan. Vaak wordt er een strook asfalt verwijderd, kabels erin, waarna de ontstane sleuf “beklinkerd” wordt. Blijkbaar is het tegenwoordig de gewoonte om dat pakweg een centimeter hoger te doen dan het asfalt.

  2. Asfalt dat door wortels opgedrukt wordt (te dunne laag?), wordt slechts weggefreesd en niet vervangen. Meestal blijft er geen asfalt meer over.

  3. Onderhoud fietspaden is meestal lapwerk. Ik noem dat de Belgische methode.

  4. Gemeentes en provincies delen vaak fietspaden in tweeën door een stippelllijn aan te brengen. Dat spaart een nieuw pad aan de andere kant van de weg uit. Maar een pad van 1½ meter splitsen levert meer gevaren dan veiligheid op. Een rijstrook voor fietsers dient

  5. Al eerder besproken: het ongebreideld plaatsen van paaltjes op fietspaden. Ik durf hier te stellen dat 95% van deze paaltjes overbodig en contraproductief zijn. In Nederland wordt verkeer bovenal geregeld met verkeersborden. Op een fietspad mogen geen motorvoertuigen rijden. Waarom dan toch paaltjes plaatsen, die vaak niet eens conform de regels geplaatst zijn en voor meer gevaar voor fietsers zorgen. Zou er “per ongeluk” toch een auto op een fietspad terecht komen, dan is die altijd nog beter te zien dan zo’n slecht aangegeven overbodig paaltje.

3 likes

Die helmplicht is geen oplossing.
Ik heb er een gekocht voor het geval ik met gladdigheid of s’avonds in het donker op een fiets stap. Stel dat het een stuiter op een harde ondergrond gaat worden, dan is het hoofd beter beschermd. Moet er niet aan denken om voor alle fietsbewegingen een helm te moeten dragen.

Ik zou zonder morren een helm dragen als het verplicht was, maar ik geloof er helemaal niets van dat ik daardoor veiliger zou zijn. Vooralsnog leef ik nog door defensief rijgedrag.

Met een helm op mijn hoofd verander ik de mentaliteit van automobilisten niet. Een helm zorg niet voor minder ongevallen. Niet dood, maar wel gewond/invalide/blijvende schade is nog steeds geen winst.

Ik zie het zelf als ik in de auto zit, hoeveel automobilisten achter mij toeteren of hard moeten remmen omdat ik een fietser of voetganger voorrang geef. Blijkbaar kijken ze niet genoeg vooruit of verwachten ze dat ik net als zij de fietser of voetganger zijn/haar voorrang niet geef.

Veel gemeentes kiezen ook voor de weg van de minste weerstand. Veel ongelukken met fietsers? Neem ze de voorrang af en geen de auto’s voorrang. Maar wel blijven roepen over meer fietsen, lichaamsbeweging en milieuwinst, maar het vrijwel nooit faciliteren ten nadele van de auto.

Maar, geloof me, die helmplicht komt er, ook helpt het helemaal niets.

Die opgevoerde snorfietsen, met pubertjes erop, daar zou eens wat harder tegen moeten worden opgetreden.
Die verzieken het voor de fietsers en veroorzaken veel ongelukken.