Fietsersbond verslaat Google Maps (update)

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsersbond-verslaat-google-maps-update/

De kwaliteit van de uitgestippelde routes is onovertroffen. Het is geweldig wat vrijwilligers aan werk verzet hebben. Tot zover mijn complimenten. In alle andere opzichten schiet de FB-routeplanner te kort, wat mij betreft. Het kaartbeeld (de ondergrond) is beroerd. Het is blokkig en daar waar de routelijn loopt kun je de straatnaam (meestal) niet meer lezen. Ander nadeel: als je onderweg de gesproken aanwijzingen probeert op te volgen, hoor je dingen als ‘over 673 meter rechtsaf bij 
 [naam straat]’. Dat onthoud je toch niet? Maar ‘terugspoelen’ kan niet. De gecomputeriseerde stem is ook niet geweldig (zeker vergeleken met de ingebouwde van mijn iPhone). Eenmaal per ongeluk van de route af ben je verloren, want je wordt helaas niet teruggestuurd. Toch jammer. Maar ik blijf hoop houden en ben heel benieuwd naar de update met vast vele verbeteringen. Want nu gebruik ik de app maar half: van te voren de route plannen (bv. thuis op mijn desktop), de app onderweg laden, de route proberen in te prenten en dan bij iedere straathoek stoppen en mijn telefoon te voorschijn halen om te kijken of ik nog goed zit.

1 like

Ik gebruik de routeplanner ook veel, veel meer dan Google Maps. Maar helaas, de hierboven genoemde minpunten kom ik ook regelmatig tegen.
Afgelopen weekend was het dramatisch. Op zeker drie fietstochten die ik maakte, verloor de planner vrijwel aan het begin de route. Hij had niet in de gaten dat ik al op een afslagpunt was aangekomen en bleef daar hangen. En dan komt hij niet meer bij, hij wacht eindeloos of ik niet op dat punt kom, wat natuurlijk niet meer gaat gebeuren. Intussen blijft het blauwe puntje wel netjes mijn positie volgen, dus het ligt niet aan de GPS. Een keer geprobeerd om onderweg opnieuw te beginnen, maar hetzelfde probleem.
Op een latere tocht ging wel weer alles goed.

1 like

Helaas zijn de andere routeplanners nog niet up to date.
In Roermond hebben we de 1-richtings fietspaden op de N280 brug over de Maas al in mei aangepast.
Nu eind augustus begint het routebureau pas met de borden LF netwerk te verplaatsen.
De ANWB Routeplanner en LF Routeplanner zijn nog niet aangepast.
Dat zou op korte termijn wel moeten gebeuren.

De fietspaden zijn maar 1.80 breed.
Wanneer je een scooter tegen komt begint die ook nog eens te 


We nemen jullie ervaringen mee en versturen half augustus een vragenlijst over ervaringen en wensen met de routeplanner zodat de bouwer van onze app een goed beeld krijgt van jullie klachten en wensen!

1 like

Wat betreft die vragenlijst: wordt die aan iedere Fietsersbonder verstuurd, d.w.z. aan iedereen die nu op de Fietsflits is geabonneerd? Ik wil ’m graag invullen en zo mijn steentje bijdragen.

Groet, Jeroen Teeuwisse.

1 like

Morgen verstuur ik de Fietsflits met de vragenlijst. Dank alvast voor je bijdrage!

1 like

Ik heb de enquĂȘte net ingevuld. Was ik toch wel even mee bezig. Heb bovendien mijn e-mailadres en telefoonnummer doorgegeven.

1 like

"Ik ben editor fietsrouteplanner, en daarbij gebruik ik een editor".
Vind het woord “editor” steeds lelijker worden, en heeft ook nog eens twee betekenissen.
Voorstel: introductie van het woord “kaartbewerker”.
Ik heb zojuist op mijn Instagramprofiel de naam “Vrijwilliger fietsrouteplanner” gewijzigd naar “Kaartbewerkerfietsrouteplanner”. Helaas moest de spatie sneuvelen, want 31 karakters mag niet


1 like